Bukefalos 28 år!

Månadskostnad för travhäst i amatörträning

B

Battin

Vad kostar det att amatörträna en travare i månaden om man själv har stall? Jag vet att det inte går att ge exakta siffror men en uppskattning måste väl gå att få fram.
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

hästen ska ju ha mat, så de är ju bara o räkna ut priset per månad över de foder du kommer att ge. Sen kostar de ju att anmäla en häst, kusken ska ha uppsittningsavgift, boxhyra på den banan du startar på och springer hästen in pengar i ett lopp ska ju kusken även ha % på insprungna pengar.. Förutom alla dessa kostnader så tillkommer de ju annat, ev veterinär besök, försäkring på hästen, utrustning..
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

Tack för svaret men jag skulle vilja ha lite mer reda siffror, inte poster.
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

Men det är ju helt omöjligt att säga...

Hö 600 om man får det billigt
Kraftfoder 1000 om man har ett normalt fullfoder.
Hovslagare 800 om man inte gör det själv
Försäkring 100
Spån 400

Sedan till kommer ju veterinär som kan gå på hur mycket som helst, utrustning som visserligen är en engångsköp men som du inte kommer under 10000 om du ska ha det viktigaste (vagn, sele, täcken till hästen, tävlingsvagn) och som måste bytas ut).

Licens 2500 per år

Går ju att få det hur dyrt som helst. Vi betalar minst 2500-3000 för våra hästar, då har vi visserligen en stallhyra på 800 per box, i övrigt köper vi resten till och då är det inte starthästar, med starthästar blir det mer kostnader ofta om man inte väljer att ha trashankar;)
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

hästen ska ju ha mat, så de är ju bara o räkna ut priset per månad över de foder du kommer att ge. Sen kostar de ju att anmäla en häst, kusken ska ha uppsittningsavgift, boxhyra på den banan du startar på och springer hästen in pengar i ett lopp ska ju kusken även ha % på insprungna pengar.. Förutom alla dessa kostnader så tillkommer de ju annat, ev veterinär besök, försäkring på hästen, utrustning..

uppsittnings avgift ? utselning har jag hört talas om men inre de andra..
Inget som alla kuskar tar antar jag .. När man har häst hos tränare får man oftast en utselnings avgift på fakturan men aldrig nån uppsitnings avgift?
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

Du kanske kan hitta någon amatör som inte debiterar uppsittningsavgift men annars är det anmälningsavgift, boxhyra och uppsittningsavgift (mellan 100 och 300 + % på insprungna pengar har jag betalat + moms)
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

hösilage ca 600 per mån
kraftfoder, betfor,vitaminer,salt,olja m.m 1000
spån 400
försäkring 200
skoning + skor 800
stallhyra 1000
förbruknings material ex glans medel,shampo,salvor, krämer,lindor,paddar,sjukvårds utrusning vid små sår ca 400.- ( ibland mer ibland mindre)
täcken och annan utrusning som uppdateras ca 300.- mån
detta är räknat på en häst som inte startat än

vi har köpt in under de senaste året utrusning för att kunna börja träna då vi inte hade nått
nytt sele 5500
begat extra sele 2000
speed cart beg 4000.-
sulky beg 6500
och massa annat som benskydd,boots, slaghjord,bett,tömmar,bröstor och selunderlägg..
så det drar iväg .
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

uppsittnings avgift ? utselning har jag hört talas om men inre de andra..
Inget som alla kuskar tar antar jag .. När man har häst hos tränare får man oftast en utselnings avgift på fakturan men aldrig nån uppsitnings avgift?

okej hur vet man vad de tar då om det e olika för kuskarna?
hur blir man debiterad de då?
 
Sv: Månadskostnad för travhäst i amatörträning

ja dom ska ju ha betalt för att köra hästen i ett lopp.. tar dom inte ut de och hästen inte blir placerad så får dom ju inte in nåpengar alls.. och dom jobbar ju inte gratis..
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
389
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Cambrie
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
349
Senast: Tokyo
·
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp