Män som försörjer kvinnor?

Jag tycker att denna tråden osar alldeles för mycket fördom och förakt faktiskt. Jag trodde att det skulle bli en rolig och vettig diskussion, men det känns mer som att man bara klankar ner och inte alls kan se att det finns massor med välfungerande förhållanden trots att maktbalansen är olika i ekonomin.
 
Jag tycker att denna tråden osar alldeles för mycket fördom och förakt faktiskt. Jag trodde att det skulle bli en rolig och vettig diskussion, men det känns mer som att man bara klankar ner och inte alls kan se att det finns massor med välfungerande förhållanden trots att maktbalansen är olika i ekonomin.
Nog har vi strukturer och normer i samhället gällande hur en man/kvinna ska leva och vara. Jag har varit med om en kärlek som trodde att jag skulle se ner på honom pga att jag hade högre utbildning. På så sätt har jag märkt av det och då även han. Det var inga problem, jag såg ju inte ner på honom och när han förstod det så var det inget att fundera på mer. Men jag håller med om att det är mycket fördomar och förakt i tråden.

Många förhållanden är välfungerande ja, problemet är att de följer en norm som är i behov av att brytas. Men samtidigt anser jag det svårt att få till en jämn ekonomiska maktbalans i ett förhållande, ofta tjänar någon mer än den andra.
 
Många förhållanden är välfungerande ja, problemet är att de följer en norm som är i behov av att brytas. Men samtidigt anser jag det svårt att få till en jämn ekonomiska maktbalans i ett förhållande, ofta tjänar någon mer än den andra.
Fast lönen är ju så himla liten del av ens totala maktbalans i ett förhållande så det stör mig inte det minsta. Det finns betydligt större orättvisor än så, tex gård och hus en partner inte får köpa in sig i. Lönen kan förändras mycket på de åren man är tilllsammans och så länge båda två har en lön är det inte så konstigt för mig.

Däremot ser jag inte att normen är ett problem som människor behöver bryta. Jag är inte helt säker på att jag tycker att det är jätteviktigt för båda att ha en likvärdig inkomst i ett förhållande. Det handlar mer om inställning och om hur förhållandet i stort fungerar. Nu vet jag fler förhållanden där kvinnan blir försörjd av mannen än jag vet män som blir försörjda av sin fru, men de existerar också, och jag är inte helt övertygad om att alla förhållanden måste se likadana ut för at fungera. Jag tycker inte att det är fult att bli försörjd. Hade någon annan människa velat försörja mig hade jag gladeligen tagit emot det, så länge resten av förhållandet var som jag ville. Tyvärr måste jag försörja mig själv och har därför alltid gjort det, men jag ser verkligen inget fel i att människor prioriterar annat än sin egen privatekonomi i livet. Så länge det finns tillräckligt med pengar i hushållet ser jag inte varför båda måste jobba likvärdigt. Jag förespråkar istället att folk är lite lediga från jobb och anställning.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 913
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp