Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

Han tål nöt, vilt, lamm, ris, majs, potatis, ärter, morötter och äpplen for sure. (Han tål säkert mer saker men de där är jag bergsäker på).
Han tål INTE kyckling, fläsk, kalkon, ägg, mjölkprodukter och vete. Finns mer han inte tål, men de där är jag bergsäker på.

Det ser ut som det är ganska mycket din vovve tål. Det finns bättre torrfoder med lämpliga råvaror som passar in (du vill ge torrfoder, skriver du), t ex Acanas Ranchlands eller Acana Lamb & Apple. Det bästa för att minska risken för magomvridning är att ge spannmålsfritt.

Ditt nuvarande foder har stärkelse som första råvara och vad är det? Gjort av spannmål? Det har också citronsyra, vilket inte är bra om du blöter fodret, men kanske inte bra över huvud taget. Citronsyra (citric acid) är ofta E330 som utvinns genom en jäsningprocess med den svarta mögelsvampen Aspergillus Niger och kan ge allergi.

Står om det här:
http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm
och i denna blogg:
http://www.kickisblogg.se/aktuellt/2010/08/kemiskt-framstalld-citronsyra-e330-kan-framkalla-allergi/

Ditt nuvarande foder ser ut så här (en gång till, du skrev att det var det):

Ingredients: starch, hydrolyzed chicken liver, soybean oil (preserves with BHA, propyl gallate and citric acid, hydrolyzed chicken, powdered cellulose, lactic acid, dicalcium phosphate, calcium carbonate, glyceryl monostearate, potassium chloride, iodized salt, choline chloride, vitamin E supplement, L-ascorbyl-2-polyphosphate (source of vitamin C), niacin, thiamine mononitrate, vitamin A supplement, calcium pantothenate, biotin, vitamin B12 supplement, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, vitamin D3 supplement, folic acid, DL-methionine, ferrous sulfate, zinc oxide, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite, taurine, mixed tocopherols and citric acid added to maintain freshness, rosemary extract and beta carotene
Guaranteed Analysis: Crude Protein (min) 14.0%, Crude Fat (min) 10.0%, Crude Fiber (max) 5.0%, Moisture

Acana Ranchlands ser ut så här:

Benfritt nötkött, lamm, sill, russet potatis, ärtor, nötlever, sillolja, benfri bison, urbenat lamm, soltorkad alfalfa, lax, lammlever, ärtfiber, pumpa, spenat, rovor, tomater, morötter, äpplen, kelp, tranbär, blåbär, enbär, cikoriarot, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, lavendel blommor, sommar kyndel, rosmarin, vitaminer och mineraler

Om hunden inte tål sillolja så är Acana Lamb & Apple bättre, ser ut så här:

Lamm, urbenat lamm, specialskuren havre, ärtor, hela äpplen, hel potatis, solrosolja, havreflingor, lammlever, soltorkad alfalfa, hela päron, alger, ärtfiber, sötpotatis, pumpa, squash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikariarot, enbär, angelikarot, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, lavendel, rosmarin, samt vitamin och mineraler.

Du slipper de syntetiska konserveringsmedlen BHA, propyl gallate och citric acid. Du slipper spannmål i Ranchlands och mindre andel spannmål finns i Lamb & Apple (havre). Det finns säkert fler torrfoder som kan funka, men de här känner jag till eftersom vi har Acanas foder till våra hundar.

Efter att ni kommit hem måste hunden förstås äta specialfoder, men sen? Om det inte är nödvändigt så finns det foder som ser bättre ut, men om vovven måste äta veterinärfoder resten av livet så är det ju bara att gilla läget.
 
Sv: Magomvridning =(

Haha, nä. De kollade på överfunktion däremot faktiskt - där stämmer nämligen damp, svårföddhet osv in ;)
Han låg i det högre intervallet men inom gdk värden.
 
Sv: Magomvridning =(

Det ser ut som det är ganska mycket din vovve tål. Det finns bättre torrfoder med lämpliga råvaror som passar in

Nja, det är det som är problemet. Om vi bortser från dina nedan som jag ska besvara sen, så ett stort problem är att extremt få foderproducenter kör på 'rena' produktionslinjer. Jag gav ett Roburfoder förut, lamm och ris. Han tålde det suveränt bra. Tills han plötsligt började klia sig, fick hudinfektioner osv av en ny säck. Jag hörde med tillverkaren om de ändrat receptet utan att skriva det på säcken. Nej, de hade det inte. MEN, de har inte separata produktionslinjer. Dvs de kan köra kycklingfoder innan lamm & ris fodret, och då kan lamm och ris kontamineras så de första säckarna innehåller lite kyckling.
De sa - vilket jag tycker de ska ha all cred för - att de inte kan rekommendera något av sina foder för allergihundar - just för de inte kan garantera att det i vissa säckar inte finns spår av andra saker.

Jag har under åren hittat några andra foder som skulle kunna funka innehållsmässigt - ingen av dessa har rena produktionslinjer (det är dyrt) och ingen av dem kan garantera att vissa säckar inte kan innehålla små mängder av annat.

Som jag skrivit innan, jag skulle ALDRIG ge z/d utefter vad som står på säcken, då är det rent skit. Alla prescription diets faktiskt. MEN, alla prescription diets jag provar har fungerat rent mirakulöst bra. Så jag kisar så jag inte ser innehållet, och går på effekt.

Z/d är det foder Viktor skiter absolut minst på med. En stor riesen, och bajsar ungefär som en stor katt. Dvs excellent tillgodogörande. Och som sagt då att han är allergisymptom fri, har fin päls, mår bra och acceptabelt hull på det. Jag har ingenting (mer än priset, men det är värt det sett till effekt) att klaga på. TROTS ingredienserna.


Acana Ranchlands ser ut så här:

Sill, sillolja, lax, går bort. Och ej separat produktionslinje.

Om hunden inte tål sillolja så är Acana Lamb & Apple bättre, ser ut så här:
Ett av de foder jag kikat på. De har dock inte separata produktionslinjer och kan inte garantera att det är kontaminerat och rek det därför inte till allergihund.

Efter att ni kommit hem måste hunden förstås äta specialfoder, men sen? Om det inte är nödvändigt så finns det foder som ser bättre ut, men om vovven måste äta veterinärfoder resten av livet så är det ju bara att gilla läget.

Han måste ju äta allergifoder livet ut hursom, och som sagt - hitta ett bättre alternativ än z/d har hitills inte lyckats. Att chansa på att aldrig få kontaminerade säckar är inget jag vill göra. När allergin blossar upp så förutom att han mår dåligt av det, så det tar ett bra tag att häva det tyvärr =/ Lite beroende på vad det är han får i sig (han är olika starkt allergisk mot olika saker) så kan det ta upp till 8 veckor på z/d PLUS kortison. (Med de biverkningar de har)

Jag vill eg ha ett så rent foder som möjligt, och inte en massa örter osv. Franks Pro Gold Sensitive t ex,gillade jag skarpt rent innehållsmässigt: Kalkonmjöl, ris, solrosolja, betmassa, linfrö, hydraliserat fjäderfä, jäst, monokalciumfosfat, frukcto oligo saccharides, (min. 0,5% FOS), mineraler & vitaminer, lecithin (min. 0,5%), salt, kolinklorid, vitamin C (i form av I-askorbinsyrafosfat), vitamin E (som dl-alfatokoferolacetat).

Men som sagt, hitta ett foder utan risken att en säck kan innehålla oönskade överraskningar - då är vi på de vetrinärmedicinska.

Purinas är fiskbaserat och går bort, z/d är avhandlat, specifics fläsk eller ägg, Royal canines fiskolja + beroende på sort även annat som ej går.

Så, jag har som sagt hur jag än vrider på det landat på z/d, hemlagat eller färskfoder. Hemlagat törs jag inte ge mig på, färskfoder går han ner i vikt av och kvar är det som på påsens innehållsförteckning är skräp - men fungerar mirakulöst bra.
 
Sv: Magomvridning =(

Han ligger kvar på intensiven dock och de vill ha honom där minst ett dygn till, troligen två. Men är Gud god och inget tillstöter kommer han hem innan helgen - yay! Sen kommer den 'roliga' delen, hålla en tillfrisknande Viktor med DAMP lugn under den långa konvalescensen.. *rullar med ögonen* Ingen som kan prata med hundar som kan skrämma vett i honom, typ att han kommer döden dö i svåra plågor om han skuttar och härjar? Det är INTE en drömpatient alls för ett sådant här ingrepp egentligen. De ska vara superlugna lääänge efter op. Haha.. Joråsåatt... Kan man ge hundar underhållssedering som man kan med tossiga boxvilehästar måntro? ;P

Men heja Långöra - kämpa på! ♥

Det är ett elände att hålla DAMP hundar lugna.. ;) Vi opererade våran när han var runt halvåret och jag skrev trådar om hur jag stod och grina på vägen för han vägrade skritta, han studs fram... Kompostgaller och bur var räddningen för oss, han fick inte röra sig mer än absolut nödvändigt första tiden så då var det stora buren som gällde när jag inte kunde ha ögonen på honom och kompostgaller"bur" när jag var med, den flyttade vi runt i huset dessutom så han kunde vara "med" trots att han var instängd. Vi har inte kunnat ge våran så mycket leksaker heller eftersom han antingen har sönder dem omg eller sätter dem i halsen, kompisen tittade med stora ögon när jag fortsatte vårat samtal samtidigt som jag körde in händerna i munnen och plockade ut en kong som hade satt sig på tvären... :angel: (Han har dessutom käkproblem som gör att han inte kan öppna munnen så mycket som han borde)
Man knäcker dem lite i psyket när man tvingar dem till stillhet, värst var det ibörjan, sen "gav han upp" och låg och tittade. Men när restrektionerna hävdes var han snabbt tillbaka till sitt gamla vanliga yrvärders fasoner. ;)
 
Sv: Magomvridning =(

Nar jag kastrerade Mandy var det tur att veterinaren kande henne och valde att limma istallet for att sy ihop. Det haller battre sa hon och med latt bekymrad min. Hon skulle inte fa hoppa och springa i alla fall den forsta veckan sa jag satte pa kopplet och fran forsta kvallen nar hon vaknat upp ordentligt fran narkosen studsade hon fram som en gummiboll:crazy: Hon drar inte sa enda vagen att ga for att fa utlopp for overskotts energi var upp.:p
 
Sv: Magomvridning =(

Fast nu menade ju inte jag att ta hund hade detta!
Jag ville bara säga min erfarenhet, att man ska gå på magkänslan. Känns det inte okej trots diagnos så ska man fortsätta. Det kan finnas andra orsaker bakom allergin. Jag har för mig att mkt allergiproblem kommer just från magen, att ngt är knas där.
 
Sv: Magomvridning =(

Jag vet att en sån sak som brist på zink kan ge hudproblem. Så jag är övertygad om att många hundar får fel diagnos vad det gäller "allergier".
Inte sagt att det är fel diagnos på ts hund. Men ibland ska man nog inte köpa allt veterinären säger heller utan vända sig till andra om magkänslan säger att det är ngt "mer". Veterinärer kan omöjligt ha sett allt och kunna precis allt. Först den tredje vetten jag va hos kollade för köldkörteln på min. Hon har inte supertydliga och vanliga symptom även fast värdena va väldigt dåliga.

En liten spinn off bara :)
 
Sv: Magomvridning =(

Fast zinkbrist ger helt andra symtom än vad allergi ger. Zinkbrist hos hund är väldigt ovanligt, förekommer främst hos Alaskan malamute och Sibirian husky där det är genetiskt.

Allergi kan uppstå till följd av långvariga mag- och tarmproblem där tarmbarriären skadats. Men, när hunden väl blivit allergisk går det inte at bota. Även om man lyckats bota mag-tarmproblemen finns allergin fortfarande där. Vänder man på det så är mag-/tarmproblem ofta orsakade av just allergi.

Jag tycker inte att det finns anledning för TS att byta foder när det fungerar så bra för både hunden och plånboken, det är onödigt att byta när man hittar något som fungerar utmärkt hos en allergihund som är så känslig som Viktor faktiskt är. Dessutom tillkommer ju hela magomvridningen och då är det onödigt at utsätta kroppen för eventuella ytterligare påfrestningar.
Alexandra har ju gjort en ordentlig utredning ang Viktors hudproblem så det finns ingen anledning att tvivla på diagnosen :)
 
Sv: Magomvridning =(

Självklart ska man säga till eller göra något om det inte känns bra, då kan det vara läge att vara tydlig med sin veterinär eller kanske till och med byta! :)
 
Sv: Magomvridning =(

Fråga angående Viktors kräkningar och allergin.

Vår Gimli är foderallergisk och i samma ålder som Viktor, vi har klarat oss bra på olika färskfoderdieter då han är allergisk mot ganska mycket.
Innan jul började han tomkräkas då och då på nätterna/tidig morgon, blev bra så snart han fick mat. En morgon ville han inte sluta kräkas, inget hjälpte.
Vi åkte in och det visade sig att hans mag-tarmsystem är väldigt inlammerat pga allergin :( vi hade ingen aning, han bajsar fint och regelbundet, det enda var att magen kunde vara skrikig på morgonkvisten samt tomkräkningarna som sagt.
Just nu står han på halvhög kortisondos sedan ett par månader för att lugna inflammationen.

Jag tänkte om det här är vanligt på allergihundar, och om det kan tänkas att Viktor kanske också har en inflammerad mage(tänker på kräkningarna) och att det skulle kunna hänga ihop med ökad risk för magomvridning?
 
Sv: Magomvridning =(

*KL*

Han är hemma! :bump:

Mager som en skrika (29 kilo är inte mycket alls på en stoor riesen), men pigg som ett popcorn - jag hörde att det var honom de kom med innan jag såg honom ;)

Tog honom tre minuter i bilen så hade han gjort sopor av tratten.. Så jag stannade hos hemmavet när jag åkte hem. Och köpte en sån där "uppblåsbar badring"-modell, samt att jag fick låna en pyjamas - förlåt superhjältedräkt menar jag såklart! ;P Himla smart faktiskt, fattar inte det inte används oftare.

Och så köpte jag en stor jäkla bur med. Det redan innan jag sett han var popcornpigg.. Det finns inte en möjlighet att hålla honom lugn annars.

Han har ätit z/d burkmat hela tiden på kliniken, och veterinären ansåg inte det fanns minsta anledning att ändra hans mat. Hon ansåg inte det spelade någon roll om jag hade matbaren kvar eller inte heller, utan enda permanenta sakerna att tänka på var tre mål mat/dag - vilket är ett mer än de på rutin rekommenderar i hemgångsråden men pga att han kräver så mycket mat, att han inte ska få slafsa i sig en "hel skål vatten" ens om det "är sommar, varmt och han varit ute och busat", utan han kan få dricka litegranna då, sen får han dricka mer när han lugnat sig. Och naturligtvis då att inte bus/hård motion direkt efter maten, och inte mat direkt efter hård motion/bus.

Nu i början ska han få mat 5 ggr/dygn. De har kommit upp i 75% av full giva på kliniken och jag ska öka till full giva nu hemma. Full giva efter hans storlek, dvs för lite mat för honom eg, men sen ökar jag bara sakta. Våtmat "i några dagar", sedan succesivt över på torrfoder om det är det du brukar ge. (Jag kommer nog ge våtmat längre än så, men..). Efter stygnen är tagna kan han få börja äta märgben igen försiktigt.

Koppelpromenader och stillhet tills stygnen är tagna, därefter lugna koppelpromenader i ytterligare 2 v. Inget stoj, inget skuttande, inget busande. Inget hoppande upp/ner i sängar (eller in/ut i bilen) -han får vara i soffan om han KLIVER upp i den dock, jag ska försöka tala om det för honom.
Sen efter ca en månad succesivt tillbaka till tidigare motion/träning.

Han har ätit, druckit, kissat och bajsat utan problem på kliniken. Fast han har tydligen klagat på personalen att de är alldeles för snåla med portionerna ;)

Hittade en aktivitetsboll att lägga pellets i, som verkade vettig och lite hållbarare mot gnag och mindre ganginbjudande förresten och köpte den (dyrt elände, men jag tror som sagt på iden).

27 181 kr - så "billigt" med tanke på vad de/jag räknat med =)

Superhjältedräkten ;)
482857_401693693259943_1173062367_n.jpg


För han är min superhjälte! (Dessutom är det inte macho med pyjamas). Det här var vad jag fick åka ifrån på djursjukhuset.. Jag har varit så orolig, lilla hjärtat :heart Så att fyra dygn senare studsa fram bredvid mig - klar superhjälte ;P

64742_400246853404627_374599574_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Köpte in ett litet sortiment av badringsmodellen men efter att testat på egen hund blev jag dålig på att sälja lagret.
PL
 
Sv: Magomvridning =(

Köpte in ett litet sortiment av badringsmodellen men efter att testat på egen hund blev jag dålig på att sälja lagret.
PL

Du tyckte inte den funkade? Jag har använt den förr på annan hund och då fungerade den utmärkt. Det var dock en tratthatarhund (en sån som bara står med sänkt huvud timme ut och timme in och tycker synd om sig själv) och inte såå svår på att slicka på sår. Såret satt lite bättre till med, svårare att nå.

Bara badring skulle jag inte våga lite på nu med Viktor, tror han når bakre delen av såret ändå. Det går ju längs hela magen, grymt långt och slutar inte förrän vid penis.

Men "superhjältedräkt" och badring känns ändå säkrare än tratt, just för han tar sönder trattarna (och då blir de vassa med). Men skulle vara skönt ha något HELT pålitligt! Men antar det inte finns..

Än har han bara haft pyjamasen, jag har ju sett honom hela tiden, men inatt får han ha badringen med.
 
Sv: Magomvridning =(

Fråga angående Viktors kräkningar och allergin.
[...]

Enda gången Viktor kräkts galla (antar det är det du menar med tomkräks?) är om han inte får frukost, då kan han ibland göra det, inte alltid men det kan hända.Nu är det ju rätt sällsynt han inte får frukost men..

Annars så 1-2 ggr/månad kan han någon timme efter måltid kräkas upp maten osmält. Det har jag kopplat till att det helt enkelt gått "väl fort" bara.

Annars kan jag inte dra mig till minnes han någonsin kräkts med undantag för när han ätit stora mängder hovbitar när hovslagaren varit här. Så det får han inte göra.

Men generellt har han verkar ha "plåtmage", och rent magmässigt verkar han tåla det mesta (även om det kan vara en helt annan femma med allergin). Han har heller aldrig visat några av de tecken man ofta ser om de har magkatarr eller liknande (slickar sig om munnen, smackar etc).

Men, med hundar så vet man ju aldrig, så lova är ju svårt. Om man bortser från allergin och hans SLO, vilket jag ofta gör just för jag inte tänker på det och det inte påverkar honom (sen allergin reddes ut), så har han varit en oförskämt frisk och fräsch hund. Klarat sig *peppar peppar* från skador med, undantaget bitsår efter slagsmål som liten, och en hästspark också det som liten. Ja, tills nu då, men förhoppningsvis har han fyllt sin kvot för många år nu, och vi kan sen fortsätta bara besöka veterinären för blodgivning =)

Någon skrev innan ang att lita på magkänslan och inte ge sig. Min magkänsla brukar ju vara ganska rejält utvecklad och jag lyssnar på den även om jag får 'bråka' med vet. Det var magkänslan som sa allergi med, han hade ganska lindriga symptom tills man började gräva i det, kliade sig lite mer än normalhunden dock, men det gnagde liksom. Dessutom hade han upprepade, oförklarliga UVIs som jag kände hörde ihop med allergin men ju förnuftsmässigt inte borde bero på den (de försvann när allergin blev under kontroll och har hållit sig borta).

Men min magkänsla är helt tyst, och min känsla är att Viktor är lika pigg och frisk som han verkar helt enkelt. Och jag (även om jag givetvis kan ha fel, vem vet) är helt säker på att han är foderallergisk och inget annat, att den diagnosen är helt rätt. Och har inte ens en minimal kanske-misstanke om att det är något annat fel på honom =)

Däremot håller jag helt med om att man SKA lyssna på magkänslan även om vet avfärdat något, men man själv känner att det ändå ÄR något som inte är som det ska med hunden - eller något annat djur.
 
Sv: Magomvridning =(

Åh lille snutten :cry: Det skär i hjärtat bara vid tanken att behöva åka ifrån en så dålig liten kille :(
Sååå glad för eran skull att han mår bättre nu och jag håller tummarna hårt för att konvalescensen går så bra den bara kan.

Jo, det var inte lätt att åka. Men jag insåg ju att inget skulle förändras av att jag var där eller ej, och han var ju så dålig så han märkte ju inte vilket, han var ju inte kontaktbar. Dessutom fanns det djur hemma som behövde mig.
Men helst, rent känslomässigt hade jag velat stanna kvar, bara sitta där.

Jag är väldigt glad att jag fick vara med där kring det akuta. Först när vi kom in var det ju så superakut så oavsett normala rutiner så finns det inte tid att "köra ut" djurägaren. Vet sa efter en halvtimme att om jag blev yr, tyckte det var jobbigt och behövde komma ifrån var det bara att säga till, men jag var ju tvärtom jätteglad att få vara kvar. Allt gick ju så otroligt fort, och jag behövde den där timmen där för att det skulle "gå in". Jag visste ju redan när jag kastade honom i bilen att det var akut och allvarligt, men jag levde (tack och lov ang bilkörningen kanske) att om jag "bara" hann in med honom levande, så var det 'lugnt', då skulle de kunna operera honom och rädda honom. Hade ingen aning om det där med att det är när den uppsvällda magen trycker på organ osv, själva chocken de drabbas av, som är det livshotande jättefarliga.

Nu gick ju allt bra, tack och lov, men OM det inte hade gått vägen, om de ringt sen och talat om att de inte kunnat rädda honom. Så utan den där timmen där mitt i kaoset och få vara med, då hade jag "inte fattat" och antagligen haft enormt svårt hantera att min hund var död. (Jag menar givetvis inte det hade varit lätt om det blivit så bara för jag fått vara med, men du fattar).

Men jag kände att "jag måste ha en sista bild, om det här är sista gången jag ser honom måste jag ha en bild". Sjukt eg, det är ju ingen bild man skulle bli glad av att se, ens om X år, men jag behövde det ändå på något vis.

Men är glad bortom ord att ha honom hemma och att han mår bra (även om han sover som en stock nu ikväll), och han måste tro jag är tokig som jag klappar och kramar. Det finns viss risk hans öron kommer att bli utslitna av allt gos ;)
(Han är världens goaste öron, av någon anledning är de fortfarande som valpöron, sådär helt lealösa och jättemjuka :heart)
 
Sv: Magomvridning =(

Jag förstår verkligen att det inte var enkelt att åka och ja, jag förstår. Både att det var bra att få stanna just för att det skulle gå in och varför du tog den bilden. Hade det inte gått bra så hade det nog ändå varit skönt att ha den bilden att gå tillbaka till för att förvissa sig om att han liksom inte var medveten om vad som hände runt honom och det faktum att du gjorde precis allt du kunde för honom.

Tänk vad fantastiskt ändå att vi har sådan djursjukvård som verkligen är värd namnet akutvård! Det är verkligen fantastiskt.

Min lille kille har också sådär fantastiskt gosiga öron så jag förstår vad du menar där också :love:

Jag förstår verkligen att du är så otroligt glad just nu och jag hoppas att han håller sig lugn så att resten av tiden går bra.

Räddningsdroppar skulle inte kunna fungera eller? Det kan man ju ge vid stress och oro, eller vid tillfällen då djuret måste hålla sig lugn och still. Det kanske kan fungera vid sådana här tillfällen också? På min hund har de visserligen ingen verkan men till hästarna har jag haft mycket stor nytta av det och jag har alltid en flaska hemma om behovet skulle uppstå.
 
Sv: Magomvridning =(

Aldrig provat räddningsdroppar. Provat DAP (i bilen) men utan effekt dock. Men får kolla upp det om det skulle bli alldeles för ostyrigt! Tack för tipset.
 
Sv: Magomvridning =(

Det var visst fler som saknat..
Jag fick köra bort honom tillslut, han visste inte till sig av kelighet.

563401_401830139912965_1882417805_n.jpg


285772_401830766579569_1465680500_n.jpg


577334_401830116579634_514972257_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 671
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 677
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 384
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp