Man och svans

Om du tvättar svansen kan jag rekommendera Ekholms Prob tjärschampo. Det är för exemhästar, det gör inget om du inte får bort allt när du sköljer och det lindrar klåda/läker huden. Taglet blir dessutom jättelätt att reda ut efteråt. Pälsglans ca 2 ggr i veckan brukar räcka gott om taglet inte smutsas ner jättemycket. Jag har mina på lösdrift och den ena med mkt tagel sprayar jag 2 ggr i veckan ungefär, den andra nästan aldrig. Beror lite på vilken dorts tagel hästen har och hur mkt den ligger i leran. 😏

Oftast när en tjock svans är ovårdad så består tovorna av löst tagel som snort in sig. Då lossnar det jättemycket när man löser tovorna men när man väl löst dem kan man borsta utan att det lossnar. Ös på med pälsglans och red ut tovorna nerifrån. Jag använder pibborste i dessa fall (endast i dessa fall). Därför att piggarna är korta och stadiga så man får bttre grepp. Så tar man lite i taget.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 538
Senast: LovingLife
·
Hästvård Jag har nyss köpt en islänning med sommareksem. Nu på vintern är det inte alls så farligt men mot vår/sommar kan det bli så illa att hon...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp