Bukefalos 28 år!

Magnesiumet i magprodukter

Rosett

Trådstartare
Jag sökte på magnesium på apotea och då kom det förutom vitaminer även upp resultat med magmediciner som Rennie, Novalucol m.fl. Jag undrar om det magnesiumet som finns i såna läkemedel tas upp i kroppen och verkar som "vanligt" magnesium.
Nån som vet?

*funderar på kvällskvisten* :)
 
Jag sökte på magnesium på apotea och då kom det förutom vitaminer även upp resultat med magmediciner som Rennie, Novalucol m.fl. Jag undrar om det magnesiumet som finns i såna läkemedel tas upp i kroppen och verkar som "vanligt" magnesium.
Nån som vet?

*funderar på kvällskvisten* :)
Det gör det nog.
Jag kollade och jämförde....
"Tillval magnesium" innehåller magnesiumhydroxid. Novalucol innehåller också magnesiumhydroxid. Alltså samma substans...
 
Tack för att du kollade upp det som jag var för lat för att göra. :angel:
Undrar om magnesiumtillskott är billigare då, borde det ju vara. :idea: Fast Novalucol m.m. innehåller kanske andra ämnen också som samarbetar med magnesiumet.
 
Novalucol innehåller ämnen som neutraliserar magsyran. Att kroppen sen tar upp en del av det är väl mest en bieffekt.

Du får väl jämföra pris per dos och se hur mycket magnesium du får i dig per dos. Det varierar ju också mellan olika magnesiumtillskott. :idea:
Novalucol innehåller 43,7 mg magnesium/tablett och "Tillval magnesium" innehåller 250 mg magnesium.
 
magnesiumhydroxid blockerar upptag av järn och folsyra, har jag hört. Inte optimalt tillskott, alltså.

Om man tar järn samtidigt som andra mineraler så konkurrerar de om upptagsplatserna i tarmen. Man ska inte heller dricka mjölk till sina järntabletter eftersom calciumet har samma effekt.

Om man tar både järn och magnesium, och ibland behöver man tillskott av båda, så rekommenderar de flesta att det går två-tre timmar mellan de olika intagen.

Folsyraupptag vet jag inte att det påverkas av magnesium.

Interaktioner mellan olika vitaminer och mineraler tål att tänka på med tanke på hur många multivitaminer som proppar in så många sorter som möjligt i samma tablett.
 
Sedan är det ju inte bra att äta mediciner som neutraliserar magsyran om man inte har problem. Vi behöver ju magsyran för att smälta maten och skydda oss från bakterier.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 493
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 256
Senast: Ms_Antrop
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 017
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp