Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

De som anser att kvinnorna måste lösa detta problem med hur överrepresenterade män är gällande våld talar alltså för att upprätthålla maktordningens status quo.
Eller snarare för att sluta sitta och vänta på att "någon annan" skall lösa problemet och i stället ta tag i det hela och göra något åt saken.

Den enda som man egentligen kan bestämma över är sig själv.

Männen gjorde ett aktivt val av dom val som var möjliga i röstningsförfarandet. Det var alltså inte frågan om utpressning eller att männen var ställda mot väggen
År 1918 infördes allmän och lika rösträtt i kommunala val för män.

Under trycket av den våg av revolutioner som skakade Europa vid slutet av första världskriget beslutade riksdagen om allmän och lika rösträtt för kvinnor och män den 24 maj 1919.
Reformen genomfördes efter förslag från en koalitionsregering bestående av liberaler och socialdemokrater. Åldersgränsen sattes till 23 år vid val till riksdag och kommun. Dessutom skulle man ha betalat kommunalskatt under ett av de tre år som föregick valet. Man fick inte heller vara försatt i konkurs, ej vara förklarad omyndig eller under längre period erhållit understöd av fattigvården, eller förlorat sin rätt genom straffrätten. År 1921 hölls de första valen till andra kammaren där kvinnor deltog.

Jag kallar det att vara ställd mot väggen, dvs de hade inget annat val. O_o

Eller snarare för att sluta sitta och vänta på att "någon annan" skall lösa problemet och i stället ta tag i det hela och göra något åt saken.

Nja. Väldigt många bestämmer över andra istället för att bestämma över sig själv (tex män som våldför sig på andra).

Jag kan hålla med på ett mer filosofiskt eller existentiellt plan. Men att säga att man bara bestämmer över sig själv förutsätter en grundläggande överenskommelse att alla ser det så. Jag ser det alltså som existentiellt sant men inte som strukturellt och samhälleligt sant och här är det samhälleliga och strukturella problem, inte existentiella, som diskuteras så vitt jag kan se.

Om vi skapade ett samhällskontrakt som bygger på ansvarstagande för sina egna handlingar så skulle i mina ögon alla nuvarande problem upphöra. Alla extremrika skulle se att ”är man mycket stark så måste man vara mycket snäll[eller rättvis, snarare. Min kommentar]” och tex sätta ett års avkastning mot att utrota fattigdom och hälsoojämlikhet totalt i ett mellanstort LAND här på jorden. Och om då ett par hundra extremrika gjorde likadant skulle världens fattigdom vara löst inom överskådlig framtid utan att nämnda biljardärer öht inte skulle ha känt av det i sin egen levnadsstandard. Det skulle minska fattigas stressnivåer och därmed minska våld som springer ur vanmakt kring sin livssituation. Och om de extremrikas förmögenheter därefter beskattades i deras hemländer utan skatteflykt skulle skolor och stöd till utsatta kunna få så mycket (evidensbaserade) resurser att kriminaliteten på sikt skulle minska drastiskt.

Att säga att alla har makt över sig själva i dagens samhälle är helt enkelt inte sant på ett yttre plan även om det existentiellt går att se som sant.

Det handlar om att vara tillräckligt många och att övervinna den egna rädslan.

Ja vi skall ha kvinnoföreningar som kan erbjuda bostad.
Och ja vi skall handgripligen skydda kvinnorna från männen i fråga.

Om kvinnor kan vara poliser, soldater och ordningsvakter så går det att lösa.

Jag tror inte att någon våldsam man klarar av 20 kvinnor i grupp.
Försvars-spray är dessutom effektivt.
Börjar han slåss så blir det ju dessutom en polis-sak.
Okej, så istället för att fortsätta utveckla rättsväsendet, skärpa straffen och fortsätta utbilda samhällsbärande yrkesgrupper om våldsspiraler och destruktiva förhållanden så tycker du att det vore bättre med någon sorts kvinnlig gerilla som ska åka hem till aggressiva, kriminella män, och om det blir trubbel så ska försvarsspray användas.....?

Signa inte upp mig på listan för den armén säger jag bara 😅

Exakt och det är så jag iallafall funkar, tolererar dom inte en tillsägelse så får dom ytterligare en, blir det samma resultat dvs. att dom inte bryr sig så fine, det finns mycket trevligare människor att umgås med än att behöva höra nedvärderande kommentarer om andra blandade med könsord och oftast också svordomar i vart och vartannat ord, då upphör bekantskapen direkt.

Exakt och det är så jag iallafall funkar, tolererar dom inte en tillsägelse så får dom ytterligare en, blir det samma resultat dvs. att dom inte bryr sig så fine, det finns mycket trevligare människor att umgås med än att behöva höra nedvärderande kommentarer om andra blandade med könsord och oftast också svordomar i vart och vartannat ord, då upphör bekantskapen direkt.
Jag förstår hur du menar och håller med

Jag har träffat 3 män som åtminstone tydligt markerar emot när det passar (tex när andra män börjar diskutera kvinnor och visar sig ha mindre trevliga värderingar/åsikter). Men det är bara 3st. Av många jag träffat. Som tur är så är det inte bara när jag lyssnar som de gör det.

En av dem var en tidigare kollega. En grupp män på jobbet var inne på kontoret och var tydligt övertygade om att de var ensamma, de hade inte märkt att jag dykt upp och stod så att de inte hörde mig. Några började med sexistiska skämt och sunkiga värderingar kom fram väldigt tydligt. En av männen i gruppen sa skarpt ifrån och konstaterade att om de skulle fortsätta sådär så tänkte han gå därifrån, för sådär uttrycker man sig inte och han vägrar vara en del av det. De övriga männen blev tydligt förbryllade.

De två andra har berättat för mig om olika situationer där det hänt att de sagt ifrån på liknande sätt. Den ena av dem jobbar på ett mansdominerat ställe och tar upp "obekväma" diskussioner i lunchrummet då och då. Den andra jobbar ensam men har söner och har seriösa samtal med dem om hur man ska bete sig osv.

Jag önskar bara att de tre männen var normen. Att jag inte ens hade funderat över dem som någon slags undantag eller liknande. Ribban för vad som krävs för att vara "en ovanligt bra man" är så fruktansvärt låg. Jag har genom åren träffat betydligt fler som inte vill veta av diskussioner kring problematiken med mäns våld, för de själva är inte en av de våldsamma männen, känner sig obekväma av att klumpas ihop i kategorin "män" och väljer att bara blunda för allting istället. Istället för att diskutera, göra vad de kan för att påverka osv så stoppar de huvudet i sanden, undviker nyheter, undviker sådant som kan göra att de ser hela bilden, lyssnar inte på varken män eller kvinnor... De gör allt för att vara så upptagna av sig själva och sin egna, fredliga verklighet att inget annat får märkas.
Jag håller med och upplever det samma.
Min salig man var dock en förebild på det området. Han backade aldrig för en diskussion varken i vänketsen eller på sin mansdominerade arbetsplats.
Jag är tacksam över att han hann influera våra barn så att de kan kriga vidare...

Saken är ju också att kvinnor vet många gånger vad alternativen är. Anmäler du din man/sambo så han åker in så vet du att han snart är ute och många gånger uppmanas kvinnor att gå under jorden när mannen avtjänat sitt straff. Även om det inte går så lång som fängelse så lever kvinnor farligt om dom vill lämna förhållandet.

Så har full förståelse för att vara kvar i ett våldsamt äktenskap kan ses som det minst farliga alternativet. Vilket är så fel på så många plan.

Fast nja, detta argument haltar ju på flera sätt.

1) Män är inte en folkgrupp.
2) Män är inte en skyddad grupp i samhället, de är ingen utsatt minoritet utan har tvärtom alldeles för mycket makt och svängrum att bete sig som svin rent generellt - i alla världens hörn och genom alla tider.
3) Det som diskuteras i tråden är saker som i princip uteslutande görs av män. En stor majoritet av de som köper sex är män, en stor majoritet av de som våldtar är män, en stor majoritet av de som sexuellt ofredar är män, en stor majoritet av de som misshandlar (vare sig det rör sig om en partner eller random snubbe på krogen) är män, en stor majoritet av de som är pedofiler är män. Och så vidare; listan kan göras lång...

Även om det såklart inte innebär att alla män beter sig på det här sättet så är majoriteten tillräckligt stor för att det ska vara ett reellt och obestridligt problem som behöver få diskuteras.

Jämför du med t.ex. invandrare finns det mycket få likheter sett till punkterna ovan. Äpplen och päron, osv...
Jämförelsen haltar inte utan det du säger är att du anser att hat och hets mot män är något du ställer dig bakom eftersom det inte är ett brott utifrån Brottsbalken. Om du tänker ett steg till inser du att du därmed också legitimerar hat och hets mot kvinnor, det är den andra sidan av myntet och båda är lika unkna.

Att som jag skrev göra utbytet mot en skyddad grupp samhället, som ex.v. invandrare och då direkt se att samma ord och ordval skulle vara direkt brottsligt, med högt straffvärde, borde vara en ögonöppnare för vad det egentligen är man stöder.

Jämförelsen haltar inte utan det du säger är att du anser att hat och hets mot män är något du ställer dig bakom eftersom det inte är ett brott utifrån Brottsbalken. Om du tänker ett steg till inser du att du därmed också legitimerar hat och hets mot kvinnor, det är den andra sidan av myntet och båda är lika unkna.

Att som jag skrev göra utbytet mot en skyddad grupp samhället, som ex.v. invandrare och då direkt se att samma ord och ordval skulle vara direkt brottsligt, med högt straffvärde, borde vara en ögonöppnare för vad det egentligen är man stöder.
Så, vad tycker du att lösningen är? Förbjuda all kritik mot mäns agerande? Sluta fördöma, belysa och diskutera mäns våldskapital? Eller måste vi i varje kritiskt inlägg om män lägga till meningen: "men det förstås, kvinnor begår också brott!"?

Jämförelsen haltar inte utan det du säger är att du anser att hat och hets mot män är något du ställer dig bakom eftersom det inte är ett brott utifrån Brottsbalken.
Otroligt talande att trådar som handlar om mäns våld mot kvinnor alltid ska landa i "SLUTA HATA OCH HETSA MOT MÄN".

Samtidigt som andra användare säger att det är kvinnors ansvar att få män att sluta utöva våld.

Tiden är ur led.

Det handlar om olika sorters ansvar.
Du beskriver det absoluta ansvaret för vad vi i samhället har kommit överens om skall hanteras av rättssystemet.

Men ansvaret för verklig förändring landar på dem som behöver förändringen oavsett om det är rättvist eller inte.

Man skall nog jämföra med införandet av kvinnlig rösträtt.
Det var inte männen som drev fram den förändringen utan det var kvinnorna.

Suftagetter och Fredrika Bremer förbundet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Suffragetter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrika_Bremer-förbundet

Det är i det här sammanhanget mycket viktigt att hålla isär skuld och ansvar samt vilka som har förmågan att ta ansvar.
Och vi kan väl vara överens om att det inte fungerar så jättebra som det är nu?
Det finns folk inom många yrken som visst ser och bryr sig. Ensam är inte stark i många fall. Antingen snappas det upp att något inte stämmer på på något sätt och då kanske det kan sätta stopp eller i alla fall väcka en tanke som kan ligga och gro. Det finns även dom som gärna ger hjälp att ta kontakt med polisen. Eller stöd. Eller så fortsätter helvetet ändå. Men det kan vara skönt att någon validerar en, ser ens lidande, tar på allvar, lyssnar. Bara det i sig kan hjälpa till att bryta mönster

Ja, jag hoppas att vårt rättssystem som polis, sjukvård,gratis skola, ålderdomshem och kunnig personal på skolor så man kan lära barnen tidigt hur man behandlar andra oavsett kön. Jag vet också att vi inte är i mål men jag krigar hellre för att förändra hela samhällssystemet än går med i privata föreningar.

Och jag vet mycket väl att allt inte fungerar nu men vårt mål måste väl i alla fall vara att försöka förbättra och förändra det systemet vi alla lever i? Så att inte sånt här ska falla mellan stolarna. Mycket fokus här och nu men om några veckor tas flödet upp av något annat, Trump, Putin, Ukraina, Iran, Israel. Eftersom hela världen är i en enda stor kollaps.

Jag har inte ens fått upp den här nyheten i mina flöden på sociala medier så det var bara här jag läste det, skulle nog gått mig förbi annars. Inte med i min dagstidning heller. Så vi måste byggs ett samhälle som tar hand om dom osynliga som ingen ser även när världen är full av krig och katastrofer. Något som inte står och faller med
20 kvinnor när problemet är så stort och utbrett som der är. Antagligen än värre.

Då är det väl hög tid att du istället för att enbart komma med svepande och vaga anklagelser också citerar exakt de inlägg som du anser borde ha högt straffvärde.

Som sagt den här typen av hattrådar mot män drar ned forumet, att så många hakar på med gillanden gör det inte bättre precis. Det räcker med att se rubriken på tråden som om den riktat sig mot någon skyddad grupp skulle kunna resultera i fängelsestraff för den som skrev den.

Det här är inte en diskussionstråd om våld i nära relationer eller i samhället, då hade man tex. utgått från t.ex. BRÅ:s rapport Brott i nära relationer och diskuterat i sak utifrån den och inte som här att hata och hetsa mot män.

Som sagt den här typen av hattrådar mot män drar ned forumet, att så många hakar på med gillanden gör det inte bättre precis. Det räcker med att se rubriken på tråden som om den riktat sig mot någon skyddad grupp skulle kunna resultera i fängelsestraff för den som skrev den.

Det här är inte en diskussionstråd om våld i nära relationer eller i samhället, då hade man tex. utgått från t.ex. BRÅ:s rapport Brott i nära relationer och diskuterat i sak utifrån den och inte som här att hata och hetsa mot män.
Bevisligen så tycker inte folk generellt på forumet att det drar ned forumet med tanke på hur många som skriver i tråden och gillar inlägg. Det är ju frivilligt att vara här och läsa trådar.

Otroligt talande att trådar som handlar om mäns våld mot kvinnor alltid ska landa i "SLUTA HATA OCH HETSA MOT MÄN".

Samtidigt som andra användare säger att det är kvinnors ansvar att få män att sluta utöva våld.

Tiden är ur led.
Amen to that sister!:up:

Det är inte kvinnors ansvar, inte mäns ansvar utan kvinnors och mäns ansvar gemensamt att sätta ner foten rejält och här kan alla, precis alla, bidra med nånting. Många män som utövar våld på medmänniskor är fega krakar som väljer sina offer där dom vet att dom kommer att lyckas, möter dom motstånd går dom vidare till nästa potentiella offer och backar man inte blir dom jätteförvånade när man helt lugnt talar om för dom att dom är inget som helst problem, då drar dom med svansen mellan benen.

Jag kan berätta en sann anekdot som hände mig på lokala COOP i stan för ett par år sen, ett par killar i övre tonåren körde på mig med flit i kassakön, när jag vände mig om så hånflinade dom och försökte köra på mig igen men jag greppade vagnen och sa helt lugnt "hör ni grabbar, jag hanterar tjurar som väger över ett ton, ni är inget problem" varvid hånflinet försvann och dom försvann ur kön och gick tillbaks in i butiken. Jag fick sen veta att dom trakasserat flera, inte bara där utan på annat håll också så dom trodde att dom kunde skrämma mig också men jag backar aldrig eller brusar upp och börjar käfta.

Var exakt hatas och hetsas det mot män? Det är avskyn över att få/inga män ställer sig upp och protesterat mot hur kvinnor utnyttjas. Jag har läst om de här fallen i Sverige, Frankrike, Tyskland, globalt men ingenstans har jag hört eller läst om att män diskuterar det här i grupp hur man ska komma åt problemet och faktiskt gör något åt mäns våld mot kvinnor, barn eller för dens skull andra män.

Men trådstarten utgår ju från väldigt grova brott där den absoluta majoriteten gärningsmän är MÄN, och där våldet i högsta grad är relationsrelaterat!

Och du har fortfarande inte svarat på min fråga: Vad tycker du själv att lösningen är?

Tyck vad du vill om tråden, men var snäll och blanda inte in hetslagstiftningen för den förstår du dig inte på.

Jag laddade ned BRÅ:s senaste (tror jag) Brott i nära relationer och enligt den så 2022 såg den allmänna bilden ut såhär:

Tabell 2.1 Samtliga Män Kvinnor
Utsatt för någon av nedanstående typer av våld i % 13,6 11,7 15,2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka