Man & Svansspray till tinkerkorsning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isislover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 202
I

Isislover

Undrar om ni kan ge mig tips på en bra man & svansglans till min tinkerkorsning.
Den jag har till min islandshäst (självklart har jag glömt vad det märket heter...) funkar inge vidare på de tunna, fina, lite krusiga stån som min korsningspålle har. :(

Sv: Man & Svansspray till tinkerkorsning?

Sjöbogårdens man och svansspray är jättebra och faktiskt billig! :) Finns bl a på ÖB! Denna svansspray har jag haft till alla olika hästar jag haft och den funkar lika bra på dem alla oavsett ras och kvalitet på tagel. Till dem med tjock man och svans går det åt en del när manen/svansen är helt utan medlet i och sådär lite tovig och korkskruvig, men har jag på lite då och då när jag borstar dem, så håller sig man och svans fina och även klådfria! :)

De mest effektiva och bra glanssprayen är enligt mig utan tvekan cowboys magic,leovet och effol!

Jag tycker att Carr Day & Martins man- och svansspray är helt outstanding, har aldrig varit besviken.
Jag hade en unghäst som inte lärt sig vad tistlar var för något, en dag när hon kom in så var svans och pannlugg HELT intrasslade! Efter (rätt mycket visserligen) spray och ett oändligt tålamod så var hon tistelfri! Jag tackar Carr Day & Martin för detta. :D

Foxfire är absolut den bästa glansspray som jag använt. Utreder svansar av olika typer perfekt.:)

*KL och OT*

Kan man använda sån på sitt eget hår...? *tittar lite surt på det toviga, glanslösa trasslet*

Emins pälsglans är mitt tips. Det absolut bästa till min kallblodskorsning. (och jag har provat många)

*KL och OT*

Kan man använda sån på sitt eget hår...? *tittar lite surt på det toviga, glanslösa trasslet*
Har aldrig haft pälsglans till mig själv, men med långt och glanslöst hår kanske man skulle prova?
Ännu mera OT: Jag tittar på din otroligt snygga avatar och tänker att nästa år tar vi hem guldet igen.:)

Tack alla för era svar! Jag får ta och prova era tips. :)

Visst kan man det. Jag använder sjöbogårdens varje gång jag tvättat håret. Sprayar i vått hår. Men akta golvet, det blir halkigt som fan. Det bästa är att spraya inne i duschen och spola ur den sedan.

Jag är helsåld på Renons Man&Svans faktiskt, har provat många glanssprayer men tycker att den är absolut bäst. Fungerar fint på min häst som har tunt tagel.

Det går jättebra att använda på sitt vanliga hår :) Det innehåller silikoner och sånt, som lägger sig som en yta på hårstrået och gör att det blir glatt och glansigt. Silikoner hittar man i de flesta hårvårdsprodukter idag, inkl. de flesta balsamsorterna. Måste dock tvättas bort med schampoo, det är nämligen inte vattenlösligt, och det är inte vårdande.

Edit: Glansspray är fantastiskt för att reda ut syntethårsperuker också, väl använt i t.ex. cosplay-världen.

Det går jättebra att använda på sitt vanliga hår :) Det innehåller silikoner och sånt, som lägger sig som en yta på hårstrået och gör att det blir glatt och glansigt. Silikoner hittar man i de flesta hårvårdsprodukter idag, inkl. de flesta balsamsorterna. Måste dock tvättas bort med schampoo, det är nämligen inte vattenlösligt, och det är inte vårdande.
Fast det beror på vilken sort man väljer. Jag kör med balsammetoden och använder aldrig någonting med siliconer i. Sjöbogårdens är fritt från sådan skit, och tvättas lätt ur med siliconfritt balsam.

Nej, kör man med balsammetoden så är det såklart inte lämpligt att ha pälsglans i håret, men gör man det så har man nog koll också. För de som inte kör balsammetoden är det helt ointressant om pälsglansen innehåller silikoner eller ej, eftersom det ändå tvättas bort med schampoot. Det är ju inte silikonerna som är själva boven i balsammetoden, det är att man måste schamponera för att bli av med dem och schampoot torkar ut håret.

Nej, det är silikonet som är boven. Det är vad som gör håret fult och äckligt. Genom balsammetoden slipper man använda starka grejor som ändå inte tar bort silikonet, men som tillfälligt botar håret (kortsiktigt).

Sjöbogårdens är godkänt enligt balsammetoden och helt fenomenalt till det egna håret.

Vad jag har förstått så är hårt bara "fult och äckligt" (det där är en smaksak skulle jag vilja påstå, jag får komplimanger för mitt hår även när jag använder rena silikondroppar i det...) så länge som silikonet faktiskt sitter där. Det är ju det faktum att man slutar använda schampoo, vilket innehåller diverse alkoholer och annat "skit" som torkar ur håret och gör det frissigt och dant, som gör att balsammetoden är bra för många hår. Att man inte längre kan använda balsam med silikoner är ju bara en konsekvens av att det inte är fett- eller vattenlösligt och därför inte försvinner om man bara tvättar med balsam. Silikoner som byggs på tvätt efter tvätt blir självklart äckligt efter ett tag, precis som allt annat som ligger på håret/huden och aldrig försvinner.

Nu blir det lite mycket OT, så jag kommer inte att fortsätta argumentera i ämnet. Men läs gärna på om vad silikon gör med håret.

Precis. Sjöbogårdens funkar med balsammetoden! :) Jag för min del tvättar aldrig (eller sällan åtminstone) mina hästar eller deras manar/svansar. Om jag då använder Sjöbogårdens man och svansspray så fungerar det som rengörande. Dvs är den rätt skitiga svansen blir ren och fin när jag använder Sjöbogårdens, utan föregående tvätt. Däremot vill jag minnas att om jag använde något medel med silikoner i så blev det kladdigt och äckligt om svansen var smutsig och jag hade på silikonmedlet utan att först ha rengjort svansen/manen.

Innan jag visste detta om silikoner och hur de täpper till hårstråna, så förstod jag inte varför det blev som kladdigt i man och svans när jag överdoserat med spray (tjocka manar och svansar). När jag använt t ex Foxfire en tid, och sedan provade Sjöbogårdens, så vet jag att jag inte var så nöjd med Sjöbogårdens, eftersom silikonrester satt kvar från Foxfire. När man och svans däremot var rentvättade från silikoner, med ett sulfatschampo, så funkade däremot Sjöbogårdens finfint, och gör så än idag. :) Dessutom tror jag det funkar bra om det gått en rejäl tid sedan man sist använde man och svansspray utan silikon, och man håller sig till silikonfri. Jag antar att hästen gnuggar av silikonet efter en tid i hagen kanske?

(F ö kör jag balsammetoden på mitt eget hår sedan ett år tillbaka, fast jag använder inte någon balsamspray i håret eftersom det är rakt och jag inte behöver någon utredande spray. :) )

50% vatten å 50% vinäger! Billigt och tar bort flugor. Funkar jätte bra på min hackney som har lite krusigt tagel. Och det gör så att taglet blir skinande och VÄLDIGT mjukt!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
864
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 022
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur