Bukefalos 28 år!

Mager ettåring

Sv: Mager ettåring

Avmaskad i november efter träckprov, minns inte med vad men självklart ett preparat för just den masken han hade. Tror att det var spolmask men minns inte riktigt, har mer än en pålle och sådant läggs snabbt i glömska.

Dax för träckprov och jag skulle även ta extra koll för bandmask.

Avmaskningen i november "räcker" bara till december, januari eller februari (beroende på medel), och var det mot spolmask borde Axilur eller Banminth/Fyrantel använts, och då är det antingen ingen verkan alls mot blodmask eller 4v, vilket är 8v "overdue" och ingen behandling mot bandmask.
 
Sv: Mager ettåring

Att jag har dåligt grovfoder är jag medveten om men efter årets skörd går det inte att få tag på bättre. Jag kompenserar mitt dåliga proteinvärde med lusern och Kraffts protein, dyra kraftfoder är i år enda möjligheten till fina hästar häromkring.

Jag skulle personligen ha velat att han hade gått kvar med sin mamma tills han var minst 7 månader men ägarna hade visst superbråttom att få iväg honom som femmånaders pga att hans mamma rasat i vikt och var dräktig igen. Trodde dock i min enfald att man såg till att en så liten åt egen mat innan han åkte men det hade inte gjorts, trots att jag bett om det... De tyckte att en tvär avvänjning var det bästa och lyssnade inte på mig som köpare.

Rådet med enbart 4 kg hösilage tycket även jag var mycket konstigt och som du kan läsa så har jag inte följt det utan han har hela tiden haft fri tillgång på hösilage under dagen och sedan fri tillgång på lusernstrå (= det bästa grovfodret du hittar) på natten.
Hade jag inte haft även tjockisar i hagen hade jag ställt ut så att han haft fri tillgång till lusernstrå även på dagen men då är det andra matvrak som kommer att bli som ballonger ;)
 
Sv: Mager ettåring

OK, kanske dags för ett sådant då. Var är det man skickar om man int eköper den färdiga lådan på apoteket? Måste väl ta alla antar jag, gjorde det sist iaf. Eller räcker det med att ta enbart honom och sedan avmaska de andra på hans resultat? Övriga är vuxna hästar.
 
Sv: Mager ettåring

Rådet med enbart 4 kg hösilage tycket även jag var mycket konstigt och som du kan läsa så har jag inte följt det utan han har hela tiden haft fri tillgång på hösilage under dagen och sedan fri tillgång på lusernstrå (= det bästa grovfodret du hittar) på natten.
Hade jag inte haft även tjockisar i hagen hade jag ställt ut så att han haft fri tillgång till lusernstrå även på dagen men då är det andra matvrak som kommer att bli som ballonger
Tyvärr kan det vara så att just den fria tillgången på det sämre grofodret är orsaken till hans problem. Bara för att det är sämre värden betyder det ju inte att det inte är gott.:d
Kan helt enkelt vara så att han stoppar sig för mycket av "skräp maten" för att kunna tillgodogöra sig "kvalitets maten" han får inne. Det är inte optimala förhållanden att hålla en svår fodrad unghingst med lättfodrade äldre hästar. Brukar vara så att då får man bestämma vem man ska offra. Den unge som blir mager eller den äldre som blir fet. Just för att de ha så olika foderbehov. Jag som har en vuxen valack som hingstfostrare har ju valt att låta honom bli fet. Just för att hingstarna ska få allt de behöver och inte tappa. Hingstar kräver ofta en helt annan foderstat än lika gamla ston och valacker, beror på deras hormoner.
 
Sv: Mager ettåring

Ja, jag har valt att låta de lättfödda bli lite feta då jag prioriterat fri tillgång. Jag har inte direkt någon lust att ställa honom ensam för att kunna fodra bättre, pest eller kolera, ser hellre att han rör sig och busar än att han står enbart stilla och äter högkvalitativt foder hela tiden (tex lusernhack även i hagen).
Alternativet är ju att skilja ut det dräktiga stoet och honom men staackars, stackars henne om hon ska åg med stor mage och samtidigt hålla helt koll på hans buserier alldeles själv. Det utsätter jag henne inte för.

Innan någon nu skriker så ja, han går tillsammans med det dräktiga stoet (och övriga flocken) inga hingstfasoner och om han skulle ens titta åt damen på det sättet skulle han nog få stryk :angel: Funkar mkt bra som det är. Kommer att skilja henne från de andra så att hon får gå med gammelvalacken när det närmar sig fölning. Tar upp det så att folk slipper spekulera och fördöma. Till hösten efter betet blir det nog annat även om stoet ska betäckas om.

Jag har också funderat i banorna på om det kan vara så att han äter för mycket "skräpmat" ute men har väl resonerat som så att sålänge han öter upp det han får inne så funkar det. Kanske är så att han inte kan tillgodogöra sig pga det... hmmm, knepigt, det sista jag vill är ju att ransonera hösilaget, har ju tagit bort det under natten för att han ska välja lusern istället (har han både hösilage och lusern så väljer han hösilaget).
 
Senast ändrad:
Sv: Mager ettåring

Hästars mage fungerar ju så troligen för att de mer eller mindre kan äta alltid. Att den har snabbare passage ju mer hästen äter. Så i ditt kan kan det vara så att de är ute mer än inne. Så när han under den kortare period (natten) ska få i sig allt de andra så går det nästan bara rakt igenom. Vilket då leder till att det foder han mest livnär sig på är det sämre som finns i hagen under dagen. Där han kan små äta mellan lek och vilo pauser.
 
Sv: Mager ettåring

OK, kanske dags för ett sådant då. Var är det man skickar om man int eköper den färdiga lådan på apoteket? Måste väl ta alla antar jag, gjorde det sist iaf. Eller räcker det med att ta enbart honom och sedan avmaska de andra på hans resultat? Övriga är vuxna hästar.

Ska du få med bandmask får du välja ett annat prov än lådan. Kika på www.vidilab.se så hittar du mer info.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Kivina
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: MissOnly
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 398
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 359
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp