Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Jag laddade ned BRÅ:s senaste (tror jag) Brott i nära relationer och enligt den så 2022 såg den allmänna bilden ut såhär:

Tabell 2.1 Samtliga Män Kvinnor
Utsatt för någon av nedanstående typer av våld i % 13,6 11,7 15,2
Du behöver nog förklara lite mer. Vad är nedanstående typer av våld?

Nu har jag inte sett den men det brukar vara så att kvinnor är utsatta för allvarligare våld i relationen.

Som sagt den här typen av hattrådar mot män drar ned forumet, att så många hakar på med gillanden gör det inte bättre precis. Det räcker med att se rubriken på tråden som om den riktat sig mot någon skyddad grupp skulle kunna resultera i fängelsestraff för den som skrev den.

Det här är inte en diskussionstråd om våld i nära relationer eller i samhället, då hade man tex. utgått från t.ex. BRÅ:s rapport Brott i nära relationer och diskuterat i sak utifrån den och inte som här att hata och hetsa mot män.
Det här låter som lite Pick-me….

Tyck vad du vill om tråden, men var snäll och blanda inte in hetslagstiftningen för den förstår du dig inte på.
Tänk för att jag gör det, däremot inte du. Genom den lagen har vi ett tydligt mått på vad skall anses vara hat och hets mot en grupp människor även om det sen lagen bara vissa grupper har ett skydd. Och som sagt enbart rubriken på tråden skulle vara tillräckligt för ett fällande om den riktat sig mog någon av dessa grupper, sen finns det ett antal inlägg till i tråden.

Okej, så istället för att fortsätta utveckla rättsväsendet, skärpa straffen och fortsätta utbilda samhällsbärande yrkesgrupper om våldsspiraler och destruktiva förhållanden så tycker du att det vore bättre med någon sorts kvinnlig gerilla som ska åka hem till aggressiva, kriminella män, och om det blir trubbel så ska försvarsspray användas.....?

Signa inte upp mig på listan för den armén säger jag bara 😅
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att gå med i något som liknar Gulabi gang, föredrar pinnar framför spray i och för sig😁.

Helt ärligt så är det väl hot om våld det som dom förstår sig på.

Du behöver nog förklara lite mer. Vad är nedanstående typer av våld?

Nu har jag inte sett den men det brukar vara så att kvinnor är utsatta för allvarligare våld i relationen.
Varför inte ladda ned den själv? Det borde väl samtliga här ha gjort utan att jag tog upp det för att försöka få en balanserad bild?

@vilde

Min syster har berätta om när hennes ex slår ner henne för att sedan släpa henne i håret över golvet framför deras 2-årige son. När han dragit in henne i sovrummet så slår han upprepade gånger henne i huvudet med dörren tills hon blöder så mycket att han därpå släpar in henne i duschen, slår på kallvattnet och lämnar henne där.

Jag är evigt tacksam att hon fortfarande lever och inte har fått hjärnskador, hon finns inte med i din statistik. Din statistik är inte en balanserad bild.

Han sitter inne för mord på en anhörig.

Hur många kvinnor tror du hade ens klarat av att göra så mot en man?

När jag sätter ihop en spellista så dikterar jag inte den, jag varken godkänner eller förbjuder. Jag väljer det jag vill lyssna på bara. Precis som personalen på förskolan väljer vad barnen ska lyssna på. Och det borde inte vara svårt, det handlar ju, som andra påpekat, om värdegrund och pedagogiskt arbete.

Det sorgligaste här är väl dock att personalen på förskolan inte förstod problemet ens när @Midsommarblomster förklarade det.
Som sagt, jag tycker mest det luktar någon slags moralpanik med att barn inte ska lyssna på Markoolio
Eller att gymnasieungdomar inte ska kunna lyssna på Fröken Snusk.

Är vi snart tillbaka i ett nytt Sivert Öholm WASP debacle liksom?

Det finns en massa orsaker till mäns våld mot kvinnor, jag tror knappast att barn lyssnar på markoolio är en av de anledningarna.
Mina kompisars barn lyssnar på metal - det verkar gå bra ändå för dem.

@vilde

Min syster har berätta om när hennes ex slår ner henne för att sedan släpa henne i håret över golvet framför deras 2-årige son. När han dragit in henne i sovrummet så slår han upprepade gånger henne i huvudet med dörren tills hon blöder så mycket att han därpå släpar in henne i duschen, slår på kallvattnet och lämnar henne där.

Jag är evigt tacksam att hon fortfarande lever och inte har fått hjärnskador, hon finns inte med i din statistik. Din statistik är inte en balanserad bild.

Han sitter inne för mord på en anhörig.

Hur många kvinnor tror du hade ens klarat av att göra så mot en man?
Om du velat ha en serös diskussion om ämnet och varför och vad som skiljer mellan hur våldet i relationer ser hade jag kunnat diskutera det men det är inte vad tråden handlat om. Skulle du själv velat det med någon som redan i trådstarten slog fast att "Kvinnor blev nyss ännu äckligare"?

Om du velat ha en serös diskussion om ämnet och varför och vad som skiljer mellan hur våldet i relationer ser hade jag kunnat diskutera det men det är inte vad tråden handlat om. Skulle du själv velat det med någon som redan i trådstarten slog fast att "Kvinnor blev nyss ännu äckligare"?
Och titeln på tråden är passande just eftersom att det är så otroligt många män det handlar om. Det går inte att jämföra med kvinnor på något sätt. Det finns inget som kvinnor som grupp är så överrepresenterade på när det gäller olagliga saker som våld eller sexualbrott.

Kan du ens nämna en enda grejj som kvinnor är gravt överrepresenterade på som skulle kunna motivera "kvinnor blev nyss ännu äckligare"?

Nej du kan ju inte det.

Vad läser du att tråden handlar om?

Jag hade absolut hoppat på en motsvarande trådstart om kvinnor om det var så att det fanns liknande exempel och problem åt det hållet. Om kvinnors våld och övergrepp mot män var ett stort och utbrett fenomen världen över, om kvinnor sålde och köpte hundratusentals män som levde i modernt slaveri varje dag.

Som sagt den här typen av hattrådar mot män drar ned forumet, att så många hakar på med gillanden gör det inte bättre precis. Det räcker med att se rubriken på tråden som om den riktat sig mot någon skyddad grupp skulle kunna resultera i fängelsestraff för den som skrev den.

Det här är inte en diskussionstråd om våld i nära relationer eller i samhället, då hade man tex. utgått från t.ex. BRÅ:s rapport Brott i nära relationer och diskuterat i sak utifrån den och inte som här att hata och hetsa mot män.
Så du vägrar göra någon som helst skillnad på ett våldsamt hat gentemot strukturellt utsatta grupper och en uppenbar frustration över det systematiska våld som utövas av en grupp i stark maktposition?

Du hade helt klart avskytt exempelvis Malcolm X under hans mest radikala år, antagligen hade du jämfört honom med Hitler eller liknande.

Vad läser du att tråden handlar om?

Jag hade absolut hoppat på en motsvarande trådstart om kvinnor om det var så att det fanns liknande exempel och problem åt det hållet. Om kvinnors våld och övergrepp mot män var ett stort och utbrett fenomen världen över, om kvinnor sålde och köpte hundratusentals män som levde i modernt slaveri varje dag.

Enligt BRÅ så ser det när det gäller grov misshandel i relationer ut såhär för 2022:

AllaMänKvinnor
Utsatta för grov misshandel0,91,00,8

Var någonstans i tråden ser du någon som ens antyder att det förekommer våld åt andra hållet? Ett endaste inlägg som tar upp detta? Enligt BRÅ är det inget ovanligt alls jämförelsevis.

Det här, så sant. Vardagen förvandlas lite i taget och det kan vara svårt att veta när gränsen är nådd för vad som är okej. Och gränser suddas ut. Sen plötsligt försvinner självkänslan och man vet inte vad som är sant och inte. Även om man inte är drogad kanske man börjar dissociera i stunderna det sker och mellan det som händer så då står man där med fragmenterade minnen och känslor. Hur ska man förklara för polisen vad som hänt när detaljer saknas? Där finns en rädsla.

Eller är det kvinnans ansvar att lämna tänker andra men det fungerar inte så. Psykologin är väldigt tydlig och dessutom krävs ett tydligt samtycke vilket varken dom drogade kvinnorna inte har sagt ja till och samma för kvinnor som är i ett förhållande med psykisk och fysisk misshandel.

Kvinnor kommer till vården av något annat skäl eller för att något från övergreppen som man kanske inte ens förstår beror på övergreppen eller saker som man kanske väntat väldigt länge med att be om hjälp för att man varit så hjärntvättade. Den skulden kan kan aldrig läggas på kvinnan. Det är aldrig offrets skuld och ansvar utan förövarens vilket när det gäller sexuella övergrepp oftast är gjorda av män.
Ja precis, det är inte alls så lätt som folk verkar tro. Det är alltid sorgligt att läsa om alla som dömer kvinnor för att de väljer "fel" män och för att de inte går i tid. Som om det vore hur lätt som helst något av det. Man behöver inte dömas, man behöver stöd och man behöver få växa upp i en vettig familj från början så löser en del sig. Så man kan ju börja där, genom att ta hand om sina barn på ett bra och tryggt sätt om man tycker att det är jobbigt med kvinnor som väljer de här männen.

Nog anser jag att misshandla sin parter hemma i tråden för det är ju exakt det den handlar om! Anser du att det inte är våld att droga för att sedan sälja sin partner till andra män som kommer hem och våldför sig på henne + sända det online? Anser du att det inte är våld när man stryper en hund för att tvinga sin partner till underkastelse? Anser du inte att det är våld när man tipsar andra män på nätet hur de ska utnyttja sin partner genom att droga och våldta dem? Jag antar att du inte heller tycker det är våld när en man beställer en våldtäkt på barn i andra länder medan han sitter tryggt hemma och ser på när det sker?

Så länge ingen är fälld så är det inte våld utan hets mot män? 😲

Jag laddade ned BRÅ:s senaste (tror jag) Brott i nära relationer och enligt den så 2022 såg den allmänna bilden ut såhär:

Tabell 2.1 Samtliga Män Kvinnor
Utsatt för någon av nedanstående typer av våld i % 13,6 11,7 15,2
Vi har diskuterat den rapporten många gånger - den har flera oklarheter.
  • Dödligt våld omfattas inte. (Långt fler kvinnor än män dödas av sina partners)
  • Könet på den som utövar våld anges inte (det finns män som har relationer med män, och kvinnor som har relationer med kvinnor) - dvs att en andel män utsätts för våld i nära relationer innebär inte att det alltid är en kvinna som utövar det våldet.
  • Egenrapporterad utsatthet för kränkande tillmälen jämställs med fysiskt våld som krävt sjukhusvård (och suprise, suprise en mycket stor andel av det cåld som kräft vård har drabbat en kvinna, medan många av de utsatta männen fått lida tillmälen som skadat deras svaga små egon)

Vi har diskuterat den rapporten många gånger - den har flera oklarheter.
  • Dödligt våld omfattas inte. (Långt fler kvinnor än män dödas av sina partners)
  • Könet på den som utövar våld anges inte (det finns män som har relationer med män, och kvinnor som har relationer med kvinnor) - dvs att en andel män utsätts för våld i nära relationer innebär inte att det alltid är en kvinna som utövar det våldet.
  • Egenrapporterad utsatthet för kränkande tillmälen jämställs med fysiskt våld som krävt sjukhusvård (och suprise, suprise en mycket stor andel av det cåld som kräft vård har drabbat en kvinna, medan många av de utsatta männen fått lida tillmälen som skadat deras svaga små egon)
Förtydligas det vad som menas med "nära relationer"? Det vill säga kan det röra sig om familjemedlemmar såväl som partners? I så fall säger det verkligen ännu mindre.

Det hade absolut varit en intressant trådstart om kvinnor sedan länge varit enormt överrepresenterade inom sexualbrott och det dykt upp ett fall där många kvinnor drogat och våldtagit sina män, tagit bilder samt filmat och ibland även livesänt så att andra kvinnor som tittade på kunde beställa specifika övergrepp. Samt delat råd kvinnor emellan om hur man bäst drogar och våldtar sina män. Då hade det väl varit en ganska talande titel och dessutom väldigt uppenbart vad den syftade på.

Nog anser jag att misshandla sin parter hemma i tråden för det är ju exakt det den handlar om! Anser du att det inte är våld att droga för att sedan sälja sin partner till andra män som kommer hem och våldför sig på henne + sända det online? Anser du att det inte är våld när man stryper en hund för att tvinga sin partner till underkastelse? Anser du inte att det är våld när man tipsar andra män på nätet hur de ska utnyttja sin partner genom att droga och våldta dem? Jag antar att du inte heller tycker det är våld när en man beställer en våldtäkt på barn i andra länder medan han sitter tryggt hemma och ser på när det sker?

Så länge ingen är fälld så är det inte våld utan hets mot män? 😲
Det här är ett direkt hatinlägg riktat mot mig som rapporterats. Vill du ha en seriös diskussion får du bemöda dig lite. Med ditt inlägg har jag definitivt fått nog av den hattråden. Jag har sagt mitt, de som vill hålla på såhär får stå för det själva.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka