Magproblem, foderallergi?

Sv: Magproblem, foderallergi?

Ja det förstår jag, z/d är verkligen inte billigt!

Som jag har förstått det går man då tillbaka till det "klifria" fodret, alltså z/d i ditt fall, tills hunden är bra igen för att sedan introducera en sak i taget. Det går även att introducera en ny fodersort åt taget, lite svårare dock att veta exakt vad i det fodret han är allergisk mot om han nu börjar klia sig igen, men då kan man försöka leta efter en sort som i alla fall inte innehåller samma proteinkälla och prova den.
(Tror dock att det kan bli billigare för dig med liten hund om man kör på varje råvara i taget, för även den minsta foderpåsen brukar ju ligga runt 70-150 kr, om man inte lyckas få tag på provpåsar).

Det är ett himla trixande med allergihundar ;)

Vilket schampoo är det ni använder förresten?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Spontant borde det ju vara lättare att få reda på exakt vad han är allergisk mot genom att testa råvaror?

schampot är Duoxo lindra till hela kroppen, och klorhexidin till tassarna som förut var som rödast.

Nej, tål han bara z/d må det väl vara hänt men tredubblad kostnad mot standardt och dessutom ett foder han inte funkar kanon på gör att jag såklart vill testa annat.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Spontant borde det ju vara lättare att få reda på exakt vad han är allergisk mot genom att testa råvaror?

Ja, det är lättare men tar längre tid! :)

Funderar nämligen på att byta schampo. Det Spike har nu (Allermyl) hjälper inte ett dugg mot klådan. Ska kolla om det skiljer sig från Douxo Lindra i innehållet.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Längre tid? Att hitta ett foder där han tål allt innehåll eller vad?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Skrev lite otydligt. Alltså du kan ju ah tur och den första fodersorten du testar fungerar alldeles utmärkt! Eller så får du prova på 2 och 3 och kanske 10 sorter innan du hittar den rätta, så visst kan det ta lång tid också.

Provar du enskilda råvaror tar det ju en himla tid innan du gått igenom alla vanliga proteinkällor och så, men då har du en mer säker och exakt lista på vad han tål och inte tål och kan sedan ge dig ut och leta efter foder som inte innehåller det.

Förstår du hur jag tänker? :)
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Japp, jag förstår :)

Är det så att det oftast är proteinet de inte tål?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Ja, protein är den vanligaste orsaken till foderallergi. Sällan kolhydrater och ytterst sällan konserveringsmedel- och färgämnen (sistnämda förekommer dock ibland i kombination med de andra).
Nöt, Lamm, Kyckling, Ägg, Mjölk/Mjölkprodukter, Vete, Soja, Fläsk och Majs är det som toppar listorna.
Allergi mot Fisk och ris förekommer sällan.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Kommer nog testa råvaror. Känns bättre att veta VAD han är allergisk mot och inte bara vilka fodertyper. Jag varierar gärna godis osv (för bästa funktion på min hund) så det blir nog enklast i längden. Får väl omvärdera det om det blir alldeles för lång tid för att hitta foder han fungerar på.

Så planen:
v. 48-50 (nu) z/d, inget annat
v. 50 (9 veckors eliminationsdiet enl. vets rekommendation): Fasa över till standardt, ge råhudsben. Vet inte hur jag ska göra med godis?
När han börjar klia sig (om han gör det): Gå tillbaka till z/d, ge enbart det tills han är klifri
Därefter (ska jag ha någon marginal från när kliandet upphör? Ge z/d+ben
Efter 3 veckor (om han är klifri) Ge z/d+ben+kyckling. Vet. sa att det kunde ta upp till 3 veckor för att få reaktion om han inte tål det. Kanske ska ge en extra vecka för säkerhets skull?
Om han inte är klifri så ta bort benen, vänta tills han är klifri och sen introducera nästa grej.

Osv... Låter det som en bra plan?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Nöt, Lamm, Kyckling, Ägg, Mjölk/Mjölkprodukter, Vete, Soja, Fläsk och Majs är det som toppar listorna.

Kyckling finns i både eukanuba puppy mini och standardt. Han började klia sig i slutet av valpfodret men det blev betydligt mer sen under våren efter att ha varierat lite i perioder. Även RCs allergifoder (som han kliade på) innehåller kyckling. Så kyckling känns som en stark kandidat.

Eukanuba och Standardt har även ägg, ris och jäst (samt lite animaliska produkter som inte definieras från vilket djur) gemensamt. Ris förekommer även i RC. Inget av detta finns i z/d.

Eukanuba innehåller majs och vete. Standardt mjölksyrekultur. RC soyaprotein (hydrolyserat) och soyaolja. Fläsk och nöt antar jag han fått i sig genom ben och godis (se nedan). Lamm är nog oprövat om det inte kan finnas som "odefinierade animaliska produkter" i fodret. Tror inte det finns i varmkorv.
Visst kan han ju vara allergisk mot flera saker, olika i olika foder, men ändå. Hur är det, tycker att han borde kunna vara allergisk mot saker han inte ätit också? En annan typ av eliminationsdiet är ju dock att ge tidigare oprövade råvaror så det verkar ju inte gå ihop...

Förutom detta så har han ätit torsk (och ev. annan vit fisk?) som skonkost, ben (både märgben och råhudsben), korv samt olika typer av hundgodis. Och någon köttbulle och lite snodd mat ibland.


z/ds innehållsförteckning: Vegetabiliska biprodukter, kött och animaliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, cellulosa, DL-metionin.
proteinkällor: hydrolyserad kycklinglever. kolhydratkällor: torkad potatis, potatisstärkelse.

Om jag tolkar detta rätt är kycklingen det enda som är hydrolyserat? Alltså borde "kött och animaliska biprodukter" komma från kyckling eftersom det verkar vara ensam proteinkälla, och resterande borde han tåla? (vilket iof bara ger potatis).
 
Senast ändrad:
Sv: Magproblem, foderallergi?

Jag skulle tippa på att kyckling är något han reagerar på (z/d innehåller bara hydroliserad kyckling så du tolkar det rätt :)). Du skulle ju kunna göra en provokation med kyckling i två veckor och se om han börjar klia igen nu efter eliminationsdieten. Då vet du ju att han inte tål det.

Att han skulle vara allergisk mot ris skulle jag inte tro, det förekommer så sällan. Samma med fisk. Det finns ju många fisk och ris foder på marknaden, det skulle kanske vara något du kan testa? Eller lamm (om han aldrig fått det), anka, kanin kanske?

Jag vet att det någon gång var någon här på buke som mejlade standart och frågade vilken proteinkälla deras "odefinierade animaliska produkter" innehöll (tror det var Alexandra_W?), minns tyvärr inte vad svaret var.

I alla fall kan man säga som så, det hunden aldrig ätit förut kan hunden inte vara allergisk mot. Det tar en längre tid för en allergi att utvecklats så om Sigge aldrig ätit till exempel Anka eller Kanin så kan han även äta det nu utan att börja klia sig igen.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Har ju själv gått igenom samma sväng.

Om hunden inte tål kyckling så är det troligt att den inte tål kalkon, ägg och även anka fick jag lära mig av KB.

På min vovva så sätter sig foderallrgi mest i öronen.

Min tål lamm tack och lov så hon kan få torrfoder, då blir det James Wellbeloved då de bara har ris och lamm inget annat tjafs.

Vilt är ju hennes huvudföda, tyvärr finns det ju inget torrfoder byggt på enbart vilt, tyvärr.

Min äter Bravo vilt utan vom. Den där det är vom med så är vommen från nöt, hur tänkte de då???

Men torrfoder är inte lätt då de tillsätter så mycket annat tjafs i maten. Z/D kan ju bli hemskt dyrt i längden om de bara kan äta det.

Nu har ju min även en kvalsterallergi också, jag får henne aldrig riktigt klådfri hur jag än gör och det kan vara lite jobbigt.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Glömde tillägga det som även Apollo tog upp, att anka kan (men behöver inte!) ge utslag eftersom det också är ett fjäderfä.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Oj missade ditt inlägg med planen!

Låter i alla fall som ett bra upplägg. Tror inte du behöver ge längre än 3 veckor på sista momenten. Man brukar till och med säga att 2 veckor räcker (i de flesta fall kommer klådan tillbaka redan efter 2-3 dagar), så 3 veckor blir så att vara på den säkra sidan!
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Oj missade ditt inlägg med planen!

Låter i alla fall som ett bra upplägg. Tror inte du behöver ge längre än 3 veckor på sista momenten. Man brukar till och med säga att 2 veckor räcker (i de flesta fall kommer klådan tillbaka redan efter 2-3 dagar), så 3 veckor blir så att vara på den säkra sidan!

Ang. godis, vad brukade du ge förut? Vilka proteiner innehöll det?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Ang. godis, vad brukade du ge förut? Vilka proteiner innehöll det?

Dumt nog inte säker. Det vi gett mest/regelbundet som godis är leversnittar, korv (har inte kollat men antar nöt och/eller fläsk) och några färgade benformade torra godisar som köps i lösvikt så där har jag ingen aning om innehållet.

Morot har han ätit också kom jag på. Och lite kaninpellets då och då (typ om jag råkat spilla, lättast att be honom städa innan vi började med dieten ;))
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Puttar upp tråden lite.
Just nu är det klimaraton här hemma, har gått över till standardt och reaktionen kom på typ tre dar eller nåt. Fin i magen är han i alla fall, tack och lov. Ska gå över på z/d igen så fort jag får hem det.
Oxhudsben verkar han tåla. Misstänker att han även är allergisk mot majs om än inte lika kraftigt.

Provocering dådå... Ska kycklingen vara rå (smittrisk?) eller tillagad?

Funderar också på att James Wellbeloved Lamb & Rice gissningsvis är ett foder han tål (kanske går händelserna lite i förväg men jaja). Dock är det riktigt låga värden på det och han är redan för smal. Tillsätta olja men hur mycket? Vad för sort?
Edit: Upptäckte att det fanns james w valpfoder också med iaf lite högre värden. Står att det funkar även för vuxna hundar så jag kör nog snarare på det isf.
 
Senast ändrad:
Sv: Magproblem, foderallergi?

Tänkte skriva i tråden oh fråga hur det går men nu hann du före! ;)

Är de allergiska brukar det gå fort att få fram en reaktion, 2-3 dagar tar det oftast precis som du märkte.

Det spelar absolut ingen roll hur du ger kycklingen. Rå, kokad, stekt...Problemet med rå kyckling är att det kan finnas en risk för smitta men troligtvis är det du som blir sjuk, inte hunden. Däremot kan det ta längre innan magen vänjer sig med det råa köttet än om du ger det till exempel kokt.
Personligen skulle jag skära kycklingen i små bitar och koka den snabbt, tills den inte längre är helt rå.

Standardt innehåller ju också lamm, dock är det inte så vanligt med allergi mot just det. Prova JWB kan du göra i alla fall och olja kan du absolut hälla på. Då ska du välja någon som innehåller omega-3 och omega-6 till exemel laxolja eller kallpressad solrosolja (de flesta ekologiska oljorna brukar vara kallpressade). Man brukar ge cirka 1 msk om dagen, men börja försiktigt eftersom de kan få diarré om det blir för mycket.
Väljer du valpfodret skulle jag nog ändå tillsätta lite olja eftersom det är bra för hud och päls.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Hmm så köttmjölet i standardt (normal) är lamm? Så långt hade jag inte tänkt...

Ja olja på borde jag väl kunna börja med direkt? Han lär bli för smal på valpfodret också misstänker jag.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Från Standardts hemsida: KÖTTMJÖL Kyckling, lamm och gris, en bred proteinbas för att täcka samtliga essentiella aminosyror och upprätthålla kroppens fysiologiska funktioner. Detta är alltså för Standardt Normal, kollade inte om det var samma för alla foder.

Jag skulle prova ett foder som inte innehåller något av proteinkällorna ovan och kanske inte heller majs då eftersom du misstänker en allergi mot det. Finns ju ett fisk och risfoder från JWB men osäker på om det innehåller majs.
Själv har jag Taste of the wilds fiskfoder till min hund. Innehåller varken ris, soja, majs, ägg, spannmål, eller annan proteinkälla än fisk.
Energin brukar vara lite lägre på fiskfodrerna så det kanske du bör kolla upp.

Osäker på om du kan ge laxoljan men solrosolja bör du kunna ge direkt eftersom jag fick ge det till min under eliminationsdieten :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 379
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 062
Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp