Kivina

Trådstartare
Jag har sen tidigare en problemmage. Har IBS med både diarré och förstoppning lite så där varierande. Det är också konstaterat att jag har reflux med ett bråck på magmunnen.
De senaste månaderna har varit tuffa på jobbet och jag har känt av magen en del och valt att äta magmedicin i form av esomeprazol. Sen har en tragisk händelse inträffat i familjen för några veckor sen, vilket lett till försämrad sömn och psykisk stress. Maten har jag ändå lyckats sköta. Jag har känt av magkatarr genom ett konstant sug i magen och en känsla av "bottenlöshet".

Men så igår kom en ny smärta. Jag var på toa på morgonen och tömde magen. Åt lite frukost och gick en långrunda med hunden.
Mitt på dagen åt jag smörgåstårta, drack kaffe och alkoholfri cider. Det tog inte lång tid innan jag fick ont i magen. Men nu i höjd med magsäcken. Magen är uppblåst och den molande smärtan strålar ut i ryggen. Det känns som att jag är konstant mätt, men har ätit mindre än jag brukar. Magen känns som att den går trögt och har knappt kunnat bajsa idag.
Det känns rätt okej om jag inte ätit något på flera timmar, då molar det bara lite. Men direkt jag äter nåt så kommer smärtan tillbaka med full kraft. Jag känner mig också frusen och trött.

Ja, jag vet att jag kan ringa 1177, men jag tänkte jag ställer frågan här först om någon råkar ha erfarenhet.

Jag har sen tidigare en problemmage. Har IBS med både diarré och förstoppning lite så där varierande. Det är också konstaterat att jag har reflux med ett bråck på magmunnen.
De senaste månaderna har varit tuffa på jobbet och jag har känt av magen en del och valt att äta magmedicin i form av esomeprazol. Sen har en tragisk händelse inträffat i familjen för några veckor sen, vilket lett till försämrad sömn och psykisk stress. Maten har jag ändå lyckats sköta. Jag har känt av magkatarr genom ett konstant sug i magen och en känsla av "bottenlöshet".

Men så igår kom en ny smärta. Jag var på toa på morgonen och tömde magen. Åt lite frukost och gick en långrunda med hunden.
Mitt på dagen åt jag smörgåstårta, drack kaffe och alkoholfri cider. Det tog inte lång tid innan jag fick ont i magen. Men nu i höjd med magsäcken. Magen är uppblåst och den molande smärtan strålar ut i ryggen. Det känns som att jag är konstant mätt, men har ätit mindre än jag brukar. Magen känns som att den går trögt och har knappt kunnat bajsa idag.
Det känns rätt okej om jag inte ätit något på flera timmar, då molar det bara lite. Men direkt jag äter nåt så kommer smärtan tillbaka med full kraft. Jag känner mig också frusen och trött.

Ja, jag vet att jag kan ringa 1177, men jag tänkte jag ställer frågan här först om någon råkar ha erfarenhet.

Gallbesvär kanske kunde vara värt att kolla upp?

Krya på dig!

Så fort någon skriver något om magsmärta som sitter högt upp och går ut i ryggen tänker jag gallbesvär, precis som hagel skriver.

(Jag visste inte att det hade varit tragedi i din familj, jag finns på Facebook om du behöver! *kram* )

Ja, tyvärr :(

Ska googla lite på gallbesvär och se om symtomen stämmer in. Grejen är väl att jag fått för mig att gallbesvär gör JÄTTEont, men så illa har det ändå inte varit även om det gjort ont. Men jag har rätt hög smärttröskel ändå.

Ja, tyvärr :(

Ska googla lite på gallbesvär och se om symtomen stämmer in. Grejen är väl att jag fått för mig att gallbesvär gör JÄTTEont, men så illa har det ändå inte varit även om det gjort ont. Men jag har rätt hög smärttröskel ändå.

Mina gallbesvär gjorde för det mesta småont till mellanont, ibland var det bara liksom lite irriterat. Jätteont (rena anfall) blev det bara någon gång om året, ibland med flera års mellanrum.

Okej, det kanske är gallan som trasslar då.

Jag har varit och köpt på mig lite "skonkost" iallafall, så får vi hoppas att det håller sig i skinnet framöver.

Cider är en riktig bov för magar. Det är vissa cidersorter som innehåller ett ämne som kan vara förödande och som gör att många människor får ont.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
490
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 780
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I... 2
Svar
31
· Visningar
2 592
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Jag har i några år haft problem med magen till och från (största problemet har varit reflux och lite problem med lös mage efter jag ätit...
Svar
11
· Visningar
1 587
Senast: gunhild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka