flåsig och varm över korset, vad??

FrontLine_

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen har alltid varit fullt frisk, inga problem what so ever. Men nu verkar det som att något spökar i kroppen på honom.

Jag tar det från början:
Hästen har varit något tunn hela sommaren, och nu har vi flyttat till ett annat stall för att kunna fodra upp honom riktigt, samt få en lugnare miljö i stallet.
Han har fri tillgång på hö, (tyvärr oanalyserat) samt två kg groov och 1 kg korn, mineraler, extra magnesium.
Förra veckan när vi tog in dom från hagen stod han i boxen, med flankerna rejält indragna. Inga övriga symtom. Jag kollar hästen. Magen låter normalt, ingen feber eller liknande. Normal andning och puls. Detta avtar under natten.

Under dagarna här i veckan har jag märkt att han varit gallig runtom, tänkt att det kan ha och göra med att han fodras upp, kanske kornet, eller kanske hagarna som är betydligt mer kuperade och på sina håll även geggiga och väldigt mjuka.

Igår när jag tog in honom andas han väldigt konstigt under en bra stund, han andas med magen (om ni förstår vad jag menar). De hade inte sprungit eller busat i hagen, utan han stod och vilade i solen. (inte varmt ute, kanske 7 grader) När det avtar efter ca 10 minuter så bestämmer jag att fara ut och rida som det var tänkt, blev dock en skrittrunda med klättring istället.

Igårkväll är han varm och svullen över korset, som hade avtagit i morse. inga konstigheter idag.

Kan detta bara vara tillfälligheter pga det nya fodret, miljön, träningen? Eller kan alla dessa symtom tyda på något?

Ska även inflika att sadeln ligger bra på honom, han är relativt nyskodd och beter sig precis som vanligt.

Känner inte direkt att det är akut för att ringa ut veterinären, då han äter, dricker och sköter magen som han ska. Ingen feber eller liknande heller, och idag mår han prima.

Har ni några ideér? Tack!
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Det låter som korsförlamning, läs på Agrias sida.

Ta omedelbart bort kraftfodret och kontakta veterinär!

Tack för ditt svar!

Jag tror inte att det är korsförlamning, då han inte utsatts för extra påfrestande arbete, och inte heller vila och fortsatt fodermängd. Han har fått lagom motion med hänsyn till hans tillstånd (tänker nu på att han är tunn och relativt muskelfattig) och även till hans fodermängd. Han har inte, hur ska man säga, korta snabba andetag. Utan andetagen är nästintill normala, kanske lätt förhöjda men djupa och han andas med magen. Förstår du hur jag menar? Kanske att utflåset är lite kraftigare..

Han är varken stel eller på något annat sätt konstig i kroppen, förutom det jag beskrivit.

Jag kanske var otydlig när jag förklarade om att han var varm och svullen om korset, han är altså varm och typ.. svampig (?). Tänk dit galliga ben, fast ett galligt kors typ. Inte hård, inga spänningar utan bara tjock..

Det kanske inte är något att hänga upp sig på, jag vet inte.. Men när hästen alltid varit fläckfri i kroppen så blir man ju orolig.

Jag skulle nästan vilja påstå att han rör sig betyligt mer nu, i kuperad terräng som sagt, tillsammans med tre andra hästar. Tidigare har han gått ensam, i en slät hage, och fått motion varannan till vartredje dag. Nu motioneras han lätt 5-6 dagar i veckan.

Så jag förstår som inte.. Eller kan det trots det vara korsförlamning? Jag har träffat på många hästar som drabbats av det, men då har det varit väldigt tydligt..
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Hade det varit min häst hade jag tagit bort kraftfodret direkt och kontaktat veterinär för att utesluta korsförlamning vilket jag fortfarande misstänker att det är. 3 kg kraftfoder till en häst som motioneras lätt och som får fri tillgång till ett oanalyserat hö låter riskabelt. Glöm inte att täcka hästen om det nu skulle vara korsförlamning.
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Jag tror tyvärr också på korsförlamning. Alla sjukdomar är ju tyvärr inte som exempel ifrån skolboken men jag tycker att Ts förklaring tyder på korsförlaming. Precis så var min när hon hade korsförlaming och hon hade inte heller stor kraffodergiva, hade inte vilat ovanligt mycket och hade inte heller gått hårdare än vanligt utan det kom ändå.

Ts, kontakta veterinär, ta bort kraftfodret och lägg på hästen ett varmt täcke och låt den stå kvar i boxen med lugn omkring sig. Om hästen inte är lugn ensam så se till att den har sällskap för den behöver vara i stillhet och inte stressa runt. Nu har det ju gått såpass lång tid att det inte är säkert att blodprov visar någon jätteförhöjning men blodprov bör ändå tas för att utesluta andra orsaker. (Blodprovet behöver tas när symptomen är akuta för att vara säker på att det är just korsförlaming. När det har gått ett dygn så börjar värdena gå ner igen om jag inte minns helt fel.)
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Låter som korsförlamning!!!
Samma symtomer hade min förra travare
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Så länge inte hästen är stel och har svårt att röra sig behöver du inte tänka korsförlamning. Det framgår inte helt klart men om det inte är några andra symptom antar jag att hästen är fullt "rörlig"? Andas med magen, hur menar du då? Det ska alltid synas på magen att de andas, däremot ska det inte vara ansträngt eller dubbla utandningar tex. Om hästen står och vilar kan den ju strax innan ändå ha sprungit runt lite. Tycker du kan avvakta ett tag, försöka hålla koll på hur mycket de rör sig i hagen och om samma "symptom" uppkommer efter du har ridit. Mjuka lite svampiga muskler är bättre än hårda!
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Hade det varit min häst hade jag tagit bort kraftfodret direkt och kontaktat veterinär för att utesluta korsförlamning vilket jag fortfarande misstänker att det är. 3 kg kraftfoder till en häst som motioneras lätt och som får fri tillgång till ett oanalyserat hö låter riskabelt. Glöm inte att täcka hästen om det nu skulle vara korsförlamning.

Tänker precis som du.
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

lite kl
Fast Groov innehåller väl en hel del lusern?
JAG har aldrig sett en korsförlamningshäst som rört sig obehindrat.
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Låter som typisk korsförlamning orsakat av överutfodring. Det finns olika grader, precis som alla andra sjukdomar.

Ring veterinären så du kan kolla med blodprov om det är kf. Börjar kanske bli lite sent nu men fråga vet.

3 kg kraftfoder är jättemkt till en häst som ej arbetas ordentligt! Man skall absolut inte försöka feta upp en häst på kraftfoder, kraftfoder är till hästar som går i hård träning och behöver den extra stärkelsen som energi till musklerna.

Jag hade tagit bort allt kraftfoder nu, och endast gett lusern och ev lite olja för att få upp hullet.
 
Sv: flåsig och varm över korset, vad??

Visserligen innehåller det lusern också (det gör nästan alla pelleterade foder), men likväl har det en stärkelsehalt på minst 15% beroende på vilken variant TS ger. Och korn har en genomsnittlig stärkelsehalt på otroliga 55%!

Det blir en redig mängd stärkelse till en häst i lätt träning.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 430
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 270
Senast: MML
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 327
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp