• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 589
Sv: Magini!

Hittade hemsidan o där står inget att han skulle vara död eller inte användas i avel.

Han levde i allra högsta grad i somras i varjefall:rofl:
Vi väntar nämligen Maginifölis till våren. Det skall verkligen bli spännande:banana:

Ok. Vad kul.
Jo att Maraton lever det vet jag o jag misstänkte att Magini också lever efter att jag hittat hemsidan igår.
Jag har ju köpt mig ett sto som fått 985997 vid kvalitets. Hon är nu 16 år o är till avel. Men då ville jag förbättra galoppen o benen o han hade fått 9or på alla gångarter o på ben. Inte många hingstar som fått så bra på ben.
Men det som gör mig tveksam är att han är rätt liten o har bara smått bakom sig. Stoet är 164cm.
Hon är efter Chapman-Hartung- Ceylon så det skulle ju dessutom bli linjeavel på Utrillo.... Vad anser ni om det...o jag har inte kollat upp Blupen på Magini om han nedärver sig osv.
Don Primero ligger också varmt om hjärtat o han nedärver sig det vet ju alla o dessutom stort trots att han är liten.

En annan fundering är om man avlar på så "gamla" individer som stoet o Magini...får man den gamla modellen på häst då? Stoet tycker jag personligen är lite lågställd o lång i kroppen för dagens typ avmodell.

Jag skulle ta Magini nasta ar om jag skulle betacka, men jag tror inte jag gor det. Mitt sto ska fa borja med allvaret istallet;)

Det blir ju också en linjeavel på Jovial eftersom han är Maginis farmorsfarfar och stoets mormormorfarsfar;)

...jag skulle nog inte våga satsa på Magini till ett sto av "den gamla halvblodstypen". I varje fall inte om man vill få fram något större, "modernare", ädlare, lättare etc...Det beror ju på vad man vill få fram!

Senast ändrad av en moderator:

Det är just de funderingarna som jag har.
Men även Don Primero är en gammal hingst... men kanske något mordernare typ än Magini.
Vet ni någon annan med BRA ben o galopp? Dressyr..

Våran Magini avkomma var undan ett sto av den äldre halvblodstypen, grov, liten (163 cm) och lågställd... det blev en stor långbent snygg sak som går höga klasser i dressyr nu....

Inte för att vara elak men jag vet inte om jag skulle avlat på ett sto med så "dåliga" ben, oavsett hingst...

Om hon är av den gamla modellen, och du vet att hon inte nedärver sina ben (kan ju vara att hon haft dålig hovslagare eller något annat som inte är ärftligt) så hade jag nog satsat på något modernare. Magini är jättefin på alla sätt. Är du ute efter honom som dressyr eller hopp eller allroundhäst? Men det är något magiskt med Magini, inte alla fyller upp ett ridhus som han kan..:love:
Ulrika

Inte för att vara elak men jag vet inte om jag skulle avlat på ett sto med så "dåliga" ben, oavsett hingst...

Jag hade samma funderingar som du o har kollat upp saken. Ingen av hennes 4 avkommor har blivit inåttåade. Vilket var anledningen till att hon fick en 5a på ben.
Inåttåhet påverkar INTE hållbarheten, pratat med Lars Roepstorff på SLU, samt nedärvs sällan.
Hon briljerar inte heller.
Samt har jag diskuterat det här i en tråd på buke "inåttåad". Sök på det så kan du läsa vad som står där.
Inget i hennes gener(stam) talar för dålig hållbarhet eller dåliga ben heller.
Ibland föds det helt enkelt hästar som legat tokigt i magen o som inte korrigerats på rätt sätt när de är unga.
Så när veterinärer inte avrådit mig från att avla på¨henne pga hennes ben så vågar jag chansa, för i övrigt är hon verkligen ett sto som har något att tillföra.
Hennes gång är WOW:love: .

Ett bra ex är Cortez (som jag antar inte behöver någon presentation)
som har en bedrövlig spattliknande skritt,hjulig bak o skruvade, inte har han nedärvt det o tack gode gud att han fick fortsätta i aveln.

Hej !
Vad kul. Min tjej är snarare av den lätta modellen än tung, men jag är orolig att det kan bli smått. Hennes avkomma efter Bellini(164) är 166cm. Hur stora 2 av de andra är vet jag inte o en är född i år.
Men 163 är ok...

Är nog mest ute efter galoppen o benen, sen kompletterar han ju även det som är bra på stoet.
Hon fick 7 6 på hoppn så det gör ju inget om det skulle bli något bättre ;)

Har du något förslag på en mordernare typ hingst med bra ben o galopp som nedärver sig bra???
Alla förslag välkomna.

Inte tagit någon än.
I dagsläget är hon inte rolig. Kom till mig i torsdags, fölis avvand sen 2 v.
Inte riden på 3 år. Omusklad som f-n o tunn.
Så nu är det operation gödning o sedan börja bygga muskler.

Sen har jag försökt det här med att lägga in foto men inte fattat hur man gör:confused:

Alcatraz är ju en trevlig hingst(med dåliga simmare), som lämnade ett fantastiskt fint föl med med mitt sålda sto(lite lågställd lite kortlinjerad). Han är så vacker!! Och dessutom en mycket påhittig och underhållande ung man. Supergalopp, benen ser fina ut (Och de är fantastiskt långa..)etc.
Han är gammal, men jag vet inte om jag vill kalla honom omodern, men samtidigt är han ju en äldre hingst. Om jag var du skulle jag ha is i magen och se vad som kommer till våren. Tydligen har det kommit en fin fullblodshingst till Flyinge som heter Roven (Raven?) som du kan se bilder på i bruksprov 2007 tråden. Han borde ju lämna bra galopp, benen har jag dock inte koll på, men det lär vi ju få veta.
Ulrika

Har du ingen bild på henne när hon var i bättre form?
Jag fattar inte det där med bilder heller.. men länk går också bra :)
Ulrika

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Rosett
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025