Mager katt, våtfoder.

Ja det får vi se till att de gör när det är dags. 😊

Om hon är ett år är det väl mer än dags? Kastrering löser dessutom en rad saker i ett för dig. Dels att katten blir icke fertil, dels att den sannolikt kommer få ökad aptit och lägga på sig lättare samt att den kan undersökas noga i munnen.

Om den inte äter pga obehag kommer ju inget du gör få den äta mer.

Prova olika konsistens. Vissa katter vill ha mousse, andra bitar, andra färs etc
 
Mina katter tycker bäst om torrfoder om jag ger dom lite då o då. När det står en skål framme med mycket i så duger det inte riktigt. Så ge bara lite i taget i en vid skål. En del katter gillar stora skålar där morrhåren inte tar i kanten.
 
Mina katter tycker bäst om torrfoder om jag ger dom lite då o då. När det står en skål framme med mycket i så duger det inte riktigt. Så ge bara lite i taget i en vid skål. En del katter gillar stora skålar där morrhåren inte tar i kanten.
Okej tack för tips ska testa 😊
 
Då kanske vi inte ens kastrerar henne, hon är innekatt.
Vi har kastrerat tio hittekatter, samma dag som dem fångades. Dessa katter var även helt ovana med människor så det var bra att veterinären kunde titta på dem när dem var sederade också (och mycket dåligt att veterinären inte gjorde det trots att vi sa det). Om hon inte är mycket mager tycker jag att ni borde kastrera snart, hon får troligtvis lättare att gå upp i vikt då också. Även innekatter bör kastreras om man inte tänkt avla på dem.
 
Då kanske vi inte ens kastrerar henne, hon är innekatt.
Hur tänker du nu? Om katten inte kastreras kommer hon med stor sannolikhet att få juvertumörer. Om hon kastreras omgående minskar den risken. Att ha en fertil katt som inte ingår i ett avelsprogram (katter kastreras vanligtvis när de har gjort sitt i aveln) är inget annat än grymt för både katt och människa. En katt kan löpa året runt och de skrik ni (och eventuella grannar) då utsätts för och den stress katten utsätts för är grym. En kastrerad katt blir mer harmonisk än en fertil för hen slipper stressen det innebär att nästan ständigt leta partner. Risken är också mycket stor att ni om ni behåller katten fertil får en katt som gör sina behov på fel ställen och som rymmer vid första bästa tillfälle. En fertil katt kan dessutom precis som din, ha svårt att hålla vikten.
 
Även innekatter brukar kastreras. Av anledningar som nämnts, dvs för både kattens välmående och människornas.

Jag har tre katter varav två honor. Alla är innekatter. Alla är kastrater. Två är raskatter. Den ena var tänkt som avelskatt men fick livmoderinflammation första löpet och kastrerades då. Den andra är fd avelskatt som kastrerades när hon var färdig i aveln.

Det finns inte en enda fördel att ha en innekatt som inte ska avlas på okastrerad.

Förlåt om jag har helt fel nu men jag får en känsla av att "motståndet" mot både kastrering och att kolla upp munhälsa på katten sitter i det ekonomiska? Om det är så så att kastrera och då kolla munhälsa är billigare än att få ett enda litet veterinär besök på jour. Och mycket billigare än utreda magproblem, behandla problem kopplade till fertilitet osv.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Lina äter inte som hon ska. Veterinärtid är bokad. Någon som vet vad de kan tänkas kolla förutom det uppenbara att titta i munnen? Om de...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 355
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp