Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge
Hur har ni upplevt det?
Jag har gjort MR på båda knäna och en armbåge, uppdelat på två gånger. Jag fick med en larmknapp och så frågade dem om det gick bra då och då. Jag fick även lyssna på musik, brummandet hördrs dock ändå. Den ändrar brumsätt då och då och låter ganska högt, är du ljuskänslig kanske du kan ta med öronproppar. Du borde kunna se utanför maskinen om det bara är knäet.På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge
Hur har ni upplevt det?
Inte MR men har gjort CT på hjärnan. Maskinerna ser väl ungefär likadana ut men fungerar olika.
Är det bara knäet de ska göra så kommer nog överkroppen vara utanför trumman(?).
Jag blev uppskrämd av min syster som skrev att de spänner fast huvudet och man får ligga där en timme. För mig tog CT:n 2 minuter och ssk:an satte bara nån slags kuddar under och på sidorna av huvudet. Hon sa åt mig att blunda men jag kunde inte låta bli att kika ibland. Det såg inte så trångt ut.
Tekniken utvecklas och syftet med undersökningen påverkar också tiden.På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig
Hur har ni upplevt det?
När jag vägde som mest blev det TRÅNGT, men det gick.
Jag menade att de är lika på det sättet att båda har en tunnel som man åker in i. Är MR-maskinen mycket trängre än CT-maskinen så vet jag inte hur en normalstor människa kan rymmas i en sån. Hur mycket är mycket? Alltså i diameter.CT och MR är helt olika undersökningar i helt olika maskiner. MR-maskinen är mycket trängre och undersökningen tar betydligt längre tid.
Är ju bara huvet som ska in, det är väl inte så tjockt?Det blir intressant att se om de får in tjocka mig i maskinen för hjärnröntgen den 22/10.![]()
I min region vill utförarna veta patientens storlek. Om man inte bedöms få plats i de vanliga maskinerna skickas man till det sjukhus som har en större maskin.Det blir intressant att se om de får in tjocka mig i maskinen för hjärnröntgen den 22/10.![]()
det finns maskiner med lite olika diameter.Jag menade att de är lika på det sättet att båda har en tunnel som man åker in i. Är MR-maskinen mycket trängre än CT-maskinen så vet jag inte hur en normalstor människa kan rymmas i en sån. Hur mycket är mycket? Alltså i diameter.
MR-kameran är mer som ett rör, så där behöver man åka in med huvud och åtminstone axelpartiet när skallen ska undersökas.Är ju bara huvet som ska in, det är väl inte så tjockt?![]()
I min region vill utförarna veta patientens storlek. Om man inte bedöms få plats i de vanliga maskinerna skickas man till det sjukhus som har en större maskin.