Man dödad i hundattack

Ja hå och Hej. Skyfdschäfern var utan stam. Jag ärvde honom. Han gjorde vad föraren bad om men var beredd att hoppa undan.Men han stack ju inte. Tiken hade nog varit betydligt vassare utan mig. Vår ena folkälskare gjorde godkänt mh men hans skärpa satt extremt långt inne. Idiotsnäll.den siste - där hade du nog kunnat få fram vad som helst med rätt förare.
Men ett godkänt (dvs inte avbrutit) mh är ju någon slags absoluta minimumnivå för en hund?
Ett bra MH är en annan sak.
 
Men ett godkänt (dvs inte avbrutit) mh är ju någon slags absoluta minimumnivå för en hund?
Ett bra MH är en annan sak.
Jag är till exempel nöjd med min tibbes MH, men hade han varit en rottweiler hade jag skämts ögonen ur mig för bristen på kamplust...

En hund som får måste avbryta MH vette tusan om jag velat ha, det hade liksom inte kännts bra att ha en hund som blir så belastad att den inte kan genomföra mht. Hur ska den då klara en vardag när man kan råka ut för smällare eller en full granne?
 
Ja att hunden, schäfer, drar efter ägaren för att vakta känns ju inte bra. Vi hade ett fall när en "jultomte" kom in och hunden (inte min) inte kunde koppla ihop doften med fejkansiktet. Det tyckte jag var illa nog. Hunden blev lite osäker alltså, inte bara tittade. Minns inte riktigt detaljerna då det var många år sedan men jag har för mig att det var i stil med morr och gå fram och nosa på nära håll. Såg helt förvirrad ut och förstod inte alls, förrän "jultomten" tog av sig fejkansiktet.

Angående det sista du skrev om dåliga schäfrar, det kändes rätt taskigt formulerat.
Vilken schäfer har dragit efter ägaren?
 
Jag förlitar ju mig på det hen säger. Det är ju just det jag baserar min åsikt på.

På MH kommer spöken med ditmålade stela ansikten som stirrar hotfullt mot hunden och går mot hunden. Sen vänder de sig om och stannar när de är några meter ifrån. Någon här kanske vet exakt meter som kan svara på det? Och hunden BÖR ju vilja fram och undersöka själv och upptäcka att det är folk. Det är vad man vill att de flesta raser gör. Och detta är okända människor som INTE säger något.

Att ta flera sekunder på sig, till och med EN sekund, efter att en känd person pratat, är mycket. Den BÖR märka det redan innan. Gör den inte det bör den definitivt märka det när personen rätar på sig och pratar.

Det är liksom hela händelseförloppet tillsammans med att de brukar bli utskällda och ta uppemot 10 sekunder för hunden att avreagera som gör att jag och flera andra helt enkelt inte anser hunden vara modig. En modig gårdsvaktare bör undersöka och märka vem det är.
Nähääää, är det såååå MH går till.
 
Jag är på fjället och någon berättade häromdagen om en som fått vända och gå hem. Hunden hade blåvägrat att gå över gallerbron... kul läge liksom.
Det där kan vara en ägarfråga också. Vissa människor kan aldrig klippa klorna på sin hund, oavsett vilken hund de får. Medans andra aldrig får såna problem oavsett hundindivid.
Personligen, min hund hade inte haft så mycket att välja på och hade nog litat på mig oavsett.
 
Det där kan vara en ägarfråga också. Vissa människor kan aldrig klippa klorna på sin hund, oavsett vilken hund de får. Medans andra aldrig får såna problem oavsett hundindivid.

Det kan vara en ägarfråga i viss utsträckning. Men som ägare har man bara vissa ramar som man kan påverka hunden inom, ramar som sätts av genetiken. Det är inte för att jag gjort rätt som ingen av mina hundar någonsin visat resursförsvar mot människor när det gäller mat t ex, inte heller behöver det bero på något särskilt att en annan hundägare haft flera hundar som vaktat sin mat.
 
Det kan vara en ägarfråga i viss utsträckning. Men som ägare har man bara vissa ramar som man kan påverka hunden inom, ramar som sätts av genetiken. Det är inte för att jag gjort rätt som ingen av mina hundar någonsin visat resursförsvar mot människor när det gäller mat t ex, inte heller behöver det bero på något särskilt att en annan hundägare haft flera hundar som vaktat sin mat.
Såklart. Men det var därför jag skrev att det kan vara en ägarfråga. En feg hund kan funka relativt bra hos en rutinerad ägare, precis som det kan bli pannkaka.
Min poäng var att en hel del hundägare hade inte fått sin hund över en sån hängbro oavsett hund.
 
Varför är det nedlåtande att jag förklarade att man på MH vill att hunden undersöker spökena?
Om du vet detta, varför tycker du då att en hund som beter sig så som du beskriver är modig?
För att DU inte sett min hund. Hennes agerande då en främmande figur var inne i mattes bil var super och hon tvekade inte alls. Fanns ingen rädsla - det har ju DU hittat på.
Och jag har sett rädda hundar och hundar som inte avreagerar.

Men det tror inte du på för du vet bäst - det har vi redan konstaterat.

MH är ju helt meningslöst faktiskt kom jag just på.
Alla kan ju utsätta sina hundar för något, skriva ner det och skicka till dig. Så ger du ett omdöme.
Det vore väl billigare än att anordna MH och du fick användning av din synska expertis.
 
För att DU inte sett min hund. Hennes agerande då en främmande figur var inne i mattes bil var super och hon tvekade inte alls. Fanns ingen rädsla - det har ju DU hittat på.
Och jag har sett rädda hundar och hundar som inte avreagerar.

Men det tror inte du på för du vet bäst - det har vi redan konstaterat.

MH är ju helt meningslöst faktiskt kom jag just på.
Alla kan ju utsätta sina hundar för något, skriva ner det och skicka till dig. Så ger du ett omdöme.
Det vore väl billigare än att anordna MH och du fick användning av din synska expertis.

Men du. Vi tycker helt enkelt olika. Jag tycker inte det bör ta flera sekunder för en hund att märka att det är matte EFTER att man har pratat. Jag baserar enbart mina åsikter på det du skriver. Inget annat.

Att du har sett rädda hundar säger ju ingenting. Rädsla eller osäkerhet ter sig olika på olika hundar och finns i olika grad.

Har inte sagt att jag vet bäst :meh: Jag har sagt vad jag tycker om det du skrev att hunden gjorde. Flera håller med mig så jag är ju inte den enda med den åsikten heller.

Det andra.. Alltså, jag vet ärligt talat inte vad du pratar om.

Vi får helt enkelt komma överrens om att vi ser på mod hos hund olika.
 
För att DU inte sett min hund. Hennes agerande då en främmande figur var inne i mattes bil var super och hon tvekade inte alls. Fanns ingen rädsla - det har ju DU hittat på.
Och jag har sett rädda hundar och hundar som inte avreagerar.

Men det tror inte du på för du vet bäst - det har vi redan konstaterat.

MH är ju helt meningslöst faktiskt kom jag just på.
Alla kan ju utsätta sina hundar för något, skriva ner det och skicka till dig. Så ger du ett omdöme.
Det vore väl billigare än att anordna MH och du fick användning av din synska expertis.
Men alltså, det är ett diskussionsforum och om man detaljerat redogör för en händelse och kommer med svepande kommentarer i den så får man väl vara beredd på att folk reagerar på det?

Jag läste att du har en hund som kastar "flera blickar mot huset" och väntar på nån form av "assistans" en stund. En hund som stannar och skäller istället för att gå fram och undersöka det konstiga direkt. Du säger att du inte ser nervositet men slänger sedan en känga mot vad som i ditt första inlägg ser ut som hela rasen schäfer (och inte specifikt dina mindre bra och icke-rastypiska schäfrar som det låter som senare) och jämför med det beteendet för att beskriva "ingen nervositet". För mig är blickar bakåt och stannande ett tecken på just en lite osäker och nervös hund. I och med jämförelsen du själv gör är det inte konstigt att anta att du tänker att nervositet är stora saker som att "slänga sig undan", medan jag (och tydligen andra) tolkar en massa saker som du beskriver att din hund gjorde som tecken på osäkerhet.

Sen kan ju din beskrivning ge oss en felaktig bild av situationen och det vet ju bara du, men vi utgår förstås ifrån vad du skrev.
 
Aha, är det att jag sa att schäfrarna var mindre modiga det hänger på. Jag trampade på tår. Ok. Så då skulle min beskrivning av min modiga jycke dissekeras.
Men dom var ju skitschäfrar så det har ju redan klargjorts.
 
Aha, är det att jag sa att schäfrarna var mindre modiga det hänger på. Jag trampade på tår. Ok. Så då skulle min beskrivning av min modiga jycke dissekeras.
Men dom var ju skitschäfrar så det har ju redan klargjorts.

Du trampade inte på några tår när du säger att du har haft rädda schäfrar. Det är ju bara att beklaga att du har haft det. Om du däremot tror att det är ett typiskt beteende hos rasen så är det fel.

Det som @Elementary Skriver är ju att är du van vid att ha så osäkra hundar som beter sig som de schäfrarna som flyr eller slänger sig undan så kan man förstå att du anser att det din nuvarande gör är modigt. Vi andra håller inte med. Flera beteenden som du beskrivet är osäkra beteenden.
 
Aha, är det att jag sa att schäfrarna var mindre modiga det hänger på. Jag trampade på tår. Ok. Så då skulle min beskrivning av min modiga jycke dissekeras.
Men dom var ju skitschäfrar så det har ju redan klargjorts.
Det känns ju mer som dina tår var väldigt ömma ?
Ingen har ju påstått att du ljuger - vi håller bara inte med om att det beskrivna beteendet är mod.
 

Liknande trådar

Övr. Hund https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/ Usch så obehagligt! Någon som vet mer?
6 7 8
Svar
146
· Visningar
20 230
Senast: Norina
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 458
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp