Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

Ja det är väl klart att katten också har saknat sin stora snälla kompis :love:

Snälla kompis..som brukar jaga honom, trycka ner honom med tassarna, dra i nackskinnet och bära runt i munnen och "tugga" lite. Jo, jättesnäll kompis ;)
(Fast katten älskar Viktor, och lekarna. Helt obegripligt dock..)
 
Sv: Magomvridning =(

*kl*

Så fantastiskt skönt att han är hemma! Det är klart att katten är glad. XD
 
Sv: Magomvridning =(

KL

Min stora RR fick magomvridning i april för två år sedan, riktigt akut och hade väldigt svårt att vakna efter op, behövde blodtransfusioner och allt vad det var.

Nu ligger han och snarkar vid fotändan på sängen, det gick bra. Rehabiliteringen tycker jag var värst de första dagarna men efter en vecka var han pigg.

Kalaset gick på 38 lax, rimligt kan jag tycka på grund av alla komplikationer.

Min hund var 7 1/2 år gammal när det hände och operationen och rehabiliteringen tog hårt på honom åldermässigt. ett halvår efter var det som om han hade åldrats två år. Han är pigg och så men det syntes väldigt på kroppen, han blev grå snabbt och har inte alls fått tillbaka samma muskelmassa efter.

Lycka till med din hund!
 
Sv: Magomvridning =(

Han är så fin Viktor!

Skönt att ha honom hemma, håller tummarna för att konvalecensen går hyffsat iaf :)
 
Sv: Magomvridning =(

Tack!

Han var rätt taggad på minipromenaden imorse, och försöker rulla och åla och busa så när man inte får skutta runt.

Men annars är han ganska tam än, märks att han har en hel del krafter att ta igen. Ett besök av kakfarbrorn (mattes pappa) på 30 minuter och det är en slagen superhjälte som sover som en sten sen dess. Jättejobbigt var det med besök...

Det är helt ärligt ganska trevligt när han är lite sänkt - han är ju nästan normal då, skulle man kunna få det permanent men utan att han mår dåligt kanske? *vissel* Då kan man ju byta rum, gå på toa osv och hunden ligger kvar ;)

581660_402076993221613_511682727_n.jpg
 
Sv: Magomvridning =(

KL

Min stora RR fick magomvridning i april för två år sedan, riktigt akut och hade väldigt svårt att vakna efter op, behövde blodtransfusioner och allt vad det var.

Nu ligger han och snarkar vid fotändan på sängen, det gick bra. Rehabiliteringen tycker jag var värst de första dagarna men efter en vecka var han pigg.

Kalaset gick på 38 lax, rimligt kan jag tycka på grund av alla komplikationer.

Min hund var 7 1/2 år gammal när det hände och operationen och rehabiliteringen tog hårt på honom åldermässigt. ett halvår efter var det som om han hade åldrats två år. Han är pigg och så men det syntes väldigt på kroppen, han blev grå snabbt och har inte alls fått tillbaka samma muskelmassa efter.

Lycka till med din hund!

HUr gick det att hålla honom lugn under konv?

Skönt han klarade sig och att han är pigg. Men tråkigt han inte riktigt hämtade sig, men är ju risken med de lite äldre efter stora operationer. Vi hade en riesen som det blev likadant med efter en livmoderop. Blev rejält medtagen av op, hämtade sig tillslut och blev bra och pigg. Men hon "blev gammal över en natt" av det och kom aldrig tillbaka till där hon var innan riktigt i ork osv. Nu var det väl bara vi människor som påverkades av det, men det var lite jobbigt att se i början.
 
Sv: Magomvridning =(

HUr gick det att hålla honom lugn under konv?

Skönt han klarade sig och att han är pigg. Men tråkigt han inte riktigt hämtade sig, men är ju risken med de lite äldre efter stora operationer. Vi hade en riesen som det blev likadant med efter en livmoderop. Blev rejält medtagen av op, hämtade sig tillslut och blev bra och pigg. Men hon "blev gammal över en natt" av det och kom aldrig tillbaka till där hon var innan riktigt i ork osv. Nu var det väl bara vi människor som påverkades av det, men det var lite jobbigt att se i början.

Nu är ju RR inte supervilda av sig annars heller, iaf inte i den åldern. Men utomhus var det stört omöjligt, korta koppelpromenader för en hund som alltid är van att gå lös. Sen var det bara att vara inne, värst var det när man skulle ut på ngt med den andra hunden. Då var Fighter inte glad.
Som du själv sa, gammal över en natt var precis det som hände.
Men snart 10 år gammal så börjar jag nästan inse att han börjar bli lite till åren ;)
 
Sv: Magomvridning =(

*KL*

Ni som opererat era hundar, tappade de mycket av operationen och hur lång tid tog det innan de gick upp?

Viktor hade ju inte gyllene utgångsläge då han var tunn redan innan, men har tappat nästan 5 kg på 3 dygn på djursjukhuset och jag tror han tappar än eftersom idag är första dagen han får full giva av det rekommenderade för hans storlek. Det är ju långt under hans verkliga behov, men man måste ju öka saaaakta.

Men han är så mager att det gör ont i hjärtat att titta på honom. HAN lider ju antagligen inte av det, men nyfiken på hur lång tid man kan förvänta sig att det minst tar innan de går upp det de tappat?
 
Sv: Magomvridning =(

Fighter tappade 6 kg på 5 dagar på djursjukhuset, han har inte kommit upp i samma vikt igen men det är nog mest muskelmassan som saknas.
4 kg gick han upp på det första året.
 
Sv: Magomvridning =(

Min GD blev mager som en skrika av operation osv,han tappade massor och det var illa på en redan såpass svårnärd hund,tog flera månader innan han var normalhullad igen.Han matvägrade dessutom på djursjukhuset så han vart hemskickad tidigare.Han var rätt så lugn under konv,de första dagarna gick han på tramadol och var helt väck ,sen så fick han vätska innanför stygnen och blev väldigt röd,så det vart en vetrimoxin kur också.

Jag botade matvägran med kyckling ,kokt ialla dess former samt lever..fasade långsamt in hans normalfoder.

En positiv sak är dock att efter magomvridningen och Op så har han äntligen börjat äta ordentligt! två mål om dagen utan knussel och knep,får mig att fundera om han har haft känningar av "något" i magen tidigare?

Skönt att Viktor är hemma igen,hoppas det fungerar med badringen ,jag "fick" inte köpa någon på Blå stjärnan de sa att de inte fungerar på magop. hundar..så det var tratt.
 
Sv: Magomvridning =(

Jag fick inte köpa någon badring på Ultuna heller.

Men jag vidhåller att badring + pyjamas är hemskt mycket bättre än en trasig tratt. Tacksamt nog så hade min hemmavet en annan inställning än Ultuna och ligger på vägen hem.. Det tog som sagt tre minuter i bilen så var tratten sopor, och jag har haft honom trattad förr, det gick åt väldiga mängder silvertejp och ett antal trattar... Det här är en fem minuter gammal tratt: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/281226_121698201259495_4811313_n.jpg
Och då var han ändå mycket mindre och mindre 'våldsam' med tratten.. (Det är efter kastreringen, 8 mån gammal)

Han är inte speciellt intresserad av såret tack och lov. Däremot tycker han jag är en skitmatte som inte låter honom slicka på snoppen, för det vill han.

Viktor har ju alltid aptit, han åt som en hel hund så fort de började prova ge honom mat, och tyckte det var alldeles för snåla portioner. Så det är tacksamt! Men han är också rejält svårfödd och var tunn innan så inga reserver att tappa. Men får ställa in mig på att det tar månader få normal vikt igen då - men bra veta hur lång tid man får räkna med.

Klippte honom här ikväll, han borde klippts för länge sen och vill rulla hela tiden på promenaderna så klippte honom lite snabbt. Då såg man ju tyvärr på riktigt hur mager han är, skinn och ben =/
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

jag "fick" inte köpa någon på Blå stjärnan de sa att de inte fungerar på magop. hundar..så det var tratt.

Bara ett inlägg om detta med tratt mot uppblåsbar ring, det är väldigt individuellt om den uppblåsbara ringen är bäst, eller tratt eller eventuellt en sk. sårbody.

Uppblåsbar ring fungerar oftast på hundar med kort nos eller/och kort hals eller med sår långt fram samt individuell vighet. En stabbig mops med opad buk eller analsäckar kan tex. fungera utmärkt med en uppblåsbar ring och inte ha en chans att nå såret med en sådan på, medans tex. en whippet med samma opsår förmodligen når det. Beror på hur hunden/katten ser ut och vart såret sitter.

TS: lycka till med din hund, förlåt för trådkapet! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

*KL*

TBD mår alldeles utmärkt, enligt sig själv är han helt frisk och borde både bildligen och bokstavligen släppas lös ;) Han är inte såå snäll patient med andra ord.

Då jag inte hittade någon vettig rostfri matskål för att sänka ättakten provade jag ett knep jag hittade på ett engelskt forum - en muffinsplåt. Fungerar över förväntan! Nu är han ju dessutom "jääättehungrig" hela tiden tycker han pga små portioner.

Hoppas länken fungerar
https://www.facebook.com/photo.php?v=404478452981467&l=4632201395421193807
 
Sv: Magomvridning =(

Muffinsformen ser ju klockren ut! :)

Ja, sådär sakta har jag nog aldrig sett honom äta. Visst, han tuggar fortfarande inte pelletsarna, men det går lååångsamt. Och inga stora tuggor på en gång, och inte massa luft med.

Så känns än så länge klockrent, återstår se hur det blir med normal giva pellets (nu fick han bara typ en dl), men jag tror på den, skarpt.

Och kan ju inte klaga på priset heller, 69 kr är väldigt mycket mindre än vad alla (plast eller ej) anti-glupsskålar kostar!

Just nu äter han ungefär hälften burkmat och hälften pellets, men jag sprider ut pelletsen väldigt och han får bara pytteportioner av dem. Har dels kastat ut, dels gömt (nån nytta ska man väl ha av tvätthögen ;)) och dels gett i aktivitetsbollen. Men inte vågar ge i skål förrän nu då.

Men sakta men säkert ska vi nog komma tillbaka till normalfoder, och på ett 'säkert' vis =)
 
Sv: Magomvridning =(

Ja, sådär sakta har jag nog aldrig sett honom äta. Visst, han tuggar fortfarande inte pelletsarna, men det går lååångsamt. Och inga stora tuggor på en gång, och inte massa luft med.

Fördelen med den är ju också att den är lite större, han måste kolla runt och flytta sig lite och se sig för eller känna var maten finns. Det tror jag är bättre än mindre "äta-långsamt-skålar".

Jag har provat en långsam skål till min ena, med resultatet att hon helt hysteriskt började hacka som en hackspett i den. Jag kanske ska prova att ge hundarna mat i muffinsformen jag har hemma, den står ändå bara och samlar damm. Aktiveringsboll fungerar inte för mina att ge mat i eftersom de far runt som tokar med bollarna, vilket inte är så lämpligt om man har tänkt sig att de ska äta en del.

Skönt att han verkar så pigg och glad också (även om han bör ta det lugnt så klart ;))! :)
 
Sv: Magomvridning =(

Jo det är väl mycket tjohej kring aktivitetsbollen här med, men jag slänger grejer på golvet på strategiska ställen än, så att han inte får upp sån fart med bollen. Annars blir det hysteriskt.

Jag tänkte just det på bra att han måste flytta sig, om man ställer den mitt på golvet nästa gång så den glider lite så borde det göra det lite långsammare. Men tänk en superstor muffinsform, som en långpanna till ugnen eller större - så han verkligen fick flytta runt.

Jag hittade en tjej i USA med en labrador som provat en massa anti-glups skålar (där jag hittade tipset om muffinsplåt med), och hon hade inte hunnit testa muffinsplåt, men hade testat massor med antiglupsskålar. Den som fungerade BÄST sänkte hundens äthastighet på en normalportion med - 10 sekunder - jämför med slät skål. Då åt den hunden långsammare än Viktor med (hon hade filmat med tidtagning).

Det var där någonstans jag nog helt gav upp att hitta en skål. 10 sekunder är liksom en piss i Nilen i sammanhanget, om det tar 20 sek eller 30 sek är ju lika illa egentligen. Trodde nog inte muffinsplåt skulle funka såpass bra som det gjorde heller (även om han kanske ökar takten sen), men blev ju glatt överraskad =)

Det här är förresten ett tydligt tecken på att han mår utmärkt. Ryggsovstilenär tillbaka ;)
421417_403173233111989_918871312_n.jpg


65594_403183046444341_1719571762_n.jpg
 
Sv: Magomvridning =(

Jag hade det på min kille en 12 år gammal kangal, förrförra sommaren veterinären sa att det var dålig prognos på magomvridningar på hundar 40/60 chans på överlevnad så rekommendationen var att ta bort vilket jag gjorde , idag tycker jag det är märkligt då i länderna down under (Australien och Nya Zeland) är det 80% som överlever operationen.
Så egentligen ifrågasätter jag veterinärerna i Sverige, är deras utbildning inte lika gedigen eller är det nonchalans gentemot hundarna och hundägarna?

Jag undrar jag :confused:
 
Sv: Magomvridning =(

En sak kan alltid spela in när man jämför svenska siffror med många andras länder. Sverige har ett starkt djurskydd och en hög gräns för vad vi anser är försvarsbart utsätta djur för, både ingreppsmässigt och även under läkning.

Nu vet jag inte om det spelar in ang magomvridningssiffrorna just, men det är viktigt att ha med generellt när man jämför siffror. Rädda till vilket pris - den synen skiljer sig mellan länder (och nu menar jag inte pris i pengar, utan lidande för djuret)

Sen, 40-60 är ju inte någon genomsnittssiffra, så endera menade din veterinär för din hund just - eller så hade han fel? För den siffra som finns är 15-25% dör trots vård. Där spelar ju skicket när hunden kom in/opererades in, de som man får ta bort en bit av magsäcken på har sämre prognos, en hund med en annan åkomma ibotten, en gammal hund etc har högre risk.

Men de svenska "officiella" siffror jag sett är ju i linje med de du nämner från down under?
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

KL

Med allt prat som varit om slowfeedskålar så vill jag bara dela med mig av en kompis ihopsatta film på hennes matinhalerande staffe som testar olika ätalternativ :D! Tyckte den var riktigt bra!

Den där gröna piggiga saken ser riktigt bra ut, synd att din hund inte tål plast TS!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 657
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 383
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp