Magproblem??

Varmblod90

Trådstartare
Nu går jag emot mig själv och fråga om råd här på hund. Något som jag kanske få ångra, få se :p

Men i alla fall det är såhär att som de flesta vet har jag en nu 11 veckor gammal collie hane. Allt har gått jättebra!

Men nu har han troligtvis fått problem med sin mage. Han spyr upp sin mat på morgonen och då endast på morgonen. Han skiter halvlöst, de är format som korvar men är lite lösare.
(Han har haft diarré då när han kom hit och fick då tips av vet. att använda ett visst foder i ett par dagar. Gjorde det och han blev bättre.)

Har frågat mamma som gav mig rådet att koka ris och blanda i lite blandfärs i. Han åt det igår och blev bättre i sin mage. Men nu vill han inte äta det längre så idag fick han sitt vanliga foder som han då spydde upp en halvtimma senare.
Han är frisk i övrigt, leker och busar. Dricker vatten. Ja, som sagt är väldigt pigg och kry i övrigt. Undrar om han inte ha lite känslig mage då han har haft problem till och från sen liten med just diarré.

Tänkte se om någon här har något tips om vad man kan göra eller vad det kan beror på? Han ska ju ta sin tolvveckorsspruta snart och om han inte blivit bättre så får de kolla upp honom i samma veva.
Men som sagt, någon här som kan tänkas veta vad detta beror på??

Vore väldigt tacksam för tips och råd:bow:
 
Sv: Magproblem??

Prova att avmaska! Av mask kan de bli lösa i magen och kräkas.

Min var likadan och jag avmaskade, det hjälpte.
 
Sv: Magproblem??

Ja det nämde mamma oxå något om:idea:
Hon sa att hon haft banminth och det är ju rätt snällt.
Vilket avmaskningsmedel är bäst? Jag vet bara om Axilur :p
 
Sv: Magproblem??

Jag vet inte om något avmaskningsmedel är bättre än något annat. Jag gav min banminth kommer jag ihåg, det hjälpte.

Det händer någon gång att min får diarré, hon är nu vuxen. Då får hon fasta en dag och bara dricka risavkok, nästa dag får hon kokt fisk och ris i flera små portioner, nästa dag får hon sin vanliga mat blandat med ris och fisk och sedan är hon bra.
 
Sv: Magproblem??

Okej, tänkte att man kanske ska byta i och med att han fick banminth senast. Kanske någon annan vet??:)
 
Sv: Magproblem??

Du har väl haft med valpen i stallet? Då kan den ju ha ätit hästskit och på så sätt fått i sig parasiter?

Banminth tar ju bara en sorts maskar medans t ex Axilur tar flera olika. Kan ju vara bra att avmaska med ett preparat som är med bredspektra så som Axilur. Själv gillar jag inte det att man ska ge tre dagar i följd utan brukar köra på t ex Drontal som tar alla maskar (Drontal Comp. tar även dvärgbandmask) och som ges som en engångsdos.

Läs mer på www.avmaska.se
 
Sv: Magproblem??

Ja han va snabb en gång och fick tag på en liten plutt hästskit. Och jag hann inte få ut det ur munnen på honom.

Okej tack för tipset, ska kika på länken du skickade:laugh:
 
Sv: Magproblem??

Inne och kikade på länken. Är det welpan jag ska ge honom då?? Det här med avmaskningmedel är inte min stora grej inom hund:p
 
Sv: Magproblem??

Avmaskning är ett bra tips.

Mammas valp var lite känslig när hon var yngre om det gick för lång tid mellan maten. Så hon fick lite välling på kvällen innan hon somnade och så lite välling på morgonen sen fick hon vänta någon timme på frukosten. Då slutade hon spy.
 
Sv: Magproblem??

Ja du kan prova Welpan. Den har två substanser i sig (pyrantel och febantel) medans Banminth bara har en (pyrantel) så den borde kirra det om det nu är mask han har.
Dock tar den bara spolmask men det är ovanligt att hundar får annan sorts mask - annars kan du prova Drontal för den tar även rundmask och hakmask :)
 
Sv: Magproblem??

Okej, kanske lika bra att ta något som tar lite mer:)
Men tänkte lite mer på axilur, vad tar den för mask??
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad läser du just nu?
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp