Måla om möbler

Bukefalos 30 år!

Unafraid

Trådstartare
Jag har köpt en stuga och har en del gamla möbler som får duga i början. Jag funderar lite på den här stolen (ber om ursäkt för världens sämsta bild som kommer i nästa inlägg). Helst skulle jag gjort den trären och behandlat men det kommer aldrig att hända. Hur ska jag måla den? Min stuga är ganska modern. Det finns två läskiga gamla dynor till, jag har kollat upp vad det kostar att nytillverka likadana och det är en absurd summa, så min tanke är att köpa något i ungefär rätt mått.

Vad ska jag välja för färg? Bifogar en bild på vardagsrummet så ni får en känsla för rummet. Blir nog en beige soffa och kuddar i samma färg om jag lyckas hitta det.

Tillägg, det kan vara någon äldre släkting som tillverkat den någon gång, men jag tror faktiskt inte det...
1000016817.webp

Sandpappra/slipa lätt, grundfärg, måla vald färg minst två gånger. Lacka om du tror det behövs. Jag brukar aldrig lacka däremot låta det härda ordentligt (2 veckor) innan det används/utsätts för nån form av slitage.

Om du inte slipar lätt först + grundmålar så kommer man kunna skrapa loss färgen med nageln.
Tack för tips, men det hade jag hyfsat koll på. 😊 Klokt att låta härfs i två veckor! Jag har ner fastnat i vilken färg jag ska ha. Tar gärna förslag på både märke och nyans, behöver inspiration 😊

Tack för tips, men det hade jag hyfsat koll på. 😊 Klokt att låta härfs i två veckor! Jag har ner fastnat i vilken färg jag ska ha. Tar gärna förslag på både märke och nyans, behöver inspiration 😊
Jag gillar Nordsjö och Jotun. Nyans brukar jag välja matt eller halvglans. Jag hade nog valt måla den i nån rolig färg. Typ blå, terrakotta eller knalligt gul.

Jag gillar Nordsjö och Jotun. Nyans brukar jag välja matt eller halvglans. Jag hade nog valt måla den i nån rolig färg. Typ blå, terrakotta eller knalligt gul.
Jag är lite feg där men samtidigt är det bara att måla om... 😅 Det är ingen panik alls men ska försöka göra någon form av plan 😊

Jag röstar på en rolig färg! Vill själv måla en möbel vi har i det men min man vill bo i en igloo så han hatar färg 😂 tänker måla om den nästa gång han är bortrest 🤪
Genidrag! Stugan är min så bestämmer själv 😁 brukar se husdrömmar och förfasas över färgvalen. Men ibland blir slutresultatet sjukt snyggt och ibland blir det verkligen katastrof. Jag har NOLL kreativ känsla så brukar gå på något safe. Önskar att någon kunde visa min slutresultatet innan jag började bara... 🤭

Grönt är fint!

Men jag skulle ta en färg som jag gillar (min favoritfärg är grön, duh) då det är ganska mycket yta på möbeln och därmed blir en rätt synlig detalj i miljön. Men skulle ta en mera dov mörkare grågrön typ.

Det är väl modernt nu på väggarna :p

Skulle säga att antingen så kör man på med en ganska kaxig kulör, ska dynan dit så syns ju inte så mycke trä och man kan dämpa med vit dyna, eller ganska neutral och sätt färg med dynan.
Fast inte så mycket annat med färg på din bild :)

Mitt v.rum är vitt, med samma matta som dig om det nu är matta, med svarta/grå möbler...och alla textiler å krafs i massa olika rosa 😅 (fast det ska ju va rätt rosafärg oxå 😗)

Alternativt en mörkare version av den tänka färgen till soffan, spela lite med djupet.

Är man inte anti ai så är det väl egentligen ett av de mer 'rätta' anv.områdena (imo) att ta en bild med stolen och "provmåla".
Jotun hade en app för det för flera år sedan, men den va inte så bra direkt 😅

Hade stolen hamnat hos mig hade den blivit sådär gammel-ljusrosa 😁 .. eller vit 😗

Gillar verkligen grönt men är också öppen för typ terracotta-röd.. tänker att det blir beiga dynor, väldigt neutrala.
Herregud vad fin den ser ut!
Men visst? Den kommer ursprungligen från min farfars hus, men vet inte om den har tillkommit efter han dog eller så? Med dynor är den väldigt djup och trevlig att sitta i men orginaldynorna har spår av möss och helt omöjliga att använda. Men jag gillar verkligen möbeln så den hänger med. I min nya stuga ser jag en plats för den! 😊

Skulle säga att antingen så kör man på med en ganska kaxig kulör, ska dynan dit så syns ju inte så mycke trä och man kan dämpa med vit dyna, eller ganska neutral och sätt färg med dynan.
Fast inte så mycket annat med färg på din bild :)

Mitt v.rum är vitt, med samma matta som dig om det nu är matta, med svarta/grå möbler...och alla textiler å krafs i massa olika rosa 😅 (fast det ska ju va rätt rosafärg oxå 😗)

Alternativt en mörkare version av den tänka färgen till soffan, spela lite med djupet.

Är man inte anti ai så är det väl egentligen ett av de mer 'rätta' anv.områdena (imo) att ta en bild med stolen och "provmåla".
Jotun hade en app för det för flera år sedan, men den va inte så bra direkt 😅

Hade stolen hamnat hos mig hade den blivit sådär gammel-ljusrosa 😁 .. eller vit 😗
Bilden är en mäklarbild, har inte fått tillträde än 😊

Jag hade valt en skön röd färg 🔴 En vit eller beige dyna så blir det en härlig färgklick i allt det ljusa 😊

Läste sen att det var en mäklarbild, då är det vitt o grått som gäller 🤷‍♀️ Du kanske har mer färg själv?

Den stolen skal inte målas om, slipa ner lite och lägg på lite ny lack, olja eller vax så att trädstrukturen verkligen kommer till sin rätt.
Det var absolut min grundtanke, men jag kommer aldrig lyckas slipa den trären, så det projektet har jag redan gett upp.

Tycker att det är en fantastiskt vacker möbel och hade så gärna behållit träet.

Det var absolut min grundtanke, men jag kommer aldrig lyckas slipa den trären, så det projektet har jag redan gett upp.

Tycker att det är en fantastiskt vacker möbel och hade så gärna behållit träet.

Inget konstigt alls Nedslipning av denna stol... Tar ungefär 1 timme med borrmaskin/vinkelslip och sandpapper i kornstorlek 80, 100 och 120. Lite finputs för hand med 200 och sedan behandla med vald ytbehandling. Torde inte ta mer än 7-8 arbets timmar att genomföra. Även om resultatet lär tar några dygn att visa sig.

Inget konstigt alls Nedslipning av denna stol... Tar ungefär 1 timme med borrmaskin/vinkelslip och sandpapper i kornstorlek 80, 100 och 120. Lite finputs för hand med 200 och sedan behandla med vald ytbehandling. Torde inte ta mer än 7-8 arbets timmar att genomföra. Även om resultatet lär tar några dygn att visa sig.
Jag har slipat olika möbler/inredning förr och har väldigt svårt att få till skarvarna snyggt. Så jag är tyvärr inte skicklig nog för att det ska bli ett bra resultat.

Har du någon tavla eller så med färg du tänkt ha i det rummet? Där någon färg kan vara snyggt att matcha på stolen?

Jag gillar just nu orange. Så då har vi lite lampor, en stol och nu ett bord i samma färg.
Rummet är väldigt neutralt med vita väggar och ek golv, så vi kan ha rätt mycket färg utan att det blir en enda röra.

Har du någon tavla eller så med färg du tänkt ha i det rummet? Där någon färg kan vara snyggt att matcha på stolen?

Jag gillar just nu orange. Så då har vi lite lampor, en stol och nu ett bord i samma färg.
Rummet är väldigt neutralt med vita väggar och ek golv, så vi kan ha rätt mycket färg utan att det blir en enda röra.
Jag vet inte riktigt än, måste nog få tillträde för att se vad jag rymmer för något, men bra input!

Liknande trådar

• Finns mitt rutiga golv?
  • Hjälp mig med mitt vardagsrum!
  • R
    Behandla gamla möbler?
  • Inredningstips liten toalett

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur