Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

Muffinsplåten fungerar än så länge över förväntan, blev ännu bättre med mer mat =)

Den gröna är dock den jag tycker verkar smartast av alla jag googlat, även om hunden i filmen du länkade (no offence) äter med en snigels hastighet jmf med TBD även ur vanlig skål ;) Och verkar ju stämma utefter filmen, att den gröna är riktigt bra =)
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

En sån skulle jag haft till min labbe när han var ung. Han klämde 3 dl torrfoder på 7 sekunder...
 
Sv: Magomvridning =(

None taken :D! Tänkte bara att filmen kan visa bra hur mycket man kan få ner ättakten med innovativa skålar :)!

Absolut. Och även om man har en hund som äter "normalfort" så att ge i t ex den där gröna håller ju hunden sysselsatt en längre stund med maten vilket ju är en vinst dels sysselsättningsmässigt och dels om man har en hund som är lättfödd och inte kan få hur mycket mat som helst.
 
Sv: Magomvridning =(

Hej!

Har en Vorsteh som har problem med mat. Hon har varit nära att äta ihjäl sig en gång och dricka ihjäl sig en gång. Båda gångerna löste magomvridningen dock upp sig själv, den var med andra ord inte total. Mitt tipps till dig är att ge mat i en labyrint matskål, finns att köpa lite var stans. Då äter dom mycket saktare. Och lär in kommandot "nu räcker det" när den dricker. Min kan nämligen surpla i sig hur mycket som helst om hon får, och vet att har sagt att dricka ca två dl åtgången är lagom, vänta en stund och sedan är det ok att dricka igen .För då har magen hunnit töja sig lite efter hand.
Så jag kör på mat i labyrint, funkar fint! Och "nu räcker det" när jag hör att hon druckit lagom. Man lär sig höra det efter ett tag så man behöver inte vakta dom alls bara dom lyssnar....
 
Sv: Magomvridning =(

*KL*

TBD mår alldeles utmärkt, <snip>
Hoppas länken fungerar
https://www.facebook.com/photo.php?v=404478452981467&l=4632201395421193807

Vad skont att han mar battre! :laugh:
Sa ater min tjej nar jag tycker att hon ater valdingt lugnt och fint:crazy:

KL

Med allt prat som varit om slowfeedskålar så vill jag bara dela med mig av en kompis ihopsatta film på hennes matinhalerande staffe som testar olika ätalternativ :D! Tyckte den var riktigt bra!

Den där gröna piggiga saken ser riktigt bra ut, synd att din hund inte tål plast TS!

Nar den grona 'piggiga' matgrejen var uppe i den har traden forut bestallde jag en. Den funkar klockrent. Det gar dock fortare och fortare for den lilla Missen att ata. Jag delar darfor upp maten i tre omgangar och da tar det sakert 2-3 minuter innan hon atit upp alltihopa i den grona.:D
 
Sv: Magomvridning =(

Så skönt att det gick vägen! :bow:

Jag hade ingen aning om att det kunde bli så många komplikationer på magomvridning. Jag har *peppar peppar* aldrig behövt uppleva det på nära håll. Bara hört om hundar som får det osv.

Jag har en fundering kring hans hetsätande. Det är ju skönt om muffinsformen fortsätter att fungera, men om du vill ha ett alternativ kommer här ett:

Jag såg att någon skrev att du inte ska blanda med vatten (jag läste inte hela inlägget), är det vatten i alla former? Jag frös nämligen min gamles torrfoder ett tag när jag ville ge honom en utmaning. Jag la till morötter, broccoli, ägggula och lite annat också.

P1010001-1.jpg


När han fick det behövde han tugga och gnaga och det tog några extra minuter att få i sig maten.


KL

Jag ställer en relevant, men lite OT fråga eftersom det är många här som verkar ha koll på detta med magomvridning. Jag har läst att man hunden inte ska ha mat strax efter eller strax före aktivitet för att minska risken för det. Min fråga är, varför efter? Är inte risken störst att magen slår runt om det är mat i den under aktivitet? Hur kan den slå runt efter att hunden sprungit runt, ätit och sen lagt sig för att vila?

Nu har ju tråden förvisso visat att det verkar kunna hända lite när som och hur som. Så det verkar inte finnas några garantier...
 
Sv: Magomvridning =(

Ang magomvridning och motion. De kan få magomvridning av att flåsa häftigt/mycket, de kan även få det av stress.

Så jag skulle tro att det liksom är för att minska den sammantagna risken. Ingen häftig motion innan, för hunden ska vara lugn och nere i varv när den äter. Och sen då ingen efteråt, av mer uppenbara anledningar (full mage ökar risken hamna i gungning)?

Värt nämna kanske är att det är samma regler för vattendrickande. INTE dricka stora mängder vatten före/efter motion. Om han varit ute på promenad i sommarhetten och är flåsig och törstig, så max ½ liter vatten, sen ta undan det, ge liter mer efter en kvart, sen lite mer igen efter en kvart osv. Samma sak ang dricka ute (sjöar etc), se till så han inte dricker mycket vatten på en gång efter motion. (Eller före, men där händer det ju sällan att hunden plötsligt bälgar i sig)

Servera fryst vet jag inte hur det är ang uppblött, men frågan är om iskall mat i magen påverkar risken? Nu så gör det knappast någon skillnad för Viktor, han tuggar i sig frysta saker på rätt kort tid med (han gnager på isblock ute ibland), inte så konstigt i sig kanske när ett märgben säger "crunch, crunch" bara. Men bra fråga där om det gör skillnad om den uppblötta maten är fryst? Jag vet inte. Men att servera "isglass" på sommaren kan ju vara svalkande om inte annat.
 
Sv: Magomvridning =(

Tack för infon!

Angående vatten vet jag att även det är en risk. Vi hade en Beauceron som tävlade på klubben en varm vårdag. Hon drack en stor mängd vatten och rullade sig häftigt i gräset, kort där efter fick dom köra och operera. Hon klarade sig fint och kom på "samma" tävling året efter. :)
 
Sv: Magomvridning =(

Skönt att läsa att skägget är hemma igen och vid gott mod.

Min hane är också av den matinhalernade sorten. Jag har labyrinten som någon visade tidigare i tråden. Funkar kanon på min, från att tömma skålen på 10 sekunder kan det ta honom gott och väl 5 minuter att få tag på allt.

Eftersom jag har samma ras och samma försäkringsbolag som du så var jag tvungen att kolla min villkor då jag tycker 10 000 lät fruktansvärt mycket.

Båda mina har 40 000 veterinärextra
Tiken kostar 5 189 och hanen 5 840
Sen har jag visserigen liv utöver samt rabatter men detta är den rena avgiften för vet så har du något att jämföra med som gäller samma ras :)
 
Sv: Magomvridning =(

Skönt att läsa att skägget är hemma igen och vid gott mod.

Min hane är också av den matinhalernade sorten. Jag har labyrinten som någon visade tidigare i tråden. Funkar kanon på min, från att tömma skålen på 10 sekunder kan det ta honom gott och väl 5 minuter att få tag på allt.

Eftersom jag har samma ras och samma försäkringsbolag som du så var jag tvungen att kolla min villkor då jag tycker 10 000 lät fruktansvärt mycket.

Båda mina har 40 000 veterinärextra
Tiken kostar 5 189 och hanen 5 840
Sen har jag visserigen liv utöver samt rabatter men detta är den rena avgiften för vet så har du något att jämföra med som gäller samma ras :)

Bostadsort spelar in med, och kan skilja tusenlappar beroende på var man bor.
Men det är fortfarande ett mysterium varför min försäkring är så dyr. IF svarade med att skicka mig ett nytt försäkringsbrev där de sänkt min premie med 5%, men kan fortfarande inte ge någon förklaring till VAD det är som gjort att premien är så hög och ffa varför den ökat med 1800 kr mellan 2012 och 2013. Det närmsta en förklaring de kommit är "det är en dyr ras tyvärr". Jag har igen bett om ett svar på vad det är som ligger bakom premiehöjningen - men fortfarande inget svar (inte ens ett "den allmänna kostnadsutvecklingen".

Efter nya rabatten så är priset för Viktors veterinärextra, 2500 kr i fast självrisk, 40 000 kr i ersättningstak/år: 8 902 kr. Då ska det som sagt ligga rabatt för skadefrihet med, dock framgår inte av försäkringsbrevet hur stor den är (den ska ju vara 10% per år, max 30%. Han har minst 10% rabatt men minns inte om han har fler skadefria år eller inte).
Även jag har IF plus rabatt och en livförsäkring, men det där är grundpriset innan rabatter (förutom de där 5% jag fick när jag började ifrågasätta priset) för bara veterinärvårdsdelen.
 
Sv: Magomvridning =(

Ja det ökar risken, vår hund hade varit hemma hela dagen, var med i stallet vid 17 tiden, fick middag vid 19 och första symptomet kom 23:00.

Hade det hänt 12 h tidigare hade jag kommit hem till en död hund.

Usch, så skönt att det gått bra för TS hund. :banana:
 
Sv: Magomvridning =(

Ja det ökar risken, vår hund hade varit hemma hela dagen, var med i stallet vid 17 tiden, fick middag vid 19 och första symptomet kom 23:00.

Hade det hänt 12 h tidigare hade jag kommit hem till en död hund.

Usch, så skönt att det gått bra för TS hund. :banana:

Behöver ju för er hund inte spelat in att han var i stallet innan. Kan ju lika gärna "bara" varit maten. Viktor fick ju mat 8,30 och (synliga) symptom drygt 1 h senare. Ingen motion inblandad.

Men jag har också många gånger tänkt på hur det skulle varit om.. Om det varit en morgon när jag åkt iväg etc. Då hade jag också kommit hem till en död hund. Läskigt det där =/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 641
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 667
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa toalett
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp