Mager häst. Vår-anorektiker....

Fibusen

Trådstartare
Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager.

Hos utbildaren så hade inte marken betats på flera flera år,utan var ren åkermark. Det gamla gräset från förra året var mycket mer intressant än höet,och det ledde till att han magrat något förskräckligt. Normalt så ska han äta runt 14 kg för att hålla sig fin,nu har han knappt ätit hälften. Utbildaren hörde av sig och var orolig då han gått ner i vikt så mycket,men av bilderna att dömma tyckte jag inte alls att det var såååå illa som hon beskrev,men irl så var det det! Han skulle varit där en månad till,men vi beslutade oss för att avbryta,och jag fick en stallplats här hemma (tidigare gått på lösdrift,men funkade ej pga strul med maten enligt mitt tycke) så jag hämtade hem han i Fredags.

Utbildaren har gett "fri tillgång" i hagen (har alltid funnits hö) men han lämnade mkt mer än vad han ska göra. Då började hon ta in han tidigare för att han skulle strunta i gräset,men då åt han några kilo hö inne,sen tuggade han i sig av halmen. Hon har även gett en massa krafft och lusern.

Här hemma så har vi samma problem,även om det blivit liiiite bättre då han nu har sällskap i hagen igen,och det triggar han att äta lite mer för annars så tar ju hon allt! ;) Han kommer in redan kl 17 för att han ska kunna äta två mål inne (17 och 22) för ute så ratar han det mesta av höet.

Jag har ej analys på detta hö då han som sagt kom hem lite akut och jag fick ta vad som fanns,och han ska ju bara äta det tills grönbete som jag räknar med att släppa han på till första juni,så känns onödigt med en analys på ett hö som han ska äta 30 dagar.... Han får även build up,och lite extra olja,jag funderar på att tilsätta lusern också,men han är väldigt känslig i magen så jag vill ta en sak i taget.

I natt hade han i princip ätit upp allt han fått (3+3),var långt ifrån städat,men var inte så att man kunde packa i hop det lämnade höet i påsar som jag kunde tidigare,så nu kommer jag öka på med ett kilo till tills han ätit upp det,sen ett kilo till. Hade även funderingar på att ställa han i grushage så han inte har något gräs att plocka med,utan verkligen bara har höet,men jag är orolig att han äter mindre om han får gå själv igen (han blir så olycklig då) eller att han bara ska vandra fram och tillbaka i ren utråkan,och därmed göra av med allt extra....

Hur lång tid kan det ta att få upp lite hull på honom? Handlar det om veckor/månader?

Ni som haft spinkhästar,hur länge dröjde det tills dom inte såg anskrämliga ut längre? Jag skäms över hur han ser ut nu,och jag bara väntar på en anmälan snart...... :nailbiting:O_o
 
Det gräset som kommer upp nu är ju rena kaloribomben, så ställ honom inte på grus. De värdena du får på gräset kan du aldrig få i ett hö vid denna tiden på året, så låt honom gå på gräs.

Äter han kraftfodret hade jag gett honom fri tillgång på det inne. Om du inte vill köra fri tillgång så köp någon typ av foder speciellt anpassat för hästar som behöver gå upp i vikt, tex Dodson & Horrell Conditioning Mix.

Sen skulle jag kolla parasiter på honom också när jag ändå var i farten. Du har inte nämnt någonting om det alls.
 
Sim någon sagt. Utnyttja gräset. Men annars så min anorektiker har ätit okej i över en månad nu och har lite kvar att hämta hem hullmässigt men. Jag har dock inte tryckt på så mycket utan tänkt att han får ta igen det på grovfoder i första hand. Är en ponny. Men även han såg förjävlig ut som värst, jag var glad jag bor avsides och var noga med att inte visa andra bilder än tagna i vinklar som luras. Hade god hjälp av att hans vinterpäls dolde mycket. Ryggraden stod upp 2 cm, höftknotorna stod ut som på en ko, revbenen kunde man spela på osv.

Så tror du får räkna månad och inte veckor. Men utnyttja gräset!
 
Det gräset som kommer upp nu är ju rena kaloribomben, så ställ honom inte på grus. De värdena du får på gräset kan du aldrig få i ett hö vid denna tiden på året, så låt honom gå på gräs.

Äter han kraftfodret hade jag gett honom fri tillgång på det inne. Om du inte vill köra fri tillgång så köp någon typ av foder speciellt anpassat för hästar som behöver gå upp i vikt, tex Dodson & Horrell Conditioning Mix.

Sen skulle jag kolla parasiter på honom också när jag ändå var i farten. Du har inte nämnt någonting om det alls.
Fri tillgång på kraftfoder vågar jag verkligen inte ge,han äter i dag enligt rek på säcken,men ska öka. Han är så känslig i magen så det gäller att vara försiktig så inte magen rasar,då har vi veckor med diarré också. Han äter dodsson & horells build up.
 
Maskkoll ska göras men nu blir det ju röda dagar,så räknar med att skicka in det på måndag.
 
Min faller också ur lite om vårarna trots att jag ökar på fodret, dock aldrig så det ser extremt ut, men hon blir ju lite mager. Tror det har mycket med pälsbytet att göra också. Skulle också gjort träckprov för att se att det inte var något sådant som spelade in..
Att hästen äter mindre kan ju även vara pga miljöombytet hos tränaren
 
Jag vet inte var du bor, men här i uppland så växer det ordentligt i backarna. Min har magrat av hon med, redan första gröna som kom upp för flera v sedan var mer intressant och sen dess har grovfodret vait ett nödfoder enligt min kuse.
Om du kan så skulle jag försöka få i hästen mer grönt, finns någon annan hage? Gå och beta någon timme där det är riktigt mycket fint gräs.
Dom tar sig ju ganska snabbt om dom är pigga och friska. Men det är ju inte kul när man ser att dom magrat av....
 
Finns tyvär ingen grönare hage i dagsläget. Nuvarande stallägare köpte gården i höstas så sommarhagarna är inte klara än,ska bla röjas bort en massa gamla träd,det ska göras nästa vecka så som jag fattade det,så då kommer det vara stora maskiner där och köra så ingen ide att börja stängsla in några djur där nu. Finns tyvär inte så mycket bete till gården,utan hon ska låna från grannar,och dom får vi inte tillgång tills förrens närmare sommaren då markägaren inte riktigt vet vad h*n ska använda själv och vad vi får ta.

Det är ju lite grönt iaf,så pass att hagkompisen gått upp så det hade märkts på sadelgjorden i dag,tycker även att min har ökat lite,men behövs mycket till innan han ser bra ut,men förhoppningsvis så är vi på g.

Köpte ju med mig hö från utbildaren för att göra en snäll övergång till vårat hö,nu visade det sig att vårat hö äter han mer än gärna av,så han har helt enkelt inte tyckt om utbildarens hö öht,så det förklarar ju varför han hellre ätit "gräset" i hagen.... From i morgon blir det bara vårat hö,sen proppa i han så mycket han får i sig helt enkelt,så nu hoppas jag att det vänder.

Sen skickas maskkoll in på Måndag.
 
Jag hade hellre gett lusern än Build Up.

Min har fallit ur två gånger nu på två år av olika orsaker. Då började jag hinka i lusern, men fick även tillsätta havre för att få balans mellan energi/protein. Det tänkte jag inte på först, men efter att gett havre bara nån vecka såg jag stor skillnad.

Så mitt tips är väl mest att hålla lite koll på balansen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 425
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp