Lite konstiga funderingar i min hjärna

cirkus

Trådstartare
Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då?
Om någon har en krage som är knögglig - vad gör ni då?
Om ni vet att någon är frusen, tar ni med nåt varmt till den då?

Jag har anledning på att fundera på dessa saker. För mig är det väldigt intimt (eller vad jag nu ska kalla det) att ta bort ett hårstrå ur någon annans mat, eller rätta till nåns krage eller defaultmässigt ta med en extra varm sak till den frusne. Det är i allafall inte något jag skulle göra med vem som helst av mina vänner eller bekanta. Ta med en extra varm sak kanske men det andra känns som saker man gör med nån som är väldigt nära. Vad säger ni? Finns det andra saker som är sånt man gör bara med nån speciell?
 
Jag skulle säga till att personen har ett hårstrå i maten, men inte ta bort det själv eftersom det känns fel att pilla i någon annans mat.

Krage hade jag inte rättat till på någon annan än nån väldigt nära - och även då skulle jag nog påpeka att den låg fel först så personen får en möjlighet att själv välja om den vill ha hjälp att rätta till den.

Ta med något varmt till en frusen känns väldigt generellt, skulle spontant säga nej. Undantaget skulle väl vara om jag bjudit in och vet att platsen kan vara kall, men mer troligt skulle jag väl meddela det i så fall. Hemma hos mig skulle jag troligtvis erbjuda personen nåt varmt om jag vet att den är frusen, men den mest frusna person jag känner är jag själv. :D
 
Hårstrån så kan jag säga till max. Rätta till krage näeee (inte heller vika in tvättrådslappar) ta bort saker från andras ansikte tex nej . Finns mycket sånt som jag inte skulle fixa till på andra och som jag skulle explodera om nån gör på mig. Å andra sidan så brukar jag inte titta efter sånt heller.
 
Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då?
Om någon har en krage som är knögglig - vad gör ni då?
Om ni vet att någon är frusen, tar ni med nåt varmt till den då?
Rent allmänt oavsett vem det är:

Säger till.
Säger till.
Ja.

Familj och nära vänner

Säger till.
Säger till och rätar till i samma veva på de flesta.
Självklart och mer personligt och tänkt än till random okänd/ytlig bekant i periferin.
 
Jag tycker inte att man pillar i andras mat oavsett hur nära vänner man är, så i såna fall säger jag till så personen ta bort själv.

Rätta till en krage kan jag göra på typ sambon eller min mamma eller bästa vännen. Annars kan jag nog också säga till om det så får personen fixa själv.

Ta med något för en annan person att värma sig med känns jättekonstigt om man inte kommit överens om det i förväg? Om någon fryser och jag har med mig en extra tröja kan jag kanske erbjuda den, men jag är den mest frusna jag känner så troligen har jag redan den på mig
 
Pilla i annans tallrik efter att den är framställd på bordet, nej, om inte personen aktivt ber om den hjälpen. Säger till.
Samma med kragen. Säger till.
Jag delar gärna med mig av plagg till någon som är frusen eftersom jag är totalt ofrusen. Däremot gör ju det att jag ganska sällan har extra plagg att dela med av. Men om någon fryser så är det inte bra, så nån lösning kan man säkert hitta.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag petar inte i andras mat, eller på folk jag inte står väldigt nära och vet att de uppskattar att jag rör dem. Sen är det oftast inte min sak att ha synpunkter på "hur noga" folk är med sin klädsel, men om det är i en situation där jag tror att det är viktigt för personen ifråga säger jag till.

Ta med något varmt vette sjutton hur jag skulle kunna göra, när ska jag förutsäga att jag kommer träffa någon som är frusen och inte har tillräckligt med kläder med sig? :confused: Generellt utgår jag ifrån att vuxna människor har fattat beslut utifrån sina egna behov, men råkar jag ha med mig något som någon annan skulle kunna ha nytta av erbjuder jag givetvis det. Är vi hemma hos mig finns det gott om filtar i soffan vi sitter i, så det är bara att svepa in sig.
 
Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då?
Om någon har en krage som är knögglig - vad gör ni då?
Om ni vet att någon är frusen, tar ni med nåt varmt till den då?

Jag har anledning på att fundera på dessa saker. För mig är det väldigt intimt (eller vad jag nu ska kalla det) att ta bort ett hårstrå ur någon annans mat, eller rätta till nåns krage eller defaultmässigt ta med en extra varm sak till den frusne. Det är i allafall inte något jag skulle göra med vem som helst av mina vänner eller bekanta. Ta med en extra varm sak kanske men det andra känns som saker man gör med nån som är väldigt nära. Vad säger ni? Finns det andra saker som är sånt man gör bara med nån speciell?
1. Säger till om hårstrået
2. Säger nog till om kragen. Är vi nära kan jag nog säga vänta din krage är fel ska jag fixa? Och sen göra det om åersonen inte säger nej direkt. Men då är detvpeesoner jag känner väldigt väl och jag vet normalt inte blir obekväma av det.
3. Om jag ska till en kall plats, och anar att någon kommer klä sig lite för dåligt kan kan nog mycket väl slänga ned en tröja mer än jag borde behöva. För att kunna erbjuda den om personen fryser.
Men hur menar du i frågeställningen? Att det prackar på dig den och inte bryr sig om du säger nej?
Annars förstår jag inte vad som skulle vara fel i att erbjuda något varmt när personen fryser?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 995
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 741
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 749
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 721
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp