Man skulle bo i England.. annorlunda typ av höhäck..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag skulle ju vilja ha höhäck till unghästen, men törs inte. Funderat lite på en sådan med gummistänger men känns lite riskabelt ändå. Så jag kör vidare på IKEA-påsekonceptet.

Men i senaste Horse Magazine hittade jag den ultimata lösningen.. VARFÖR bor jag inte i England för? :(

http://www.haybar.co.uk/index1.htm

Sv: Man skulle bo i England.. annorlunda typ av höhäck..

Men det går väl att beställa en hit också?
Kanske blir lite dyrare, men är det den ultimata lösningen så är det... ;)

Jag skulle också behöva något sådant. Pinky vägrar att äta mer än 6 kg hösilage i boxen (1 kg morgon, 1 kg em, 4 kg kväll/natt), resten trampar hon ner så att det blir förstört.
Jag har gett upp alla försök att fördela om givorna under dagen, så nu kommer hon att få 1 kg utbytt mot havre istället.

Hur har du gjort med IKEA-kassen? Hänger den på väggen på något vis eller?
Problemet jag har är att det måste gå lätt att fodra, det är inte helt populärt med olika speciallösningar för varje häst i stallet... :angel:

Jag har inte vågat fråga vad frakten går på, leverera hit kan de säkert, men jag gissar frakten blir dyr eftersomd en är skrymmande. Fast om man är några stycken soms ka ha så kanske, fast då blir det ju det här med att den landar hos någon och så bor resten här och där i landet.

Ska kolla upp vad frakten går på, men jag har tyvärr inte hur mkt pengar som helst.

Det finns bilder på min IKEApåselösning HÄR:
http://hem.passagen.se/visenz/foder.htm

Jag började med den för jag fick slänga så SJUKT mycket hösilage. Kele attackerar hösilaget och sparkar runt det i boxen, och så blir det förstört. Och när jag slängde totalt (valacken drar runt med, men han har vanlig höhäck) 10 - 12 kg hösilageper dygn, a 2 kr/kg så ledsnade jag.

Jag vill de ska kunna äta i hyfsad normal äthöjd och vill därför inte ha hönät eller foderhäck som sitter högt. Valacken har foderhäck satt lågt men törs inte det till unghästen. Så där blev det IKEA-påse. Men en sådan där HayBar löste ju ALLT. Hon kan äta i rätt ställning, det ryms mycket och ingen chans att hon får in några små ben mellan några stänger :love:

Hm, ja det kanske blir jättedyrt pga storleken... :o

Det var ju en jätteenkel lösning med IKEA-kassen! :idea:
Om man hade haft ett ledigt hörn med två gallersidor att fästa i... :angel:

I min box har jag nämligen bara två hörn med galler på båda sidorna, och i det ena sitter vattenkoppen och i det andra är dörren. Vattenkoppen kan ju vara dumt att täcka för, och att hänga fast påsen i dörren EFTER att man gått ut och stängt den känns som överkurs... ;) (Man kan ju sova i boxen iofs, Pinky är snäll! :D )

Bakväggen är en stenvägg och där finns inget att fästa i, dessutom vill jag gärna att hon bajsar bara där, och inte framme vid krubban också, som det kommer att bli om hon äter i båda ändar av boxen.

Knepigt det här... Man kanske kan ställa in en balja av något slag att lägga silaget i iofs? :idea:

Wohoo.. HOPPAS frakten är överkomlig.. Jag fyller ju år första januari och mamma har svårt att komma på present, så jag får en sådan där haybar av henne om jag betalar frakten själv! =)

Pinky - gör en hölåda. Bygg (skruva ihop istället för att spika dock) en trälåda med lagom mått och lagom höjd. Se till att den är tung i botten eller förankra den i en vägg. Lägg höet där i. Färdigt =)

men varför i hela fridens namn beställa ett sånt där åbäke när man kan köpa 1½ kvadratmeter plastmatta (som man har i transpoter) och sätta fast i ett hörn!! det lär inte vara någonskillnad precis!!

eller gör en rejäl låda i ena hörnet av boxen där man lägger höet i (direkt på bolvet) men hästen kan inte dra runt det!

själv ska jag ha STORA krubbor till mina hästar, typ 150x70 cm och 45-50 cm djupa där allt hö och kraftfoder serveras..

men varför i hela fridens namn beställa ett sånt där åbäke när man kan köpa 1½ kvadratmeter plastmatta (som man har i transpoter) och sätta fast i ett hörn!! det lär inte vara någonskillnad precis!!

För att plastmattan kostar lika mycket (men minus frakt då), är betydligt bökigare att fippla med och dessutom mjuk så den inte fungerar lika bra.

eller gör en rejäl låda i ena hörnet av boxen där man lägger höet i (direkt på bolvet) men hästen kan inte dra runt det!

Nej, men de kan ställa sig i lådan och ha sig :crazy: Sen, om man bygger en tillräckligt stor låda så går det, men det blir en skaderisk det med (den går att marodea och splittra) och dessutom är det svårt att få hörnen in mot boxen stabila. Det går dock sätta diagnonala brädor i ett hörn men det är knepigt med tillpassningen (att få brädorna fast mot väggarna i vinkel).

Sen har den där Hay Bar, liksom alla foderhäckar, en till fördel. De sluttar inåt, vilket gör att hästarna INTE slår i knäna om de står och skrapar.

Jag har hunnit prova en hel del lösningar, tro mig :crazy:

Jag har länge sökt något liknande den där Hay Bar:en men inte hittat. Funderat på om man kunde hitta en extremt stor tunna och dela i en halva och på något sätt få dit. Med vanlig tunna blev det för trångt ner för huvudet och de vill inte äta därur, och någon superstor har jag inte fått tag i i tillräckligt stark plast (som inte knäcks/splittras).

själv ska jag ha STORA krubbor till mina hästar, typ 150x70 cm och 45-50 cm djupa där allt hö och kraftfoder serveras

Det djupet hjälper inte här, då kan man ösa ur allt höet ur lådan *suckar*

Undrar om IKEA vet varför de säljer så mycket påsar???
Vad skulle man göra utan dem?
Kanonbra att ha i transporten också.

Försök annars att få tag på golvmatta från nån som bytt i sin transport. Fast då får du leva med lite broddhål och så i den...

Kockan skrev:
Försök annars att få tag på golvmatta från nån som bytt i sin transport. Fast då får du leva med lite broddhål och så i den...

Jag tror inte på gummimattekonceptet som sagt. Jag har gummimatta från transportband (dvs sådan här tjock, armerad sak som de kan hoppa hage med broddarna på utan att det blir ens en repa) men den är för böjlig helt enkelt, det blir inte bra..

Det måste nog vara hårdplast för det ska fungera, och där har jag ju (innan jag upptäckte att någon redan tillverkat det jag söker) försökt hitta en STOR tunna jag kan skära i två halvor, men inte hittat någon i plast jag tror på (dvs som jag tror är såpass orkossbar som det går. Vill ju inte ha vasst plastsplitter).

Tilläggas ska att damen BRUKAR inte demolera sina grejer, möjligen genom att klia baken på dem, men med en unghäst vill jag vara säker, jag lite nämligen inte på dem :angel: Och det är därför jag inte törs ha höhäck.

Har iofs funderat på en sådan där höhäck med böjliga plaströr som sagt, men mina hästar har en förmåga att lyckas mot alla odds (och kompisens häst lyckades skada sig i ansiktet på fästskenan till en sådan, så illa att det krävdes stygn.. Nu vet jag ju om det riskmomentet innan och kan täcka den liten, men det vore ju bra med något som kändes säkert rakt igenom. Och enda risken jag kan komma på med Hay Baren är om hon skulle få för sig att SÄTTA sig i den. Å andra sidan hävdas det att en shettis kan försöka klättra ner i en HayBAr utan att den går sönder, så *s*)

Kockan skrev:
Undrar om IKEA vet varför de säljer så mycket påsar???
Vad skulle man göra utan dem?
Kanonbra att ha i transporten också.

Japps, VARFÖR köpa ett dyrt hökapell till transporten när man kan ha IKEA-påse. Det var faktiskt när jag stod och fäste en i transporten för femtioelfte ggn som jag kom på att det borde funka i boxen med =)

Nackdelen är ju att nu när damen är större och äter mer mat så rymme IKEA-påsen inte tillräckligt, och jag vill ju hålla hennes mat till det där hörnet.. Därav letandet efter något som rymmer mer.

Och jag tror faktiskt många på IKEA vet att deras påsar finns i nästan alla stall =)

I stallet i spanien där jag jobbade hade boxarna som två stora krubbor, murade. Ena hade man kraftfoder i, den andra ställde man en vattenhink i, men man hade lika gärna kunnat ha dem till höet.
Eftersom de var murade (som en halvcirkel sett ovanifrån, typ, i hörnet av boxen), så kunde inte hästarna göra sig illa på dem.

De krubborna hade en "botten" ungefär halvvägs (murat ända dit, och så en "kant" så det blev en krubba). Iaf så klarade krubborna lätt belastningen från en stor halvblodshingst, som vi kom på stod i krubban med framhovarna för attt kika över till stoet på andra sidan gallret *s*

Ok, kanske gummi-matta är för mjuk.
Själv skulle jag ALDRIG I HELA LIVET våga hänga in NÅGONTING. Hö-häck, hö-nät, sätta in hölåda osv.
Men mitt halvblod sabbar ALLT. Allt kan man ha och leka med, förstöra liksom, tycker han!!
Jag är faktiskt rädd att han i sin klumpighet ska göra illa sig.
Men, men han är lite speciell....

Sv: IKEA!

Har nå vært ute i stallen og hengt opp 2 kroker (sånne fra hööks, karabinkrok på festeplate) i mitt kaldblods sto`s box. Testet og hengte IKEAbag (kasse) og det så riktig kjekkt ut. Håper det funger, så slipper jeg og ha høynett (hater det, men hun roter sånn med ensilagen)

Får teste ut å ha IKEAbag i transporten også, hun er ikke så glad i å spise av høynett der, det blir hengende for langt fremme og det er håpløse fester for høynett i IFOR WILLIAMS hengeren.

jag menar själklart att du ska sätta gummimattan likadant som "hay bar" en hänger.. en trekantig bit som sätts fast i ett hörn..

är den dessutom mjuk så är skaderisken mindre..

nej isf skulle jag göra en i trä om det inte duger med gummimatta.. bara att skruva i två(eller 4) ribbor på väggen (diagonalt uppåt från golvhörnet) och lägga(skjuta i) en träplatta som kant..

Hönät i transporten tycker jag funkar dåligt, för mina hästar sliter bara ut höet, äter lite och sen hamnar restn på golvet där de inte kommer åt.
Tacka vet jag IKEA-påsar!

BeastieBabe skrev:
jag menar själklart att du ska sätta gummimattan likadant som "hay bar" en hänger.. en trekantig bit som sätts fast i ett hörn..

är den dessutom mjuk så är skaderisken mindre..

nej isf skulle jag göra en i trä om det inte duger med gummimatta.. bara att skruva i två(eller 4) ribbor på väggen (diagonalt uppåt från golvhörnet) och lägga(skjuta i) en träplatta som kant..

Jag förstår hur du menar men just för det blir mjukt så fungerar det inget vidare.

Låda har jag redan förklarat nedan varför det är struket.

Men det finns ju liknande härhemma - eller? Titta på http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/6618.jpg

Gummistänger som är nästintill omöjliga att fastna eller göra sig illa på. Har sett det fungera till en mycket stökig herre (som första natt i nya boxen ägnade sig åt att klä av rören i taket och därefter HÄNGA sig med tänderna i röret) (jo, han är större än normalt) (och mer störd än normalt).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
842
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: evis
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka