Bukefalos 28 år!

Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

salladfinger

Trådstartare
Veterinären har rått mig att ge min häst extra magnesium,

vad är tecken på magnesiumbrist?

vad händer om man t.ex ger för mycket magnesium? är det farligt? och vad är bieffekterna isf?

vet ni någon bra mineralblandning eller liknande med högt magnesiumvärde?

hästen äter nu Kraft groov, 1,5 kg om dagen, men det täcker inte mineralbehovet :(
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Vi ger magnesium till en av tävlingshästarna pga att hon har muskelproblem. Jag har även gett mg till ett avelsto för "smörja" bakknäna vid patella hakning.

Tävlingshästens symtom var att hon fick muskelryckningar utan anledning efter mg tillskott inga symtom.
Avelsstoet fick definitivt en förbättring i bakknäna.

Saxat från Casey foders hemsida: Magnesium
fungerar som aktivator för ett flertal enzymsystem bl.a. kolhydratmetabolismen (ämnesomsättningen). Finns rikligt i spannmål. Skyddar hjärta och blodkärl, stärker nerv- o muskelfunktionerna och behövs för att cellerna ska fungera.

När man ger mg bör man komplettera med Ca för att inte Ca balansen ska rubbas. Jag fodrar med Caseys mg tillskott. Kommer inte ihåg vad det heter men ring gärna till Mathias och fråga.

//Sita
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Jag har gett magnesium till alla mina hästar för att muskulaturen ska hålla sig mjuk och fin. Magnesium anses ha svag lugnande effekt för spända hästar och du kan i stort sett inte överdosera!! Det är jättebilligt och finns i vilken hästsportbutik som helst. Bieffekter har jag varken hört talas om eller upplevt!!
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Veterinären har rått mig att ge min häst extra magnesium,

vad är tecken på magnesiumbrist?

vad händer om man t.ex ger för mycket magnesium? är det farligt? och vad är bieffekterna isf?

vet ni någon bra mineralblandning eller liknande med högt magnesiumvärde?

hästen äter nu Kraft groov, 1,5 kg om dagen, men det täcker inte mineralbehovet :(

Ditt hö - vilka mineralvärden har det?
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Jag har gett magnesium till alla mina hästar för att muskulaturen ska hålla sig mjuk och fin. Magnesium anses ha svag lugnande effekt för spända hästar och du kan i stort sett inte överdosera!! Det är jättebilligt och finns i vilken hästsportbutik som helst. Bieffekter har jag varken hört talas om eller upplevt!!

Det där är inte riktigt sant då det är VÄLDIGT viktigt att hålla koll på kvoten mellan Calcium och Magnesium i hästens foderstat. Kvoten ska överstiga 2,8!

Vad händer om man överdoserar Magnesium... jo att hästens kropp försöker balansera upp kalkbristen genom att ta Calcium ur skelettet. Inte något jag skulle vilja hålla på testa runt med.

/Lizzie
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Tack för svaren, finns tyvärr ingen analys på höet då det är en liten privat gård med silage endast åt de uppstallade ;/
Det måste ju finnas något slags tecken på calciumbrist innan skelettet tar stryk? händer ju inte över en natt direkt.
Har börjat med att bara ge ett halvt mått om dagen, rekomendationerna sade två, märker jag ingen skillnad plockar jag bort det, för som sagt är det nog inget man ska experimentera med..

Några mer åsikter och erfarenheter?

t.ex på nerviga hästar? hur stor skillnad har magnesiumet gjort?
veterinären reagerade på att hästen är hemskt spänd och ryckig när hon blir stressad (vilket hon lätt och ofta blir)
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Jag ger mitt stressade sto mg och jag upplever henne som mkt lugnare. Inte lika nervig...men nu blev jag fundersam över ca. Finns det att köpa som nå extra tillskott eller hur ska man tillföra det i kosten??
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Samla prover och gör egen analys.

Det är typ rätt omöjligt att ens ha ett hum om vad höet innehåller i mineralväg om man inte gör så. Energi/protein kan man få ett hum av genom att titta på hästarna.
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

Tack för svaren, finns tyvärr ingen analys på höet då det är en liten privat gård med silage endast åt de uppstallade ;/
Det måste ju finnas något slags tecken på calciumbrist innan skelettet tar stryk? händer ju inte över en natt direkt.
Har börjat med att bara ge ett halvt mått om dagen, rekomendationerna sade två, märker jag ingen skillnad plockar jag bort det, för som sagt är det nog inget man ska experimentera med..

Några mer åsikter och erfarenheter?

t.ex på nerviga hästar? hur stor skillnad har magnesiumet gjort?
veterinären reagerade på att hästen är hemskt spänd och ryckig när hon blir stressad (vilket hon lätt och ofta blir)

Då har du ingen kolla på kvoten mellan calcium och fosfor heller!

Jag skulle absolut göra en egen analys på grovfodret då det är helt omöjligt att se på grovfodret vad det är för mineraler i det. Det syns inte heller utanpå hästen om skelettet blir urkalkat = benskörhet...

Om du ger hästen kraftfoder med havre, så kan du prova att ge havrefritt kraftfoder. Då det kan förekomma att hästar blir nerviga pga havren.

Visst kan det vara så att det fattas jättemycket magnesium i grovfodret och då kan hästar bli lugnare med tillskott av Mg.

/Lizzie
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

ja, man kan inte veta exakt innehållet i fodret utan analys.

Men snart är det betessäsong, och det kanske vore ide att analysera nästa säsong i stället.
 
Sv: Magnesium? Bieffekter? behöver snabbt svar!

jag ger mina hästar biomag, det är billigt och bra. om du tex ger lusern så får hästen i sig mkt kalk från det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: NotlikeI
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 141
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 788
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp