Man dödad i hundattack

Ja hå och Hej. Skyfdschäfern var utan stam. Jag ärvde honom. Han gjorde vad föraren bad om men var beredd att hoppa undan.Men han stack ju inte. Tiken hade nog varit betydligt vassare utan mig. Vår ena folkälskare gjorde godkänt mh men hans skärpa satt extremt långt inne. Idiotsnäll.den siste - där hade du nog kunnat få fram vad som helst med rätt förare.

Men alltså. Det låter ju antingen som att hunden var körd riktigt oschysst i skyddet. Eller bara var riktigt kass. Och var den så som du säger så kör man ju inte skydd med den heller. Det är ju bara elakt.
Förlåt men, en skyddshund ska inte hoppa undan. Den ska ju skydda.

Ett MH bör de flesta hundar och raser klara av. Det bryts bara om hunden är så rädd att den inte kan hantera situationen.
 
Känna igen ett huvud i en bil på 30-40 meters håll?
Jag var impad över att hon ens märkte att jag var inne i bilen. Höll på att rensa ur baksätets golv. När hon skällde så grovt tittade jag upp och ut genom bakrutan och insåg att det var mig hon skällde på.
Och jag passade på att kolla av hennes reaktioner och agerande.
Då jag gick ur efter att ha dunkat lite inne i bilen gjorde jag det dubbelvikt med huva över ansiktet och sprang från henne. Hon stod då ungefär 5 meter bakom bilen på den sida som dörren var stängd. Hon kunde inte se den öppna dörren på den sida jag var. Hon kom rakt från där hon varit när hon upptäckt inkräktaren. Hon sprang direkt efter mig så vi kom ett varv runt bilen.
Hade hon fått vittring på mig så hade hon nog tagit mig som matte direkt men utseendet fanns ju inte en chans för henne att gå på. Hela gården luktar ju färsk matte dessutom.
Hela scenariot tog väl 1-2 minuter max.
Hur menar du att det skulle gått till?
Klart hon ska vakta fram till att hon är hundra säker på att det är ok och sen släppa fokus.
Är det min tidsangivelse som är för lång för er proffs så kan det vara att jag är dålig på tidsangivelser - glömde att jag är på Bukefalos och alla petimetrar här läser som dom vill tolka.
Jag sprang runt bilen, hon efter, jag stannade, hon stannade på några meters håll, jag sa -Hej Humla, drog ner huvan. Hon konstaterade att -Va fasen var det du? och körde sitt hejhejhejmatte jag älskar dig...
Att hon "fastnade" har ni bara hittat på.

Mina hundar känner igen både människor och bilar på långt avstånd. 30-40 meter är ju jättekort avstånd!
 
Mina hundar börjar röra sig i hundgården flera minuter innan jag rullar ner med bilen på gårdsplanen. De hör vems bil som kommer på 2 km håll...

Vi tänkte bygga hundgård till våra nu (tänkte att det kanske hjälper Floki lite också) och det ska bli intressant hur snabbt dom märker att när man kör hemåt! Dom känner ju igen fotsteg på långt håll (skäller inte på folk de känner) så varför inte bilen?
 
Vi tänkte bygga hundgård till våra nu (tänkte att det kanske hjälper Floki lite också) och det ska bli intressant hur snabbt dom märker att när man kör hemåt! Dom känner ju igen fotsteg på långt håll (skäller inte på folk de känner) så varför inte bilen?
Min förra BC hörde skillnad på min SAAB o andras SAABar på flera hundra meters avstånd.
 
Fast känna igen motorljudet gör vilken hund som helst? Mina hästar vet exakt när det är jag eller någon eller någon annan bil som kommer körande.

I @Luffs exempel som jag förstått det så var bilen parkerad och hunden upptäckte att någon den inte kunde identifiera på 40 m rotade i bilen då den bara skymtade huvudetoch personen bar huva, inte ett dugg konstigt som jag ser det att hunden först larmar innan den upptäcker att det var matte.

Även jag har kunnat få en utskällning innan mina hundar sett att det är jag och generat kommer mig översvallande till mötes. :D
 
Jag ger upp. Ni vet bäst. Det är så förbannat tråkigt att gamla bukefalister absolut ska gegga ner något som dom inte har den minsta aning om vad som hänt på riktigt eftersom dom inte läser vad det står utan hittar på egna sanningar. Nu är bilen ute och åker????
Det är ju dessutom helt fel tråd. Tack @Mia_R .
 
Jag ger upp. Ni vet bäst. Det är så förbannat tråkigt att gamla bukefalister absolut ska gegga ner något som dom inte har den minsta aning om vad som hänt på riktigt eftersom dom inte läser vad det står utan hittar på egna sanningar. Nu är bilen ute och åker????
Det är ju dessutom helt fel tråd. Tack @Mia_R .

Vad är det vi hittat på menar du? Jag har veterligen bara inte hållit med om att det du beskrev lät särskilt "tryggt". Framförallt då pga slutet där det tog flera sekunder för hunden att avreagera efter att du pratat.

Och att köra skydd med en schäfer som hoppar undan är ju inte schysst nej.
 
Vad är det vi hittat på menar du? Jag har veterligen bara inte hållit med om att det du beskrev lät särskilt "tryggt". Framförallt då pga slutet där det tog flera sekunder för hunden att avreagera efter att du pratat.

Och att köra skydd med en schäfer som hoppar undan är ju inte schysst nej.
Jag ger mig, du har rätt. I allt, i alla situationer jag kommer hamna i hela min livstid. Absolut. Alltid.
 
Jag ger mig, du har rätt. I allt, i alla situationer jag kommer hamna i hela min livstid. Absolut. Alltid.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du pratar om. Det blir en väldigt konstig diskussion om du ska ta på dig offerkoftan för att man inte håller med dig. I just det du beskrev, så tycker jag inte hunden lät trygg i sitt beteende.

Det är vad jag tycker. Jag vill ha snabbare avreaktioner än så och tycker att hunden bör märka vem det är när den känner av vittringen.

Att jag skulle ha rätt i all situationer i hela din livsstid alltid bara för att jag inte håller med dig är ju bara löjligt. :meh:

Vad var det vi hade hittat på som inte stämde?
 
Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du pratar om. Det blir en väldigt konstig diskussion om du ska ta på dig offerkoftan för att man inte håller med dig. I just det du beskrev, så tycker jag inte hunden lät trygg i sitt beteende.

Det är vad jag tycker. Jag vill ha snabbare avreaktioner än så och tycker att hunden bör märka vem det är när den känner av vittringen.

Att jag skulle ha rätt i all situationer i hela din livsstid alltid bara för att jag inte håller med dig är ju bara löjligt. :meh:

Vad var det vi hade hittat på som inte stämde?
Men du vet ju inte ens hur "fort" hon avreagerade!!! Eller hur miljön såg ut. Hela gården stinker ju av mig!!!! Självklart luktar MIN bil mig...
Du får väl kanske helt enkelt TRO på vad jag säger. För DU var inte där.

Men nä oj, du har ju rätt - det glömde jag.

DU anklagar mig i princip för att ljuga.
 
I det här laget hade skummisen lessnat på att gå dubbelvikt i huva så jag rätade på mig och sa Hej Humla.
Det tog några sekunder innan hon stängde av vakten och gick in i fjäskamatte humör.
Jäkligt kul att se hennes mod. Och att hon höll avstånd som hon skulle. Hennes kroppsspråk visade ingen tvekan.
Det är ju rätt så ofta hon skäller ut oss när vi kommer på fel plats utanför huset och då tar det ju max 10 sekunder så har hon identifierat oss och går över i hejhejhejtjut.
Men denna gång fick hon ingen vittring och kunde inte se kroppsformen.


Men du vet ju inte ens hur "fort" hon avreagerade!!! Eller hur miljön såg ut. Hela gården stinker ju av mig!!!! Självklart luktar MIN bil mig...
Du får väl kanske helt enkelt TRO på vad jag säger. För DU var inte där.

Men nä oj, du har ju rätt - det glömde jag.

DU anklagar mig i princip för att ljuga.

Nej. Jag har inte sagt att du ljuger? Var har jag skrivit det? Jag har skrivit att jag inte håller med.

Du skriver ovan att det tog några sekunder för henne att märka att det var du EFTER att du pratat. Du skriver sen också att hunden ofta skäller ut er om ni är på fel (?) plats ute och att det tar max 10 sekunder för henne att se att det är ni. Det är ju lång tid.

I det du beskriver är det helt enkelt inte en hund som jag skulle beskriva som modig.
 
Vad menas med reserverande i sitt vaktande? Aldrig hört innan.

För mig låter det ju snarare som att hon blev lite rädd och inte vågade ända fram och blev lite blockad om hon inte märkte att det var du? Om det sen även tog flera sekunder efter att du rätat på dig och pratade för henne att förstå att det var du...?

Riktigt tråkigt att du haft så dåliga schäfrar som drar iväg för att en person ser skum ut 30 m bort :crazy:
Ja att hunden, schäfer, drar efter ägaren för att vakta känns ju inte bra. Vi hade ett fall när en "jultomte" kom in och hunden (inte min) inte kunde koppla ihop doften med fejkansiktet. Det tyckte jag var illa nog. Hunden blev lite osäker alltså, inte bara tittade. Minns inte riktigt detaljerna då det var många år sedan men jag har för mig att det var i stil med morr och gå fram och nosa på nära håll. Såg helt förvirrad ut och förstod inte alls, förrän "jultomten" tog av sig fejkansiktet.

Angående det sista du skrev om dåliga schäfrar, det kändes rätt taskigt formulerat.
 
Jag har inte sagt att hon stod kvar på 30 meter?
Hon ingrep genom att larma på 30 meter, avancera, stå fast, kolla efter assistans, larma, avancera igen och slutligen förfölja när skummisen sprang. Då var hon nästan framme vid bilen. Inte en tvekan och hon agerade helt på egen hand.
Hon upplevs nog som en riktig tramsa men är jäkligt modig när det behövs. Trygg och stabil som sjutton.

Och jag vet ju hur hon bär sig åt när främlingar går innanför dörren.
Är vi med är det bara sketkul med folk och hon ska hälsa järnet.
Utan oss - ja då släpper hon inte in och går inte fram utan håller sin post.

Min schäfrar skällde, rusade fram och var beredda att kasta sig undan om det slog bakut eller egentligen var två av dom sådana - den ena tränad i skydds så det var väl intränat, den andra vek mot människor - absolut. Dom andra två vägrade erkänna att något i hela världen var farligt och rusade fram till allt och alla i syfte att alla skulle älska dom.

Jag föredrar en hund som instinktivt inte rusar fram men som larmar och vaktar.
För mig låter inte detta alls som en modig hund. Snarare tvärtom faktiskt. Trist att du köpt schäfrar som inte håller måttet. Utifrån vad du skriver upplever jag inte heller att din nuvarande hund gör det.
 
För mig låter inte detta alls som en modig hund. Snarare tvärtom faktiskt. Trist att du köpt schäfrar som inte håller måttet. Utifrån vad du skriver upplever jag inte heller att din nuvarande hund gör det.

Men alltså, tid och avstånd är ju höftade, @Luff har ju knappast stått med tidtagarur eller mätt exakta avstånd. Ni skulle kunna förlita sig på det hen säger istället för att ifrågasätta så himla petimetrigt.
 
Ja att hunden, schäfer, drar efter ägaren för att vakta känns ju inte bra. Vi hade ett fall när en "jultomte" kom in och hunden (inte min) inte kunde koppla ihop doften med fejkansiktet. Det tyckte jag var illa nog. Hunden blev lite osäker alltså, inte bara tittade. Minns inte riktigt detaljerna då det var många år sedan men jag har för mig att det var i stil med morr och gå fram och nosa på nära håll. Såg helt förvirrad ut och förstod inte alls, förrän "jultomten" tog av sig fejkansiktet.

Angående det sista du skrev om dåliga schäfrar, det kändes rätt taskigt formulerat.

Varför var det taskigt? Det är inte en bra eller typisk schäfer att bete sig så. Och det är ju tråkigt att hon haft så dåliga schäfrar.
 
Men alltså, tid och avstånd är ju höftade, @Luff har ju knappast stått med tidtagarur eller mätt exakta avstånd. Ni skulle kunna förlita sig på det hen säger istället för att ifrågasätta så himla petimetrigt.

Jag förlitar ju mig på det hen säger. Det är ju just det jag baserar min åsikt på.

På MH kommer spöken med ditmålade stela ansikten som stirrar hotfullt mot hunden och går mot hunden. Sen vänder de sig om och stannar när de är några meter ifrån. Någon här kanske vet exakt meter som kan svara på det? Och hunden BÖR ju vilja fram och undersöka själv och upptäcka att det är folk. Det är vad man vill att de flesta raser gör. Och detta är okända människor som INTE säger något.

Att ta flera sekunder på sig, till och med EN sekund, efter att en känd person pratat, är mycket. Den BÖR märka det redan innan. Gör den inte det bör den definitivt märka det när personen rätar på sig och pratar.

Det är liksom hela händelseförloppet tillsammans med att de brukar bli utskällda och ta uppemot 10 sekunder för hunden att avreagera som gör att jag och flera andra helt enkelt inte anser hunden vara modig. En modig gårdsvaktare bör undersöka och märka vem det är.
 
Mina hundar börjar röra sig i hundgården flera minuter innan jag rullar ner med bilen på gårdsplanen. De hör vems bil som kommer på 2 km håll...
Så gör min hund med när han är hos min mamma, trots att vi bor i stan med mycket ljud så börjar han reagera när jag kommer körande på parkeringen som är ett par hundra meter bort. Det är ganska häftigt, så har båda mina hundar varit. Det går då sällan att överraska honom iallafall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/ Usch så obehagligt! Någon som vet mer?
6 7 8
Svar
146
· Visningar
20 220
Senast: Norina
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 450
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp