Jag har också reflux och åt Lanzo i 15 år eller nått sånt tills Lanzo helt plötsligt inte funkade längre. Får nu Esomeprazol och det funkar.

Ser flera som tipsar om ris, min mage tycker inte om ris. Jag blir svullen och känner av refluxen dagen efter jag ätit ris. Inte varje gång men ofta. Knäckebröd är min räddning när refluxen känns, banan kan lindra lite också.
 
Naturligtvis är detta inget jag rekommenderar men jag personligen skulle prova trikems gastro finns att köpa på granngården, hööks etc . Innehåller i princip enbart lecitin som skyddar magsäcken, typ. Naturligtvis inget att rekommendera men information.
Kollade runt lite och det finns produkter med liknande innehål som riktar sig til männiksor. Ska undersöka dessa, tack!
 
Jag har IBS och är glutenintolerant = väldigt jobbigt med magen i perioder.
För flera år sen fick jag tips om att testa Aloe Vera juice och det hjälpte mig väldigt mycket.
Har inte hämtat ut några läkemedel sedan jag började med den drycken.
Kanske värt att testa? :)
Verkligen, tack så mycket!
 
Jag har haft dagliga diarréer i ett par år innan jag fick medicin (cholestagel heter den jag äter men finns fler) mot gallsaltsdiarre.
Googla på det och se om du känner igen symtomen.
Får även diarré av histaminrik mat, så skinka, korv och annat färdiglagat går helt bort för mig. Även avokado, fläskkött, citrusfrukter, många kryddor, lagrad ost, bananer, fisk/skaldjur, vin, gluten och mjölkprodukter osv får min mage att balla ur helt. Kallas för histaminintollerans.

Mot katarren så testa före frukost att ta en tsk potatismjöl i lite vatten och drick. Du kan ta före varje måltid om du vill, upp till 2 msk per dygn.
Men vid känslig mage ska man börja försiktigt så en tsk per dag tills du känner att det är okej är nog en bra början. Det hjälper även mot diarré. 😊

Efter jag gjorde dessa anpassningar äter jag inte loperamid eller omeprazol alls längre!

Jag äter till stor del Havregrynsgröt, lingon, potatis, ris, kyckling och en hel del grönsaker (som är låga i histamin då). 😊 Lärt mig baka bröd utan jäst och gluten. Klarar även veganska alternativ till mjölkprodukter gjorda på havre.
Mycket intressant. Jag har varit inne på detta tidigare, då jag upptäckt att mina diarréer är (ursäkta detaljrikedomen) fet och illaluktande (alltså mer än vanlig avföring).
Detta ska jag definitivt ta upp! Tack! Och tack för de andra tipsen också! :bow:
 
Provat inolaxol mot diarréerna? (Vi-siblin nu, då inolaxol är restat. 🙄) Binder vätska och brukar vara ett bra komplement (eller även ersättning) till loperamid.

Mot gastrit tycker jag att ranitidin fungerade bättre än PPI-preparat (eller, blev inte bättre förrän jag tog båda). Ranitidin är tyvärr borttaget från marknaden, men pepcid är samma typ av preparat. (Histamin H2-hämmare)
 
Provat inolaxol mot diarréerna? (Vi-siblin nu, då inolaxol är restat. 🙄) Binder vätska och brukar vara ett bra komplement (eller även ersättning) till loperamid.

Mot gastrit tycker jag att ranitidin fungerade bättre än PPI-preparat (eller, blev inte bättre förrän jag tog båda). Ranitidin är tyvärr borttaget från marknaden, men pepcid är samma typ av preparat. (Histamin H2-hämmare)
Körde visiblin länge och väl, men ingen direkt effekt tyvärr.
Ska definitivt testa Pepcid, tack!
 
Fortfarande ont men är otroligt chips- och godissugen… Vad kan jag äta som är ok?
Ostbågar? Popcorn?
 
AA36DBB9-D0CA-4B4A-BF27-AD215EC28692.jpeg

:(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 417
Kropp & Själ Hej! Jag tänkte kika lite här om någon har lust att dela med sig av tips och erfarenheter kring magkatarr? Vad brukar du äta/inte äta...
Svar
9
· Visningar
5 144
Senast: Akela
·
Skola & Jobb För rejäla magknip som varat i tolv timmar följt av slemmiga diarréer som definitivt inte varit i närheten av nyansen brun snarare åt...
2
Svar
39
· Visningar
4 550
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Idag blev jag tvungen att kontakta jour läkaren pga magsmärtor från helvete. På plats tryckte han på magen och just vid gallan kändes...
Svar
17
· Visningar
4 212
Senast: Myssan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp