MAGER häst, vad ger jag honom?

Min kräsna häst får uppblött proteinkoncentrat från granngårdens egna märke. I början ratade han det direkt. Nu blandar vi i äppeljuice för smakens skull vilket fungerar toppen. Han får strax över 1kg proteinpellets, strax över 1 kg havre och ca 1-2 dl olja per dag. Allt går ner och jag märker en TYDLIG skillnad på hans hull. Innan har vi provat med lucern och andra proteinpellets med mindre halt protein, vilket inte har gett i närheten lika bra resultat.
 
Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid skulderbladen (skulderbladen står upp ca 2-3cm, så mager är han över ryggen!). Finns inget att lägga en sadel eller ens att sitta på, så motion går totalt bort i detta läget! Mage har han, bukmage, revbenen ser man utan ansträngning, totalt noll med underhudsfett.
Obs! Allt är kollat (mask, tänder, mage mm), han är frisk, men har absolut inte fått tillräckligt med mat på tidigare ställe. Han är täckad ute för att spara energin, inne får han vara utan, åtminstone medan det fortfarande är plusgrader, när det sjunker åker stalltäcket på också.
Just nu så öser jag grovfoder över honom så mycket han bara orkar äta, vilket tyvärr inte är allt för mycket. Ca 10kg/dag äter han, det är allt, och jag vet att det inte räcker till för att få upp honom i vikt. Lusern får han, hackad strå, men han är inte förtjust i det. Sojakross och linfrökross går ner med nöd och näppe, men det sitter hårt åt innan han äter det. Vad annat? Jag behöver något som är verkligen GOTT och som ger energi och protein. Hit med alla tips och knep ni har till mager häst!
Är blodprover tagna? En så mager häst hade jag misstänkt PPID på.

Det viktigaste är att en sådan häst äter och då i första hand grovfoder. Ju mer energi/tugga desto bättre.
Lucern hackat strå hade jag ersatt med lucernpellets, finns ingen anledning att ge hackat strå när han ändå inte äter mer hö än 10 kg. Ge en blandning av lucern och betfiber (betfiber innehåller inte alls bara socker som någon skrev tidigare, ren betfiber innehåller ungefär 5% socker, alltså mindre än ett ordinärt hö och betfor som har tillsatt melass innehåller 10,5% socker, dvs som ett ordinärt grovfoder http://www.nordicsugar.se/foder/hast/betforr/naringsdeklaration-betforr/) Eftersom både lucern och betfiber är grovfoder kan du ge fritt av det, det ger bra med både protein och energi och det brukar inte vara några problem att också blanda i lite olja om det skulle behövas.

En häst som inte äter så mycket kan man få att äta mer genom att grovfodret får ta slut. När min ena var unghäst och växte enormt åt hon så otroligt dåligt och eftersom hon var tunn när hon kom hit var ju att få upp ätandet prio ett. Jag la ut så mycket hö att det räckte i 2-3 timmar. Lät det sedan vara slut en halv timme-timme för att sedan fylla på igen. Då åt hon hela tiden det fanns hö. Med helt fri tillgång åt hon i kanske två timmar och sedan var det inte intressant alls på många timmar.
 
Ett bra sätt, tycker jag, är att ge lucernpellets i väldigt mycket vatten. Jag ger ca 0.5 liter pellets i 10 liter vatten, två gånger per dag, vilket gör att de inte behöver tugga utan bara kan svepa i sig. Det kan vara en idé iallafall.
 
En häst som inte äter så mycket kan man få att äta mer genom att grovfodret får ta slut. När min ena var unghäst och växte enormt åt hon så otroligt dåligt och eftersom hon var tunn när hon kom hit var ju att få upp ätandet prio ett. Jag la ut så mycket hö att det räckte i 2-3 timmar. Lät det sedan vara slut en halv timme-timme för att sedan fylla på igen. Då åt hon hela tiden det fanns hö. Med helt fri tillgång åt hon i kanske två timmar och sedan var det inte intressant alls på många timmar.

Detta är min erfarenhet också.
Haft två hästar (fjord) som haft en mycket sund inställning till mat till skillnad från de flesta av dem. Dock var de alldeles för feta och måste få begränsat. Vilket ju kan kännas konstigt då man upplevde att de inte åt något, eller åt upp det man gav.
Det har fått båda att äta, tyvärr snabbare än vad man vill men det är ju alltid frågan om pest eller kolera.

De kan inte ens längre gå på fri tillgång på halm.

Detta är alltså en sak att testa trots att det låter helt fel.
 
Flera små mål istället för stora portioner. Jag köpte en gång en mager häst som inte gick upp i vikt trots fri tillgång grovfoder och uträknat kraftfoder ( madk och tänder kollade). Efter vetrinärkontakt fick jag rådet att ta bort allt utom grovfidret och sedan öka saaaakta med kraftfodret. Blev all skillnad i världen och hästen la äntligen på sig hull.
 
Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid skulderbladen (skulderbladen står upp ca 2-3cm, så mager är han över ryggen!). Finns inget att lägga en sadel eller ens att sitta på, så motion går totalt bort i detta läget! Mage har han, bukmage, revbenen ser man utan ansträngning, totalt noll med underhudsfett.
Obs! Allt är kollat (mask, tänder, mage mm), han är frisk, men har absolut inte fått tillräckligt med mat på tidigare ställe. Han är täckad ute för att spara energin, inne får han vara utan, åtminstone medan det fortfarande är plusgrader, när det sjunker åker stalltäcket på också.
Just nu så öser jag grovfoder över honom så mycket han bara orkar äta, vilket tyvärr inte är allt för mycket. Ca 10kg/dag äter han, det är allt, och jag vet att det inte räcker till för att få upp honom i vikt. Lusern får han, hackad strå, men han är inte förtjust i det. Sojakross och linfrökross går ner med nöd och näppe, men det sitter hårt åt innan han äter det. Vad annat? Jag behöver något som är verkligen GOTT och som ger energi och protein. Hit med alla tips och knep ni har till mager häst!
Hur ger du lusern? Min häst vill ha blötlägg men ej blött. Tinkrarna äter inte om de får på det sätt min häst vill ha. Till dem är det mycket varmvatten innan servering. Kanske kan du prova dig fram?
 
Min gammelman (blev 31 år), var en kräsen och smal gubbe.
Han fick i princip fri tillgång på hö/hösilage/bete.
Fri tillgång på lusern inne, åt både pellets och hack.
2-3 kg Groov 120 eller Edel Avel. Havre, betfor, vetekli
 
Ett bra sätt, tycker jag, är att ge lucernpellets i väldigt mycket vatten. Jag ger ca 0.5 liter pellets i 10 liter vatten, två gånger per dag, vilket gör att de inte behöver tugga utan bara kan svepa i sig. Det kan vara en idé iallafall.

Håller med - det KAN funka! Jag körde med denna metod i somras då betet var dåligt och det var torrt och varmt, så behövde få i hästarna både vätska och mer näring än vad betet gav. På våra två hästar funkar det dock helt olika - stoet har fattat grejen och bara SUGER i sig en sån hink på ett par minuter (lite för snabbt kan jag tycka...), medan valacken tror att han måste tugga även denna "välling", så det tar evigheter innan han fått i sig allt... :D
 
Håller med - det KAN funka! Jag körde med denna metod i somras då betet var dåligt och det var torrt och varmt, så behövde få i hästarna både vätska och mer näring än vad betet gav. På våra två hästar funkar det dock helt olika - stoet har fattat grejen och bara SUGER i sig en sån hink på ett par minuter (lite för snabbt kan jag tycka...), medan valacken tror att han måste tugga även denna "välling", så det tar evigheter innan han fått i sig allt... :D

Min häst slickar i sig blandningen. Tar sju svåra år men hon har ju att göra åtminstone
 
Min ena rör inte blöt mat öht och den andra har blandning 1 del lusernpellets och 5 delar vatten som gräns, mer vatten i så vill han inte ha lusernen:cautious:.
Jag har en sån också...
Undantaget om lusernpelletsen fodras tillsammans med betfor och får "falla isär" av fukten från betforn…
 
Vi ger ett proteinkoncentrat till vår smaling. Dyrare foder men hög koncentration vilket gör att man inte behöver ge lika stor mängd = bonus när de är kräsna. Till det foder med hög energi (havre eller sportfoder) samt olja. Lucern om han vill ha och mash som bonus :)
 
Jag har en sån också...
Undantaget om lusernpelletsen fodras tillsammans med betfor och får "falla isär" av fukten från betforn…
Min gammelman hatade också "soppa". Vägrade äta då. Betforn och vetekliet skulle precis blöttas med så lite vatten som möjligt. Blött lusern= BLÄ!
 
Hippo Grow alfa vet jag inte en häst som ratat! Då har jag ändå haft ett par kräsna. Dessutom ett mycket prisvärt och bra foder, lågt i stärkelse och små pellets som inte behöver blötläggas. Har använt det till svårfödda fullblod med mycket gott resultat.
 
Min gammelman hatade också "soppa". Vägrade äta då. Betforn och vetekliet skulle precis blöttas med så lite vatten som möjligt. Blött lusern= BLÄ!

Samtliga av våra kräsna har ratat blött foder. Hippo Alfa Grow med gräsmjöl tycker jag är en snäll proteinkälla med hög smaklighet. Behövs det mer slänger jag på olja.
 
Hippo Grow alfa vet jag inte en häst som ratat! Då har jag ändå haft ett par kräsna. Dessutom ett mycket prisvärt och bra foder, lågt i stärkelse och små pellets som inte behöver blötläggas. Har använt det till svårfödda fullblod med mycket gott resultat.
Min gubbe ratade Hippo, men han var väldigt kräsen
 
Något jag har använt med stor framgång till magra hästar är solrosfrö. Dom innehåller både energi och protein och det behövs inte heller så stora mängder.
Jag har använt både skalade och oskalade, jag föredra de skalade för dom kan alla hästar äta.
Det är ganska dyrt i inköp men det behövs normalt inte mer än ca 2 till 5 dl för att man ganska snabbt ska se skillnad. Underförutsättning att hästen får ordentligt med grovfoder m m förstås.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 494
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 536
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 844
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp