Mål och planer 2025 (dressyr)

Bukefalos 30 år!

Det dröjde mer än nio månader innan jag fått ordnat det där BE-kortet som varit en förutsättning för att på allvar komma vidare.... sedan dröjde det drygt en månad till innan jag köpt en transport som jag vill köra med + arrangerat hästflocken på hemmaplan så att det känns ok att åka iväg med en. Dvs jag har inte heller kommit ut på de träningstävlingar och den regelbundna träning för instruktör som jag fantiserade om inför 2025. Men, fortfarande två unga hästar så jag är inte superstressad för det.

Dock är planen att börja 2026 starkt med markarbetskurs 3-4 januari, så inga mer ursäkter nu - 2026 here we come!

Det dröjde mer än nio månader innan jag fått ordnat det där BE-kortet som varit en förutsättning för att på allvar komma vidare.... sedan dröjde det drygt en månad till innan jag köpt en transport som jag vill köra med + arrangerat hästflocken på hemmaplan så att det känns ok att åka iväg med en. Dvs jag har inte heller kommit ut på de träningstävlingar och den regelbundna träning för instruktör som jag fantiserade om inför 2025. Men, fortfarande två unga hästar så jag är inte superstressad för det.

Dock är planen att börja 2026 starkt med markarbetskurs 3-4 januari, så inga mer ursäkter nu - 2026 here we come!
Ahh!!!! Grattis till kortet!
Vi har köpt en passat och jag måste ta ett BE-kort. Synundersökning sker på måndag. Ett första steg på väg!

Vad kul med markarbeteskurs!

Ahh!!!! Grattis till kortet!
Vi har köpt en passat och jag måste ta ett BE-kort. Synundersökning sker på måndag. Ett första steg på väg!

Vad kul med markarbeteskurs!

Tack! Kommer inte ihåg när jag var så nervös senast som inför uppkörningen... men grejade det tack vare att jag gått två lektioner och fick goda råd och stöttning från körläraren. Och sedan känns det som att världen ligger öppen igen. :)

Hade som mål att starta MSV. Det blev inte. Red en LA:5 dock.
Tycker inte att jag hade henne klar för start så då får det vara. Hon gör alla övningar, men behöver fortfarande bli mer bärig för att vara riktigt. klar.
Jag ville ju starta msv i år för att kanske klara ett "enklare" kval då 7-åringar inte behöver kvala i msv:B1 och jag tycker att ex msvB:2 passar oss bättre, men nu är det bara att bita i det sura äpplet och köra B1an som jag tycker är så tråkig.
Hon har däremot gått bra med hoppryttaren och ska starta 120 under våren. Här märks dressyrjobbet då hon orkar hålla ihop galoppen bättre och bättre.

Egentligen borde jag väl tänka som inför i år att bara starta det jag tycker är roligt. Så är det definitivt för dressyren iofs. Dio får nog gå nån LA, hade velat provat LA1 på lång bana för att få lite känsla hur det är att rida. Och så kanske några MsvB1 för att se lite vi nån gång i livet närmar oss 64%.

Annars är mina mål i WE. Dio ska gå MsvB och hade varit himla käckt att kunna kvala både RM och lag-SM.

Med Zacke hoppas jag att han håller sig lika fin i kroppen och att vi kan befästa oss mer i svår klass. Vill hemskt gärna kvala till SM.

Sen får jag se hur länge tjejerna är kvar I stallet. Hade väldigt gärna kommit ut och startat nån LC1 nu när det går att rida på lång bana!
Alltid intressant att se huruvida en lyckats med målen eller inte!

Dio hann gå en LA under våren sen försvann heöa vår och sommar med tappskor, sårskador och akut op. Kom igång till hösten och vi satte vårt mål i WEn med kval till både RM och lag-SM.

Zacke har hållit sig superfin i kroppen och vi tog oss hela vägen till SM! Tyvärr med tråkigt slut eftersom jag red fel på nästsista hindret i speeden och blev utesluten😭. Under hösten har han dock sagt blankt nej till kraven i svår klass.

Katten har varit kvar under året och debuterat både på dressyrbanan och på WE-banan med fullt godkända resultat i LB🤩.

Kommer fortsätta 26 på samma sätt som 25. Största skillnaden är att det blir mer fokus på Dio och Katt än Zacke. Zacke får gå lite tävlingar helt utifrån hur han känns. Katt måste ut mera och jag hoppas innerligt att Dio är fräsch och fin inför säsongen!

Senast ändrad:
Mitt vanliga mål kvarstår - hoppas både häst och ryttare får hålla sig friska och att vi ska slippa ofrivilliga pauser från träning. Utöver det så har jag bestämt mig för att ta tag i vårt problem med spänd skritt, så mer arbete i skritt står på planeringen och förhoppningsvis hitta till en avspänd skritt där hon rör sig väl genom kroppen och är eftergiven och lösgjord där jag kan inverka på ett bra sätt. Föga förvånande så blir ju allt bättre om man startar från en bra skritt:idea:

Har nog inga tävlingsmål. Faller andan på kanske jag anmäler till något. Det vore egentligen bra för oss att komma ut mer och träna på tävling, men jag tycker tävling är så sjukt dyrt och känner att jag hellre lägger de pengarna på extra träningar. Skulle dock vilja bli bättre på att rida program och skärpa till mig så att jag faktiskt övar på att rida programlinjer hemma på träning. Vore kul om vi kunde rida LA3 på ett bra sätt på träning, och fortsätta öva på vissa MSV-linjer :)

Hoppas också fortsätta utveckla hoppningen med bommar och hinder framme regelbundet.
Som vanligt så har vi haft skador plus att jag disputerade i oktober och därför jobbat galet mycket hela året. Inga mål nådda🤪
Men hon har utvecklats fint, så det är jag glad för!

Jag har lite mål!

Jag kommer fortsätta rida den som är fyra nu, så en femåring! hoppas kunna styra runt på några tävlingar, vi får se. Jag tror inte hon kommer betäckas iår.
Drömmen vore LA till hösten, eller 5årsprogrammet. Men jag är mer än nöjd om hon gör några avspända LB:3 utan större missöden. Men stadiga LA rörelser hemma på träning hoppas jag.

Supernova😍 ska bara få växa i rollen som ridhäst! Långt sommarlov och jag hoppas vi kan ut i skogen på tur i alla gångarter.
Hon får visas i SWB, är hon redo och gillar att löshoppa kanske vi är med om det finns platser kvar på hemmaplan.. för erfarenheten! Men vi får se, det är absolut inget mål att genomföra på det viset.

Och den lilla ettåringen jag får hem om ett par månader, ser så fram emot att lära känna henne! Vi ska träna all grundhantering och lastning! 😊

Kolla min lilla ridhäst 😍

Visa bifogad fil 159906

Har båda nått och inte nått målen. Är inte besviken men inte nöjd 🤣
i början av maj började den första hosta, sen fortsatte det en efter en och vi fick hålla oss helt på hemmaplan i över 12 veckor. Men framåt sensommaren och hösten hann vi tävla lite, alla starter på över 60% men hade velat göra lite bättre, behövt lite fler starter. Vi får se hur mycket ridning det blir nästa år.

Nova är en super ridkompis❤️ men vi har inte vågat galoppera i skogen ÄN men har rekat en bra väg där jag kanske törs testa! Lite tråkigt att jag har dåligt med ridsällskap, men ska försöka våga mig ut ensam snart. Hon är trygg.
Ingen visning eftersom vi satt i karantän och hon haft svårt att räcka fram på avstånden när vi löshoppat. Om det går bättre nu, så kanske 2026? Eller om hon glänser i den uppsuttna hoppningen. Vi får se!

Mina mål med 2025 var att fortsätta ha roligt, utvecklas, vara friska och starta fälttävlan.
Vi nådde allt och lite till.
Gjorde fyra starter i H80 med placering i varje start, helt fantastiskt med tanke på att Ärtan är 16 år, knappt har hoppat alls och aldrig sett ett terränghinder innan hon flyttade hit 😄

Hade absolut inte planerat att tävla dressyr men så blev det och vi har gjort ett gäng starter i La1 och La3, några vinster och några halvdana rundor har det blivit.
Jag måste ändå vara nöjd med det, jag är ju verkligen ingen dressyrryttare.

Målen för nästa år kommer vara samma som för i år. Ha roligt, vara friska, tävla med fokus på fälttävlan.

20250530_103024.webp

Är väldigt nöjd med mitt tävlingsår även om jag inte uppnådde att bli godkänd i intermediare A eller starta intermediare 2.

Det är piaffen vi behöver få till för att komma upp i godkänt så den kommer vi jobba med mer under vintern. Ettorna funkar rätt bra, är min tajming som behöver bli säkrare annars känns det lite som Bollens grej, han kör på och ibland blir det svårt att gå ur dom. Vi behöver vinna mer mark i dom oxå men ja ja jag är så glad över att man kan göra det så spelar inte så stor roll för mig om de blir korta.

Så 2026 hoppas jag att vi kan få till piaffen och starta intermediare 2 på ett bra sätt. Drömmen om GP lever men det dröjer nog ett tag till 😉

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka