Måla luckor

Sv: Måla luckor

Tycker också det ser ok ut men iofs så ser allt ok ut jämnfört med mitt kök.
Det man kan göra för att förnya det är att byta bänkskivor till något ljusare matrial. Det får köket att ljusna en hel del. Byta ut handtaget till något annat matrial och form. Smide t ex. Sitter det lysrör under skåpen kan man sätta dit små spotlights i stället.
 
Sv: Måla luckor

Nja, jag vet inte det jag... :) Bänkskivan bytte vi för ett år sedan och tanken var att vi så småningom skulle måla köksluckorna vita och byta handtag på dom. Kaklet skulle vi också vilja byta, eller iaf måla.
Men, sambon kom på att han har en ingift släkting som jobbar med att sprutmåla luckor. Tjohoo, förhoppningsvis kan han fixa nåt bra pris till oss ;)
 
Sv: Måla luckor

Jag har precis målat om våra köksluckor och måste ärligt säga att det blev högt över förväntan!
Vi fick också höra att det var stört omöjligt att få bra själv, men vi är väldigt nöjda med resultatet.

Vi hade inget val, laminatet (eller vad man ska kalla det) som satt på började ge sig på flera ställen och vi hade varken råd att lämna in dem och få dem sprutlackerade eller att köpa nya köksluckor, så det fick bära eller brista. Mycket förarbete och bra utrustning, jag gillade inte skumgummiroller, utan en vanlig "korthårig" roller blev bäst. Provade en mohairroller med men nej inte så bra som den vanliga.
Det blev som sagt helt ok faktiskt.
(Nu väntar vi bara på att de nya bänkskivorna ska komma...)
 
Sv: Måla luckor

Finns en speciell "lackrulle" tror jag. Sen vet inte jag vad du har för underlag men kanske det behövs en speciell grundfärg först?

När vi köpte vårt hus för 15 år sedan satte vi in nytt kök och valde ett sånt där billigt "folierat" vitt kök - typ Ikea. Det är alltså inte trä i ytskiktet utan sån där vit folie eller vad det heter.

Detta kök målade vi om för två år sedan och jag trodde inte det gick att måla på sådana folierade ytor. Men jag frågade i färgaffären och de tipsade om en speciell grundfärg. Det blev jättebra och håller fint också. :)

Har du en redan blank träyta så är det så klart lättare. Men förvänta dig inte riktigt samma finish som om du lämnat dem på sprutlack. Men det blir fint ändå om du är noga.

Någon tipsade om att måla tunnt och flera gånger efter att det torkat. Om du har för mycket lackfärg (som är ganska rinnig) så får du lätt rinningar.
 
Sv: Måla luckor

KL

Eftersom jag jobbar i färgaffär kan jag väl ge lite tips, som jag skulle gett till mina kunder.

Om luckorna är i fint skick bara det att du vill måla om dem så:

*Tvätta

*Skumroller

*måla

Svårare behöver det inte vara ;)

Lackfärg är väl egentligen lite fel uttryck (tycker jag personligen)

Men jag skulle välja en oljebaserad snickerifärg då jag är kass på att måla. de luktar FAN men flyter ut snyggare.

En vattenbaserad ska inte vara så mycket svårare att måla med (de har ju blivit väldigt bra mot när de kom) men risken för spår är ändå liiite större. Dock luktar det inte alls så illa och är en STOR fördel (speciellt om man har barn eller djur).

Jag personligen skulel ALDRIG måla med mer än ca40 i blankhet, har du högre blankhet tycker jag att du lätt får en spegel till lucka och de är väl inte direkt önskvärt :smirk:

Om du undrar nått,eller om jag var otydlig kan du PM:a om du vill..

Annars finns det en produktberskivning här om hur de tycker du ska göra..
 
Sv: Måla luckor

Nämen oj :o Men nja, jag är inget större fan av vårat kök, ändå :D
Vet precis hur jag vill det ska se ut, kommer bli snyggt :) Först och främst ska vi sätta upp väv och måla väggarna, för dom ser allt annat än bra ut :crazy:
 
Sv: Måla luckor

Så här gjorde jag.

*Dra bort folien (ja, folie är det nog det heter!)
*Tvätta med målartvätt
*Slipa med sandpapper (det limmet som inte målartvätten tog)
*Spackla igen handtagshålen
*Slipa lite till
*Grunda med en oljebaserad snickerifärg (provade även vattenbaserad men den olje baserade flöt ut bättre= mindre mönster efter målningen). Tror just att det var en sån "vanlig" lackroller som blev bäst.
*Slipa med fiiint sandpapper
*Grunda en gång till
*Slipa lite till
*Och på med den riktiga färgen, i vårt fall en helblank oljebaserad snickerifärg. (vi valde helblank för att få en så lätt yta som möjligt för att torka av)
*Nya handtag

Ja, nu hittade jag sidan jag hade som hjälp! http://www.doityourself.se/01_instruktioner.asp?instruktion=1047&id3=1047&id2=1045&id1=661&menytyp=Instruktion&meny=lashandbok&leverantor=64

TADA!!! Nytt kök, i känslan i alla fall.

Agapi, jag gillar också er kök som det är!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måla luckor

Nu har vi hört oss för på ett ställe och där skulle de ha strax över 5000 kr för att fixa luckorna. Då gäller det 15 luckor och 9 skåp, plus att de tar bort de gamla hålen från handtagen.
Är det dyrt eller billigt?
 
Sv: Måla luckor

Tja, det beror väl på vilka luckor du vill ha och hur många? Kolla på IKEA:s hemsida.:idea: Fast grundförutsättningen är ju att luckorna måste passa till stommarna du har.
 
Sv: Måla luckor

Jag syftade på agapis inlägg. ;) Om det är värt att måla om liksom.
Mitt kök skulle det inte fungera på inga passande stommar.
 
Sv: Måla luckor

Jag tycker det låter som ett skapligt pris. En jämförelse: 5000 kr motsvarar 10 h om man debiterar 500 kr per timme.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: nyttnick
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 476
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp