Mamma varannan vecka?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mamma varannan vecka?

Mina barn tycker det är rätt OK med varannan vecka. De tycker det är bättre än 2 veckor i stöten/kortare perioder. Men de är ju rätt vana nu och inte så små längre. Då de var små så hade jag dem alltid typ en halv dag mitt i "hans" veckor och det var också bra (inte så att jag åkte hem med dem, men jag hämtade dem och gjorde ngt roligt några timmar). De skulle inte vilja vara här hos mig mindre än varannan vecka och de vill också vara med sin pappa betydligt mer än varannan helg. Men jag tror det är en fördel om föräldrarna är hyfsat sams, och givetvis att man bor nära varann (vi bor 20 min från varann och de kan ha samma kompisar hos båda, i princip).
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Om föräldrarna är sams så är det toppen ,även en pappa saknar sina barn ,man får försöka att se det ur barnets synvinkel som älskar både mor och far .Men visst vill man vara egoist .Det bara att vända på det hela, hur skulle det vara att bara få träffa den var annan helg? Det är inte länge självklart att det är mamman som har den huvudsakliga vårdnaden.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Han var 1 ½ år gammal och fruktansvärt mammaig toch ändå är det pappa som har varit pappaledig med honom större delen av tiden. Han är fortfarande mammig men det börjar bli bättre ( han är nu 4½), jag gick hos en barnpsykolog under den tiden för att jag inte ville att han skulle ta för mycket skada och hon trodde då att han led av separationsångest.



Anneli
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Nej sysslolös kommer du absolut inte att vara. Jag hade aldrig så många saker som skulle göras som då jag var barnledig.

Anneli
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Mim skrev:
När jag säjer att jag inte skulle klara det så menar jag just att JAG inte skulle klara det, ingenstans lägger jag in att jag tycker att ni är sämre mammor!
Tvärtom, jag tycker att ni är enastående som fixar det!


Men om du inte har något val så är du ju tvungen :confused:
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag tycker inte att man ska dela varannan vecka. Det blir alldeles för mycket flyttning runt runt för barnen. Barnet ska ha ETT hem. Om jag och min man skulle gå isär då blir det 2-1 troligtvis. 2 veckor i "hemmet" och en vecka hos den andre föräldern. Det kan nog bli tufft men barnets bästa måste komma först. Jag kan dock inte tänka mig att 2 veckan skulle bli hos min man... :angel:
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Varför har du automatiskt rätt till ditt barn framför din man? För att du har fött honom? För att du har burit honom?

Jag tycker att män har lika stor rätt till sitt barn som kvinnan har! Jag tycker att det är fel när kvinnan tror att hon är det bästa för sitt barn. Många gånger är det så, och jag vet inte hur det är just i er familj, men det BEHÖVER ju inte vara så per automatik! Jag KRÄVER att min man har sina barn 2 veckor i månaden, alltså lika mycket som jag! Han har k****** sig till dem och då får han baskemig också ta hand om dem lika mycket som jag! Och samma sak gäller mig!
Barnen behöver inte må dåligt av att ha TVÅ hem, bara de har trygghet på båda ställena så brukar det gå bra. Och känner de sig trygga med sin pappa så varför beröva dem och honom rätten att träffas lika mycket som barnen träffar mamman?!
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Vet inte om jag svarar rätt nu men det ska till enya.
Jag tror inte att jag är bättre än min man MEN jag älskar min son och vill därför ha honom mest givetvis.
Vad gäller 2-1 så är det ur barnets perspektiv alltså.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Daydream skrev:
Vet inte om jag svarar rätt nu men det ska till enya.
Jag tror inte att jag är bättre än min man MEN jag älskar min son och vill därför ha honom mest givetvis.
Vad gäller 2-1 så är det ur barnets perspektiv alltså.


MEN älskar inte din man barnet?

Anneli
 
Sv: Mamma varannan vecka?

ainasoja och Enya, jag tror att ni svarar på nåt annat än det Daydream faktiskt skriver. Hon skriver inte att hon har mer rätt än sin man, och hon skriver inte att hon älskar barnet mer och därmed har mer rätt - vad jag läser är att hon älskar sin son så mycket att hon inte kan föreställa sig att bara ha honom varannan vecka.

För mig är det "bara" ett sätt att uttrycka en känsla, inte ett statement om att "jag tänker minsann inte lämna bort barnet till pappan varannan vecka"
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag har aldrig påstått att hon inte tänker lämna bort sin son varannan vecka pga egoism.

Jag undrar bara om inte barnets pappa också älskar barnet? Är det så att han inte gör det så skulle han inte ens få ha barnet 1 dag! Älskar han honom så borde han ( och även hon ) kunna kompromissa så att barnet inte far illa av en separation och växelvisboende.

Hur umgänget kommer att se ut kan man aldrig säga på förhand eftersom alla barn är olika och reagerar olika.

Anneli
 
Senast ändrad:
Sv: Mamma varannan vecka?

fiaskurken skrev:
Men om du inte har något val så är du ju tvungen :confused:

Inte alls! Du kan göra som min mamma som flyttade mig till mormor i småstaden på grund av turnerande. Det finns andra som gör även utan turnéjobb, bara man är sådan som har kontakt med sina föräldrar och de i sin tur orkar.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag tycker att det är att vara en aning egoistisk att tänka att du vill ha barnet mest. Men så länge det stannar vid tanke och inte handling...
För mig är det viktigt att mina barn träffar sin pappa lika mycket som de träffar mig. Jag vill inte ha dem mer än vad han har för det är inte rättvist mot någon, allra minst barnen. De flesta barnen klarar faktiskt 2 veckor hos mamma och 2 veckor hos pappa så länge de är trygga med sina båda hem. Pappa är minst lika viktig för barnen som mamma är.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag förstår hennes text som att om de skiljer sig så blir det troligtvis så att hon har barnet i 2 veckor och sedan har pappan barnet i 1 vecka. Det var detta jag reagerade mot! VARFÖR ska just HON ha barnet i två veckor och inte hennes man? Som jag skrev tidigare så är det idealiska att även pappan har barnet i två veckor. I alla fall tycker jag att man ska utgå ifrån det och sedan ändra på ett eller annat sätt om det inte går. Det är möjligt att jag har förstått henne fel, men det är så jag har tolkat hennes text.
Jag blir bara så upprörd över den här frågan. Kan inte hjälpa det , men jag tycker att det är hemskt att mammor anser sig vara det bästa för sitt barn, att barnet far illa av att ha två hem osv och jag tycker att det är rent ut sagt för ******* att vissa pappor bara har sina barn varrannan helg! Jag kan bara hoppas att fler pappor tar sitt ansvar och verkligen kämpar för sin rätt till sitt barn och sin skyldighet att ta hand om dem!! Och jag hoppas att mammorna vaknar och förstår att pappan är viktig på samma sätt som mamman.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Men du, jag har anfört i mitt första inlägg att jag inte tror att det är BRA för barn att fara runt som de får göra vid 1-1 därför så ser jag alternativet 2-1.
Och det handlar inte om föräldrarnas känslor utan barnens.
Sedan kan man tro vad man vill om saken men så tror jag.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Vad tror du?
Tror du inte att min man älskar vår son? Varför skulle han inte göra det?
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Härligt, vilken förmåga att direkt förstå essensen av ett inlägg.
Tackar och bockar.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Där kan jag iofs hålla med, det blir mycket snurr vid 1-1, så varför inte 2-2? Det är ju dessutom mindre flyttningar än 2-1? Och så hinner barnet att vänja sig vid att vara hos mamma eller pappa så två veckor var borde vara lagom. Varför gillar du inte det?
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag tror att det är viktigt för barnet att ha en "bas".
Däremot så är det ju jättebra om den andre föräldern kan hälsa på och göra roliga saker med barnet på den andres vecka/veckor.
Men givetvis måste allt ske med barnets bästa för ögonen.
Min kusins tjej har barn från ett tidigare förhållande. Barnet var tre år när föräldrarna separerade och det är först nu när han är 13 år som han vill sova över hos pappan. Han har varit mkt osäker och mammig hela sin uppväxt och som tur är så har föräldrarna haft stor förståelse för det även om pappan givetvis inte tycker att det är så roligt. Umgåtts har de gjort men pojken har alltid velst åka "hem" och sova.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Daydream skrev:
Vad tror du?
Tror du inte att min man älskar vår son? Varför skulle han inte göra det?

Jag tror inte att jag är bättre än min man MEN jag älskar min son och vill därför ha honom mest givetvis.
Vad gäller 2-1 så är det ur barnets perspektiv alltså.

Jag reagerade bara på vad du skrev inget annat! Det är du som skriver MEN jag älskar min son..... Det är därför jag undrar om din man inte älskar sonen?

Jag reagerar inte på att du vill ha din son mest det är solklart att man vill det.

Anneli
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 663
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 196
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp