Mager fång ponny

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare susby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 390
S

susby

Hjälp! Vår connemara ponny fick fång 25/2. Hon gick i gruspaddock, det var inget foder byte ingen vet varför! Kan hända att jag tog undan för lite av hennes kraftfoder när hon stog i 3 dagar. Hon var i full tävlings kondition när detta inträffade. Jag fick rekomendationen att tabort allt kraftfoder och bara ge hö. Hon fick även magtarm balans samt butta i 3 omgångar. Att ta bort allt kraftfoder på en ponny som redan är väldigt svår att hålla i hull var inte lätt. Ger henne idag D&H`s special foder till fång hästar men undrar om det finns någon som har erfarenhet hur man "göder upp" en fång ponny. Hon är mycket mager. Har ingen analys ännu å det nya höt men törs inte ge för mycket av det nya utan hon får av det gammla som låg under normalvärde.

Sv: Mager fång ponny

Ge den så småningom fri tillgång på bra hö.
Det är inte proteinerna som den får fång av.

Kan vara belastnings/ förgiftnings fång.
Var den nyverkad?
Fått ngn medicin?

Det var någon som påpekade att det ev, kunde ha varit ett mögligt havrekorn som startade fånganfallet. Hon åt då havre vilket jag nu ersatt med D&H's fång foder. Hon stog inte på någon medicinering då. Jag vågar inte sätta henne på fritt med hö.. mitt nya hö ser så starkt ut... måste vänta på analysen så det inte är för kraftigt eller är det fel tror du??:confused:

Kan knappast få fång av ett mögligt havrekorn.

Blanda höt o vänj in den.

låter överhuvudtaget konstigt med fång bara på bak, måste vara ngt annat.

Jag håller på att vänja in det nya höt men det är kanon svårt.. Jag har aldrig skrivit att det var i bak det är fram hovarna. Visst är det konstigt med ett mögligt havrekorn men vad kan det vara?? Kan det vara att jag slarvade med att tabort tillräckligt med kraftfoder när hon stog i tre dagar.

HUr ofta köper ni in nytt hö ? Är det från samma parti ? Om inte så räknas höbyten som foderbyte.

Jag hade haft samma hö sedan oktober och jag blandar alltid högivorna när jag köper in nytt går över tilldet nya succesivt under ca 4 veckor.

Hade nog provat med att ge lucern som man kan ge vad jag förstått, relativt riskfritt. Hackat strå ger jag min gamle 26-åring som fick fång. Helst melassfritt men inte nödvändigt om hon inte är insulinresistent. Även i pelletsform (Kvarnbys är utan melass). Min gubbe har hållt sig väldigt fin. Han har nu varit fångfri i snart två månader. Ett bra hö har vi också. Det äter han cirka 5 kilo om dagen av. Han är en New Forrest på 150 cm. Har hållt sig väldigt fin i kroppen och inte tappat mer vikt än nödvändigt.

Glömde skriva att olja kan du ge henne också för att få upp henne i vikt eftersom hon är mager. Linfröolja ger jag cirka 1/2-1/3 dl per dag. Ger även en bra kultur i tarmen, fin päls m m. Kallpressad ska det vara.

Jag ger henne lite lusern nu med melass ska köpa utan melass nästa gång tänkte jag så jag kan ge henne lite mer mat. Hon är konstant hungrig. Hur mycket ger du och vilken sort? Mitt sto är 148 cm. Innan hon blev sjuk fick hon mycket mat 2 liter helhavre 1,5 liter ponny kraft samt 6 dl torr betfor sedan uppblött samt mineraler. Jag tycker själv att det var för mycket kraftfoder för en fång pony men hon stog på detta när jag köpte henne och hon hade då varit fång fri i 3 år. Så jag vågade inte ändra på den... Men nu sitter jag här med skägget i brevlådan..

Linfrö ska tgen motverka fång, men för att det ska hjälpa tror jag man var tvungen att börja ge linfrö 2 månader innan "fångperioden" eller liknande. Men linfrö är bra till det mesta... xD

Hon får olja ca 2 dl om dagen valig rapsolja. OBS att hon var mager redan innan hon blev sjuk.. Ibland kunde vi höra att det tisslades och tasslades om att hon var smal på tävlingsplatserna men jag visste ju att hon inte var undernärd..

Hackat strå ger jag cirka ett halvt kilo om dagen av. Pelletsen äter han cirka kilot av. Nu går han inte i och med fången så jag kommer nog kanske att öka lite om jag ser att han går ned. Vet inte heller om du har analys på höet. Det hade nog jag tagit i ditt fall för att se hur mycket hon får i sig där och att det är tillräckligt. I och för sig ska man väl alltid ha analys.

Det är som någon skrev inte proteinet som är farligt och det är stor risk att svälta en fånghäst om man inte har tillräckliga kunskaper.

Jag ger henne linfrön ca 1 1/2 dl om dagen uppblött sedan dagen innan (skållat). Hon fårdet för att förra ägaren sa att hon haft kolik några gånger..

Jag tycker att det här med fång är hur svårt som helst. Jag har för tillället inte analys på höt men får snart det.. Hon står nu på ca 8 kg hö om dagen. Hon får inget gräs går i grushage. Jag tror inte att jag svälter henne. Ska öka fodergivan med D&H fång foder men gör det endast med ca 1 dl i veckan. Har studerat mycket littertur ang näringslära häst, försöker att hålla mig ajour med nyheterna har även gått en utbildning (kurs i foder). Så jag tror att jag är med men fång är SVÅRT::

Om den är så mager får du nog fodra med bättre hö alt. luzern o öka k-fodret med 2-3 dl / v.

Har du haft mögligt hö som kan ha utlöst fången?

Jag kan ha haft mögligt hö jag är noga med att titta och lukta på höt men jag kan ju inte garantera att det inte har funnits mögelsporer i höt det kan man ju aldrig göra..ögat och näsan kan ha missat något. Dom andra 5 har klarat sig ialla fall. Får se vad analysen säger i år.. Öka kraft fodret får nog vänta tills hö analysen kommer..

Öka mängden nytt hö successivt och ge så mkt hon bara kan äta. Och försök hitta ett spannmålsfritt kraftfoder.

Eftersom tarmfloran är störd iom fången så är det svårare för dem att ta upp näringen de behöver.

Jag tycker också att fång är jättejobbigt! Till slut vågar man inte ge hästen någonting alls och det är ju inte heller bra. Jag är inte någon expert på detta men har läst en hel del om det eftersom min ponny också fick det av okänd anledning.
Men när jag läser om din ponny en svårfödd häst som har haft fång och kolik så undrar jag om det inte har med magen att göra. Fång beror ju efter vad jag förstår på att bakteriebalansen i hästens grovtarm rubbas. Jag har läst att en orsak kan vara stress. Din häst har kanske en mycket känslig mage och det är det som har utlöst det? I så fall så gäller det att få magen under kontroll.
Jag fick rådet av min veterinär att ge henne protexin ett medel som förbättrar tarmbalansen. Sedan har jag läst här på buke att det är bra att ge vanlig bakjäst. Protexin har hon ätit sedan fången konstaterades. Hon fick även först foderjäst men den senaste månaden har jag gett bakjäst ca 1/4 pkt. Bakjästen får även vår lille ponny och hans mage har blivit mkt bättre.
Hon hade aldrig några symptom på fångkänningen utan det syntes bara i hovarna. Eftersom hon har fått detta nu ända sedan dess så kan jag bara konstatera att hon nu mår bra. Det hade hon kankse gjort även utan protexin och jäst ,en jag vågar inte chansa. Hon går ute på naturbete ca 16 timmar per dag och äter dessutom betför och lusern. Ja det var lite om min erfarenhet. Här finns flera som vet mycket mer om detta än jag.
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 082
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 752
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår... 2
Svar
21
· Visningar
3 085
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31