Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Om man mördat ett barn så förtjänar man att dö. Är en tydlig gräns där tycker jag, ingen gråskala att tala om.
Det är lika hemskt när någon mördas oavsett ålder..är dock helt emot dödstraff. Bättre med riktiga livstilsstraff utan förmåner. Att dö är inget straff..hoppas jag..att leva ett långt och innehållslöst liv utan att ha möjlighet att göra något åt det, det är ett bättre straff.

Det är lika hemskt när någon mördas oavsett ålder..är dock helt emot dödstraff. Bättre med riktiga livstilsstraff utan förmåner. Att dö är inget straff..hoppas jag..att leva ett långt och innehållslöst liv utan att ha möjlighet att göra något åt det, det är ett bättre straff.
Tyvärr innebär det en stor kostnad för resten av samhället, resurser som kunnat användas till vettigare saker än förvaring av kriminella tills dom självdör.

Tyvärr innebär det en stor kostnad för resten av samhället, resurser som kunnat användas till vettigare saker än förvaring av kriminella tills dom självdör.
Det får vi ta i ett civiliserat samhälle.

Och det av 2 fundamentalt olika orsaker.

1. Så länge som vi inte kan återuppliva vederbörande om domen blir fel, så kan vi inte råda över liv och död på det sättet.
Och det har hänt att det har blivit fel.
Det får inte finnas någon risk över huvud taget att man avrättar någon som sedan visar sig vara oskyldig.

2. Det är att komma undan för lätt.
En död gärningsman glöms också bort alldeles för fort.
Som levande så sitter han där och påminner oss alla om vilka monster som det finns och andra monster om var de hamnar om de inte sköter sig.

Jag har verkligen inte lust att svara i en sådan här hata-män tråd men kan inte låta bli och det här är garanterat mitt sista inlägg.

Det tar typ trettio sekunder att kolla i BRÅ:s undersökning och se att för 95 % av de män som som utsattes för brott i en nära relation var gärningspersonen en kvinna.
Men varför kan du inte starta en egen tråd? Du vill inte svara mer i denna tråden, men verkar ha ett stort intresse av att diskutera ämnet. Jag kan också tycka ämnet våld mot män är intressant dock förstår jag inte varför du envisas med att dra upp det i denna tråden.

Fast det stämmer inte riktigt. Det kostar mer att döda en kriminell än att förvara dem resten av deras liv.
Some of the reasons for the high cost of the death penalty are the longer trials and appeals required when a person’s life is on the line, the need for more lawyers and experts on both sides of the case, and the relative rarity of executions. Most cases in which the death penalty is sought do not end up with the death penalty being imposed. And once a death sentence is imposed, the most likely outcome of the case is that the conviction or death sentence will be overturned in the courts. Most defendants who are sentenced to death essentially end up spending life in prison, but at a highly inflated cost because the death penalty was involved in the process.
Källa: https://deathpenaltyinfo.org/policy-issues/policy/costs

Hade alltså varit billigare för samhället att bara skicka dem rakt av till ett vanligt fängelse där de får glömmas bort än att skicka dem till ett speciellt ställe där de får sitta själva.

Det får vi ta i ett civiliserat samhälle.

Och det av 2 fundamentalt olika orsaker.

1. Så länge som vi inte kan återuppliva vederbörande om domen blir fel, så kan vi inte råda över liv och död på det sättet.
Och det har hänt att det har blivit fel.
Det får inte finnas någon risk över huvud taget att man avrättar någon som sedan visar sig vara oskyldig.

2. Det är att komma undan för lätt.
En död gärningsman glöms också bort alldeles för fort.
Som levande så sitter han där och påminner oss alla om vilka monster som det finns och andra monster om var de hamnar om de inte sköter sig.
Apropå 2an så tänker jag att det gäller tvärtom också. Vanligen när någon döms till döden så vill de ju förstås lägga in sina appeals så gott de kan vilket innebär även att nyheterna vill ta upp fallet igen när det sker. Detta innebär att offren påminns varje gång som fallet tas upp igen. Det är ju som att såret rivs upp vid varje påminnelse om vad som har hänt.

Medan om de döms till fängelse så kanske de vill lägga in en appeal men troligen inte lika envist som när de hotas av att förlora sina liv, speciellt med risken att de kanske kan få värre straff. Då sätts de i ett "vanligt" fängelse och kan glömmas bort.
De vill nog hellre glömmas bort om de hamnar i ett vanligt fängelse också, det finns andra personer där som inte skulle se nådigt på dem om de visste vad för brott de begått, speciellt i fall som detta :grin:

Om man mördat ett barn så förtjänar man att dö. Är en tydlig gräns där tycker jag, ingen gråskala att tala om.
För att spela djävulens advokat, vilken ålder räknas som ett barn? Om en 17åring och en 20åring har mördats av två olika mördare men på samma sätt, ska den ena dömas till döden och den andra inte?

Inte alla män - men alltid en man. Hoppas straffet verkställs snabbt 🙏
Ber om ursäkt på förhand för extremt torrt svar.

Jag jobbar med marknadsundersökningar och när våra kunder vill släppa pressmeddelanden baserade på våra resultat så korrekturläser vi dem. Baserat på min uppfattning om procentsatserna så skulle jag inte godkänna "alltid" men däremot t.ex. "nästan alltid", "i princip alltid" "så gott som alltid" etc.

(För den som undrar: Yes, ibland blir en del av mitt jobb att säga "Jag ser vad ni vill poängtera, men det är inte riktigt alla män ...")

Det är ett fruktansvärt brott. Men jag är kategoriskt emot dödsstraff hur vidrigt brottet än är. Staten ska aldrig lagstifta om legalt mord. Det hör inte hemma i ett modernt samhälle. Det är dessutom en slutande backe.

Det börjar med dödsstraff för mord på barn. Sedan, bestialiska mord på vuxna. Mord på en polis eller annan från rättsvårdande myndigheter. Mord av andra myndighets personer. Mord på politiker. Sedan 'vanligt' mord. Då är befolkningen redan, likt den akrofysiska grodan i kokande vatten, så vana vid dödsstraff att de accepterar det.

Dessutom kan man aldrig vara 100% säker på att mördaren är skyldig. Det finns många exempel på det. Men i Sverige skulle det aldrig kunna ske! Hör jag många svenskar säga. Fast, det finns exempel i Sverige på att människors dömts trots att de var oskyldiga.

Ni har faktiskt rätt, värsta straffet är ju faktiskt vetskapen om att "här sitter jag och ruttnar tills jag självdör, var det värt detta?" Jag visste faktiskt inte att det var dyrare att fullfölja en avrättning än att hålla personen inspärrad tills den självdör, det kom faktiskt som en överraskning men jag har ju inte grottat i detta tidigare eftersom jag ingen anledning haft.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka