Mamma varannan vecka?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mamma varannan vecka?

Det bästa är väl om barnet har en bas hos bägge föräldrarna ? Mina flickor har alltid bott hos mig och varit varannan helg hos pappan. Jag önskar att det vart annorlunda, men han bor i ena änden av stan och jag i andra, för att det skulle ha varit praktiskt möjligt så hade en av oss varit tvungen att flytta, och jag erkänner att jag inte är beredd att ge upp vår gård etc för att ´de skulle kunna bo hos honom varannan vecka. Han har påtagligen inte heller varit beredd att flytta. Men tjejerna har inte lidit, de har två ställen de kallar för hemma.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Enya skrev:
Där kan jag iofs hålla med, det blir mycket snurr vid 1-1, så varför inte 2-2? Det är ju dessutom mindre flyttningar än 2-1? Och så hinner barnet att vänja sig vid att vara hos mamma eller pappa så två veckor var borde vara lagom. Varför gillar du inte det?

Men eftersom barnen bara kan gå i en skola så är det där de kommer att ha alla sina vänner. Det är mycket de missar av vad "gänget" håller på med om de är borta två veckor i taget för att den ena föräldern bor i andra änden av stan och inte kan köra dem till kompisar jämt under sina veckor...
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Då FÅR faktiskt föräldrarna bosätta sig nära varandra så att barnen kan ha samma kompisar och dylikt.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

alazzi skrev:
Det kanske inte går? Om man inte kan få ett vettigt arbete i närheten?

Precis. Än värre är det faktiskt med bostad. OK om man bor i en småstad men i Stockholm, Göteborg och Malmö är du glad om du överhuvudtaget får en lägenhet idag...
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Men alla föräldrar bor inte så, för det flesta föräldrar är det egentligen inga problem att bosätta sig så att barnet kan vara hos båda föräldrarna lika mycket.
Om man bara försöker fixa så att det går så räcker det långt, men om man inte ens kollar upp om man kan få en lägehet lite närmre sitt ex så att man KAN ha sitt barn lika mycket, det tycker jag är fel. Att bara säga: nä det går inte för jag måste ha gångavstånd till jobbet, kan inte åka buss eller köra bil, och jag kan absolut inte ringa bostadsbolagen och ställa mig i kö för en lägenhet som liggter nära mitt ex. DET tycker jag är fel, men om man har försökt så har man ju det, eller hur?
 
Sv: Mamma varannan vecka?

:crazy: :cry:
Ua! Jag vill inte ens tänka den tanken, om vi skulle separera!

Ändå så har min sambo två barn sen förut som vi har då varannan vecka. Det funkar bra nu. Det var lite jobbigt för yngsta flickan i början men nu funkar det bra för alla.
Innan vi fick vårat gemensamma barn tyckte jag att det var väl bäst så med varannan vecka. Tyckte mamman till barnen var "knäpp" som motsatte sej.
Men nu, när jag själv är mamma så förstår jag så väl! :(
VILL INTE lämna ifrån mej min lille pojk! :cry:
Nu är han så liten än men sen när han blir äldre...
Tänk om han tom vill vara hos sin pappa mer! :eek:

Usch nej! Nu lämnar jag denna tråd... vill inte tänka mera... :(
 
Sv: Mamma varannan vecka?

För mig som utomstående känns det som om många av de "lösningar" som finns är för att döva föräldrarnas dåliga samvete i första hand. Inte för att det är den bästa lösningen för barnet, tyvärr :o

Föräldrarnas RÄTT till att ha barnet lika mycket.

Spekulerar nu: Kan det handla om att slippa betala en massa i underhåll också? Är absolut inte insatt men den känslan har jag fått ibland när ämnet har varit uppe.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Skulle inte kräva min sambo på underhåll om jag hade sonen.
Den 1000-lappen klarar jag mej utan... OM det nu bara hade varit det som de satt i...
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Hej

Har inga egna erfarenheter av delnad vårdnad. En bekant till oss (som är psykolog) har löst det på ett lite annorlunda sätt. De har ett löpande 3/4 dagars schema.
Han påstår att det är väldigt viktigt för barn att inte vara från sina föräldrar långa stunder (en vecka). Detta gäller speciellt när de är mindre. Jag tycker det låter vettigt.

/pewa - som tror att hon nog skulle prova ett 3/4 om/när det blir aktuellt
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Känner till ett separerat par som löste situationen med att skaffa varsin ny lägenhet och behålla den gamla. Barnen behövde inte flytta utan det fick istället föräldrarna göra. Det fungerade rätt bra ända till dess (tror det var två år) att den ena föräldern inledde ett nytt förhållande.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Enya skrev:
Att bara säga: nä det går inte för jag måste ha gångavstånd till jobbet, kan inte åka buss eller köra bil, och jag kan absolut inte ringa bostadsbolagen och ställa mig i kö för en lägenhet som liggter nära mitt ex. DET tycker jag är fel, men om man har försökt så har man ju det, eller hur?

Det där vet jag ingen som säger. Gångavstånd till jobbet kan nog de flesta stockholmare glömma och i Stockholms bostadskö tar man vad man har råd med (utom i riktiga ghetton om man lider av det) om man är sansad. Det finns bara tvåor för åttatusen i månadshyra, treor i nybyggen för elvatusen osv. utan att stå i kö. Lösningen är istället att bo i andrahand...
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Mampas skrev:
Barnen behövde inte flytta utan det fick istället föräldrarna göra.

Ojsan! Skrev ej att föräldrarna bodde växelvis, varannan vecka (eller om det var två veckor), med barnen i deras gemensamma lägenhet. I förra inlägget låter det som om att barnen fick bo helt allena... :crazy:
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Nu bor ju inte jag i Stockholm och kan inte uttala mig om folk har "dåliga" ursäkter, men här känner jag en del som faktiskt har just dåliga ursäkter för att ta hand om sitt barn. Och det är rätt vanligt vad jag har hört. Kanske är de " duktiga" just där du bor eller de du känner, men så är det inte här i alla fall.

Men det viktiga är väl i alla fall att FÖRSÖKA? Om det sen av en eller annan anledning inte går så är det bara att acceptera, vad mer kan man göra?
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Håller verkligen inte med.
En förälder är underhållsskyldig gentemot sitt barn. Sedan om DU inte behöver pengarna spelar ju ingen roll. Barnet ska bli försörjt av BÅDA föräldrarna.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Innebär det att barnen först är hos mig 3 dagar och sedan hos pappan i 4 dagar osv.? Det var kanske en ide´?
 
Sv: Mamma varannan vecka?

De delar av veckan så att båda föräldrarna har barnet varje vecka. Jag har uppfattat det som de har barnen varannan helg men när jag räknade på antalet dagar får jag inte ihop det.
;-)
Men jag vet att de är jättenöjda med det bägge två (barnet med). Han säger att tackvare detta hinner aldrig händelser blir gamla.

Det jag tycker är bra med det hela är att man kanske inte skall vara så fyrkantig och tänka i hela veckor. Att vara utan sitt barn i en hel vecka kan kännas svårt, men 2-3 nätter kanske kan vara skönt.

Det viktigast är nog ändå att man som förälder lyckas komma överens och låta barnet få "behålla" bägge sina föräldrar. Det skall inte behöva tappa kontakten med en av dessa bara för att vi som vuxna väljer att inte leva ihop.
Fundera, lyssna av hur andra gör och sätt er ner och fundera på vad som kan fungera i er vardag.

Lycka till!

kram
/pewa
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Ja, detta sättet verkar vettigt faktiskt. Men många tycker nog att barnet kommer at flytta för mycket då, fast jag tror personligen inte att det blir så jobbigt för barnet. De kommer in i det och det är som du skrev, händelser blir inte gamla.

OM vi separera så ska jag ha denna metoden i åtanke.

Tack för tipset!
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Daydream skrev:
Håller verkligen inte med.
En förälder är underhållsskyldig gentemot sitt barn. Sedan om DU inte behöver pengarna spelar ju ingen roll. Barnet ska bli försörjt av BÅDA föräldrarna.

Nu menade jag ju som svar på om ene föräldern inte ville låta andren ha barnen pga underhålletsskyldighet.
Skulle det vara så för mej så skulle jag hoppa över underhållet för att få barnet hos mej...
Om det vore så enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 662
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 196
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp