Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte jag. Magnesium är överskattat. Men det verkar vara det nya magiska tillskottet som hjälper mot precls allt (tills nästa magiska tillskott dyker upp).Någon här som blivit hjälpt av magnesium vid värk?
Tråkigt att det inte hjälpt dig. Hoppas du hittar någon annan lösning på dina problem.Jag har testat, mot migrän och stressless legs, två besvär som magnesium uppges vara lösningen på. Det var den inte för mig.
Nackdelen med det där urskillningslösa klart man kan testa, det gör ju ingen skada som man ofta möter är dels att man lägger tid, energi och förhoppningar på något som förmodligen inte alls ger något, dels att man lägger pengar på det.
Om en läkare ordinerar magnesium kommer saken i ett helt annat läge.
Som jag skrev tidigare: när en av bukes läkare beskrev det så lät det i princip omöjligt. Jag letade upp inlägget nu, det var Laa som skrev såhär:Kan man kolla om man har magnesiumbrist genom ett blodprov?
Dock lägger jag en brasklapp för magnesiumtest. Ja, man kan testa mängden magnesium i blodet. Det finns referensvärden för vilka mängder man "ska ha" i blodet av det. Och de säger inte ett smack om mängden magnesium i cellerna, vilket är det som är intressant. Jag jobbar på IVA. Vi är petiga med att våra patienter har "rätt" nivåer av olika ämnen i kroppen. Magnesium är ett svart hål. Vi tar proven, och nästan oavsett vad de visar så följer vi kliniken på patienten, inte provsvaret, för de varierar EXTREMT mycket beroende på tid på dag och vad som hänt precis innan, hur frisk/sjuk patienten är (ok, det är IVA, alla är sjuka, men det finns ju grader i helvetet). Osv osv osv. Summa: det kommer inte gå att tolka provet. Äter du dessutom litium för din psykiska åkomma så kommer magnesiumen dessutom vara påvekat av det (2+ på båda jonerna, konkurrerar om samma utrymme). Du kommer antagligen att förskrivas magnesium om provet är lågt. Dubbelkolla isf med din psykiater innan du tar det, speciellt om det är Litium du har (men även om det är annat preparat du tar. Minns inte jättemycket om dessa behandlingar från min AT, men jag minns att det var en hel del man behövde ha koll på med de flesta av läkemedlen).
Jag hoppas du kommer börja må bättre framöver!
Jag äter magnesium i perioder om jag har problem med kramper men inte annars.Någon här som blivit hjälpt av magnesium vid värk?
Det funkade inte på mig heller, det läker ju inte heller ut inflammationer som redan finns utan förhindrar nya. Gurkmejan är känd för att läka ut inflammationer. Vid magnesiumbrist får man ofta återkommande muskelinflammationer eftersom musklerna inte kan slappna av utan det.
Det smakar inte gott med gurkmeja men för mig är det helt klart värt det![]()
Msm är toppenSka man ha något som hjälper mot smärta mer generellt så kan man prova MSM vilket är mineralen svavel som kan verka smärtlindrande. Det är viktigt att vänja in MSM väldigt sakta eftersom MSM kan rensa ur kroppen på gifter så att man kan må illa om man tar för stor dos. Jag började med en kvarts kryddmått/dag och tar nu 2 tsk/dag och jag har inte känt av några bieffekter alls. MSM är faktiskt det enda som har hjälpt mot den dagliga huvudvärken jag har dragits med i 14 år. Huvudvärken är inte borta men den är mycket mildare nu och ibland kommer stunder helt utan huvudvärk. Jag har också fått mycket bättre naglar och både håret och naglarna växer betydligt mycket fortare. Det ska bli spännande att se om hårets kvalité också kommer ändra sig. Jag har bara ätit MSM i lite drygt en månad så än så länge vet jag inte om kvalitén på håret också kommer bli bättre.
Gurkmeja är antiinflammatoriskt och kan på så vis hjälpa mot smärta också men om man har eller har haft magkatarr eller magsår så ska man vara väldigt försiktig med gurkmeja eftersom det är lika starkt mot magen som diklofenak, ipren, ibumetin, magnecyl och liknande mediciner.
Jag vet men det är så lite i dom kapslarna och så dyrt, då är det mer ekonomiskt att köpa kryddburk i affären och bita ihop trots den hemska smakenGurkmeja finns att köpa i kapselform så slipper man den hemska smaken![]()
Jag äter magnesium i perioder om jag har problem med kramper men inte annars.
Ännu billigare om du går till en butik som säljer indisk och asiatisk mat, jag brukade köpa kilovis till min gamla pålla som hon fick i betforen.Jag vet men det är så lite i dom kapslarna och så dyrt, då är det mer ekonomiskt att köpa kryddburk i affären och bita ihop trots den hemska smaken![]()
Å tack för tipsetÄnnu billigare om du går till en butik som säljer indisk och asiatisk mat, jag brukade köpa kilovis till min gamla pålla som hon fick i betforen.![]()