Bukefalos 28 år!

Sv: Måla!

Japp, farsan var målare! :D En rejäl kniv och en bra spackelspade är bra att ha, samt starka nypor. Är det tjocka tapetlager så skär upp med kniven samt bearbeta succesivt med spackelspaden. Ett bra underarbete är A och O, annars blir det blaj av alltihop! När det blir flera lager tapet samt färg ovanpå så är detta det enda raka. Har man ett par tapetlager som är snyggt uppsatta samt sitter bra då kan man spackla, slipa och hänga på detta.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måla!

Ett alternativ är att sätta upp 6 mm renoveringsgips. Det är tunnare gipsplattor för "omöjliga" väggar, istället för bredspackling etc. Det blir inte dyrare heller, tar väldigt mycket kortare tid dessutom. :idea:
 
Sv: Måla!

Be någon om hjälp att krafsa ut mattan och är det då trägolv under så slipa och olja, finare golv går ju inte att få! :) Kicki :)


Håller med! Eftersom du i alla fall måste ta bort heltäckningsmattan oavsett vad du sedan väljer, så ser du ju hur det ser ut.

Ett litet rumkrypin här i huset hade heltäckningsmatta och där viste jag att det var ett trägolv under. Men när vi rev bort mattan, med mycket möda och stort besvär eftersom gummit på baksidan av mattan blivit till smulor och damm så hade de spikat och limmat masonitskivor på :devil: Men mattan måste ut ändå, men vi fick lägga ett nytt trägolv där.

Men riv ut heltäckningsmattan vad du en gör!
 
Sv: Måla!

Ett alternativ är att sätta upp 6 mm renoveringsgips. Det är tunnare gipsplattor för "omöjliga" väggar, istället för bredspackling etc. Det blir inte dyrare heller, tar väldigt mycket kortare tid dessutom. :idea:

Det är en bra idé om man känner att väggarna är alltför tidskrävande i underhållsarbete. Är ju betydligt roligare att sätta gips än att gnaga sig igenom tapeterna! :)

Kicki :)
 
Sv: Måla!

När vi lade in klickgolv i vårt gårdshus så stod det på förpackningen bl.a. att ev. heltäckningsmattor skulle ut.

Kicki :)
 
Sv: Måla!

Pratade med en tapetserare idag och han sa att det gick utmärkt att tapetsera direkt på en målad tapet!

Nirak
 
Sv: Måla!

åh, vad är det för spännande lägenhet du har hittat? *nyfiken*

visst går det att tapetsera direkt på en målad tapet, men du måste ju ändå slipa å spackla där det behövs. det är ju bra om du ruffar upp ytan överallt så att limmet fäster!
 
Sv: Måla!

Det är en tvåa i Vasastan.. Lite nedgången.. men läget är ju enormt bra. Jag bor högst upp med en underbar utsikt över takåsarna!! :love:

Nirak
 
Sv: Måla!

Skulle inte chansa iom. att det är så pass länge sedan mänsklig hand rörde rummet. Är det gjort i "nutid" och inte gamla tapeter och färg så visst om allt sitter fast i väggen, men annars skulle inte jag chansa.

Kicki :)
 
Sv: Måla!

Åh, kanske är det sånt där vackert trägolv som man hade som underlagsgolv förr?!

Skulle döda för att få pyssla och dona i ett sånt rum och få det fräscht!:banana:
 
Sv: Måla!

Det är inte omöjligt! :)
Vad är normal takhöjd? OT fråga ;)

Nirak
 
Sv: Måla!

Standard 2.40 m i tak.
Heltäckningsmattan måste du ta ut annars har du 50- års gammal unklukt under klickgolvet, som så fort det blir fuktigt kommer att unka av sig.
Renoveringsgips är Guds gåva till människan!
 
Sv: Måla!

Men du bor alltså i lägenheten och köpte den med ett skrotrum? Detta vill jag ha före- och efterbilder på!

Sånt underbart golv har vi bara i köket i vår nya lägenhet. De andra rummen har andra golv:(
Så OT-fråga: Kan man lägga in sånt golv på nytt?
 
Sv: Måla!

Tänk på att det blir sämre ljudisolering för varje "golvlager" du tar bort. Jag har plastmatta i sovrum och vardagsrum och får byta ut den nu, och pratade med bovärden om att ta en titt om orginalgolvet finns under spånplattorna som ligger under plastmattan. Hon varnade för att ljudisoleringen blir mycket sämre, så jag har jättesvårt att bestämma mig.
 
Sv: Måla!

jag var till en färgaffär å hämtade broschyrer om att måla väggar+tak..

så här står det om väggarna (på redan målad tapet):
-tvätta alla ytor som ska målas med målartvätt, eftertorka med vanligt vatten.
- vet du inte vad du har för underlag, provtvätta först en liten yta med vatten. Löser vattnet upp färgen är det troligtvis limfärg. Limfärg användes tidigare fram till 60talet. Den är inte ommålningsbar utan måste tvättas ner med massor av vatten.
Om inte färgen löses upp men smetar av sig på en torr trasa så är det troligtvis kalkfärg. Den tvättas inte utan borstas till fast underlag.
- se till att ytan är fri från stoft och väl förankrad i underlaget. Annars rekommenderas att man drar ner dem och förgrundar med nondrop. Limma fast lösa tapetskarvar och hörn.
- spackla sprickor och håligheter, slipa och damma av.
- grundmåla väggarna. om underlaget bestod av gamla nertvättade limfärgsmålade väggar rekommenderas en första grundning (patentering) med nondrop.
- sparmåla helst vägg- och takvinklar med pensel. Det kan vara svårt att få ett snyggt resultat med roller i hörnen. Rolla på väggfärgen 1-2 gånger. Lägg inte på för lite färg, ett riktmärke är ca 6-8 m2/l. Efterrulla alltid uppifrån och ner. Låt färgen torka innan nästa målning, rolla ända ut.

väggfärgsprodukterna finns i en rad olika glansvärden, från helmatt till halvmatt. samma kulör kan upplevas som helt olika beroende på vilken glans som använts.
matta kulörer upplevs ofta som lite lugnare än kulörer med högre glans. de som är glansigare är mer tålig mot avtorkningar..

å så här står det om taket:
- tvätta av taket med målartvätt.
- skrapa bort lös färg, spackla sprickor och håligheter. slipa endast de spacklade ytorna när de torkat. försök få samma struktur på de lagade ytorna som övriga taket, använd en svamp eller trasa.
- använd en roller som är ca 25 cm bred. måla flödigt.
-för att undvika ett ojämt resultat (pga torrollning) bör du se till att ha rikligt med färg i rollern. måla hela taket utan paus för att undvika skarvar.
- vid takmålning ska behandlingarna ske från ljuset och inåt. finns det fönster på två väggar ska du rätta dig efter det som släpper in mest ljus.

1. lägg på färg i ljusets riktning.
2. eftersläta vinkelrätt mot ljuset.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 672
Senast: Exile
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: sweep
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp