Mager häst. (långt)

H

hannanilsson

Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat distans på honom. Han kom till sin nya ägare i januari i år och var i jätte fint hull och med mycket muskler. Men sedan fick han stå ett tag och då förlorade han massor i hull och muskler. Så när jag började på honom så var han mager och hade inga muskler. Så vi började med att skritta honom. Och sakta men säkert fick han mera muskler. Men han var fortförande mager. Hans foderstat såg ut så här då
Morgon: 1 dl betfor, 6 dl korn, 1 dl havre, B-vitamin och 3 kg hö
Insläpp: 4 kg hö
Kväll: 1 dl betfor, 6 dl korn, 1 dl havre, 1/2 dl mineraler, 5 kg hö
Vi fortsatte med den foderstaten och Jag började trava jobba honom lite smått och den andra medryttaren galopperade även med honom.
Han gick ändå inte upp så vi ökade på fodret mera och då såg det ut så här
Morgon: 1,5 dl betfor, 6 dl korn, 2 dl havre, B-vitamn och 3 kg hö
Insläpp: 4 kg hö
Kväll: 1,5 dl betfor, 6 dl korn, 2 dl havre, 1/2 dl mineraler och 5 kg hö
straxt efter vi ändrade fick han gå ut på bete och efter några veckor var han ganska fin och han hade även fått upp muskler. Och han reds mer som en normal häst med mera trav och lite galopp.
Under tiden kom jag även med förslaget att vi skulle ge honom något när vi hade ridit. Vi började även ge honom raps olja. Så då fick han 1,5 dl betfor, 3-4 dl korn, B-vitamin, 1 dl raps olja och 1/2 dl mineraler.
Men sedan vart betet sämre och han vart magrare och andra i stallet hade börjat stalla in för att nästa alla hästar började bli smala. Men han fick gå ute ändå. Men sedan fick han vara inne när det var dåligt väder och sedan nu får han vara inne varje natt, tror jag i alla fall. Nu ser foderstaten ut såhär.
Morgon: 3 dl betfor, 8 dl korn 2 dl havre, 2 mått biotin och 3 kg hö.
Insläpp: 5 kg hö
Efter ridning: 2 dl betfor, 5 dl korn
Kväll: 3 dl betfor, 6 dl korn, 1 dl havre, 1 dl ollja, 1/2 dl mineraler och 6 kg hö.
Nu har vi nästan börja rida helt som vi gjorde i början. Mycket skritt jobb och bara lite trav, markarbete, klättra. Han är väldigt svår att jobba i låg form i och med att han är byggd i nedförsbacke och han har ett rörelse fel i höger fram. Vilket göra att tex när man travar och man vill ha honom i en lite lägre form så går han ner på knäna. Jag skulle ju vilja jobba med att fatta galopp och sedan saka av, men han drar gärna i väg och så när man kommer till svängen så går han omkull för att det går för snabbt. Man kan inte göra för snäva svängar för han har inte riktigt koll på sina ben, så dår går han också ner på knä. Han är med andra ord väldigt svår. Veterinären ska komma ut nästa vecka och raspa tänderna på honom och vaccinera honom. jag tror även att ägaren ska be henne att kolla igenom kroppen och kolla hur han är benen. Jag har lite spekulationer om hur det kommer att bli med honom och vad veterinären kommer att säga. Men om någon vill veta det eller vad jag tycker mm så tar jag gära det via pm eftersom ägaren är aktiv här på buke.

Är det någon som har något tips om foder eller annat skulle både ägaren och jag uppskatta det.

Tack
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager häst. (långt)

Med så lite mat som ni ger kan ni knappast vänta er förändringar. Varför dutta med dl hit och dit ? I första hand när man inte har analys på sitt grovfoder, villket jag förutsätter ni inte har, så tillsätter man Lusern. Lusern kan man ge MYCKET av..flera kg om det behövs. Börja med analys på grovfodret så ni åtminstone vet vad ni bör tillsätta, om ni inte vill göra en, KÖP LUSERN.

Ta träckprov på hästen med. Kan aldrig skada. Ang att hästen går omkull har nog mera att göra med smidigheten. Hästen är fd travare, travare kräver mycket omskolning innan man kan få något resultat. Galoppen bör ni faktiskt inte ens göra förräns hästen är smidigare.
 
Sv: Mager häst. (långt)

Med så lite mat som ni ger kan ni knappast vänta er förändringar. Varför dutta med dl hit och dit ? I första hand när man inte har analys på sitt grovfoder, villket jag förutsätter ni inte har, så tillsätter man Lusern. Lusern kan man ge MYCKET av..flera kg om det behövs. Börja med analys på grovfodret så ni åtminstone vet vad ni bör tillsätta, om ni inte vill göra en, KÖP LUSERN.

Ta träckprov på hästen med. Kan aldrig skada. Ang att hästen går omkull har nog mera att göra med smidigheten. Hästen är fd travare, travare kräver mycket omskolning innan man kan få något resultat. Galoppen bör ni faktiskt inte ens göra förräns hästen är smidigare.

Instämmer...
 
Sv: Mager häst. (långt)

När ni har konstaterat att hästen är frisk (veterinärbesök med tandkontroll + träckprov (kan ni göra själva) bör foderstaten ses över. Hästen får ganska lite mat - 2 dl havre och någon dl betfor är mer jämförbart med en godisbit än foder.

Rådgör med er veterinär om lämplig foderstat.
Låna någon av Christina Plancks böcker på biblioteket och försök sätta er in i hur en foderstat byggs upp. Går också att läsa en hel del bra på nätet, kolla Hippocampus hemsida.

Öka i första hand grovfodergivan (här inkluderar jag lusern om grovfodret inte har så bra värden).
 
Senast ändrad:
Sv: Mager häst. (långt)

säger som övriga, varför hålla på att dutta med dl mått? det är ingen kanin ni föder. Ge lusern och då pratar vi flera kilo inga dl. Analysera erat grovfoder. Ta kolla masken och kontakta veterinär för era övriga problem. Har du någon bild på hästen?
 
Sv: Mager häst. (långt)

Man rider väl inte en häst som beter sig sådär? (eller var den kollad av veterinär innan?)

Är hästen smal så Mata Mer!
Den där mängen är ju lagom till en liten ponny :p

Kanske lägga till mer hö? och även till lucern och kanske mer kraftfoder om det behövs..
 
Sv: Mager häst. (långt)

Jag tycker ärligt att ni kan skippa kornet. (är inget fan av korn)
Ge hästen några kg lucern + olja Sen så hade jag gett minst!! 2 kg havre. Tänk på att havren inte väger så mkt. 5 dl ~ 2.25 hg (detta är ungefärligt bästa är att väga sin havre)

Sen så om hästen äter mer hö så ge den det men det är som sagt bra att analysera höet för att kunna räkna ut en passande foderstat. Tänk även på att hästar ska ha mat i kg och inte i dl.

Att kolla tänder och träckprov som alla har sagt är en bra idé.

Lycka till!
 
Sv: Mager häst. (långt)

Hästen får alltså totalt per dygn

14 kg hö
ca 0,1 kg betfor
ca 1,1 kg korn
ca 0,1 kg havre ( om det är helhavre)
+ olja/biotin/mineraler

*har jag räknat rätt ?*
 
Sv: Mager häst. (långt)

Svar till alla.

Jag tycker själv att han får fär lite mat. Men ägaren vill inte ge mer. Lusern har jag föreslagit, jag tror att hon ska köpa det men jag vet inte riktigt. Hon tycker inte om lusern så mycket, jag vet inte varför.

vita_n_6520: Hästen är kollad innan hon köpte honom. Vererinären sa då att han skulle hålla som ridhäst om man rider med sunt försuft. Vilket han inte har av den andra medryttaren. om du vill veta mer om det tar jag gärna det via pm

Mynta2: Han har varit ridhäst i ca 5 år tror jag, så han är ordentligt omskolad. Angående galoppen så håller jag med dig. Jag galopperar inte på den utan det är den andra skötaren som gör.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 579
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: CaisaCax
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 238
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp