"Magtäcke"?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska kalla det, men alltså en liten platta som sitter i kryssgjordarna under magen på hästen. Går det att få tag på såna lösa, eller kan man bara köpa dem med täcke? Och isåfall, vad finns det för täcken som har sån?

Jag funderar på att helklippa ponnyn, men då han gärna ligger och myser ute vill jag inte att han ska bli helt kall och frusen om magen, utan skulle hellre ha lite extra skydd där. Men än så länge har jag bara hittat stalltäcken med magplatta.
 
Sv: "Magtäcke"?

Jag har en lös magvärmare som man trär på kryssgjordarna. Tillverkad av Hansbo. Tyvärr finns de inte längre och jag har letat begagnat utan att finna några. Skulle gärna köpa fler.
 
Sv: "Magtäcke"?

Jag har sytt egna, både till min (dåvarande) egen och andras hästar.
Men har tyvärr inga bilder.. dock så är det inte särskilt komplicerat att göra.:)
Det är bara att ha en insida av fleece och sedan ett yttermaterial i någorlunda vädertåligt tyg, om du vill ha en mycket enkel variant. Alternativt bomullsinsida-foder-och sedan yttertyg.
Sedan antingen så syr du separata gångar för gjordarna eller så gör du en fuling och helt enkelt klipper fyra hål och kantsyr i yttertyget där du kan trä igenom gjordarna. :D
 
Sv: "Magtäcke"?

Hur långt ner är dina utetäcken fodrade och hur mycket av magen täcker de totalt? Vanligtvis är det en stor del av magen som är oskyddad/ofodrad om man fakiskt kikar under. Min häst har tur att inte vara så djup så hans HW-täcken går nästan omlott :D

Jag har inte riktigt fått ihop en enkel lösning. Magplattan behöver ju sitta tajt om den ska funka i mitt fall (din kommer ju ligga på sin :p) och då får man ju göra separata infästingar, så hårt vill jag inte ha gjordarna iaf då stör de vid rörelse. Mao täckar jag bara mer och det funkar rätt bra (om man skiter i vad som är "normal" täcking på en spårklippt, hårig ponny).
 
Sv: "Magtäcke"?

Jag hade tur och lyckades hitta en begagnad, kan vara värt att sätta ut en köpesannons på Hästnet :)
 
Sv: "Magtäcke"?

Jag tror jag har 1 eller 2 låååååååångt ner i en låda någonstans om någon är intresserad,dom är oanvända och köpta på Börjes för en evighet sen.
 
Sv: "Magtäcke"?

Halv OT, men för typ 10år sedan hade ju ALLA magplatta.

Känns lite som täckesfabrikanterna nu har bestämt att våra hästar fryser inte om magen längre, däremot om halsen. Som de inte frös om tidigare...
 
Sv: "Magtäcke"?

Precis.

Fast det är ju lite som mode. Jag gillar samma sak typ alltid men ibland är det modernt och då är det lättåtkomligt. Det är ju inte alla som köper det BARA för att det är det fräckaste just nu.

Som med Micklemtränset, jag avgudade det när det kom men det var långt i från prio ett som fattig student. Nu däremot hade jag råd :D Skiter totalt i om halva hästsverige köpt samma träns denna hösten liksom.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 492
Senast: iNHALE
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: JohannaB
·
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
823
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp