månadskostnader?

Sv: månadskostnader?

Upprepar mina hemska kostnader här. Står i Stockholmsområdet så här är extra dyrt:

Stallplats fullservice: 3700 inkl hö och 5 balar spån/torv
Extra foder (havre, lusern, mineraler): 400
Extra strö under vintern (hästarna tas in tidigare): 160
Skoning: 1100 var 6'e vecka = 800 i månaden
Träning: ca 1400
Vet och övrigt: 300 (Ok, den här siffran är ganska rejält tilltagen men kalla det buffert om ni vill)
Försäkring: 420

Sedan tillkommer bla utrustning och bensin till och från stallet. Mycket pengar blir det.
 
Sv: månadskostnader?

Stallplats, med hö och torv: 1700, jobbar två gånger i veckan och får det för 700
Foder: 100, äter inte så mycket så slår man ut det månadsvis blir det ungefär så :)
skor:600 men inte alltid ja sätter på skor å då blir det bara 400
träningar: 165 per gång :P
utrustning: inget just nu men lägger undan 100 per månad för att ha en budget, använder inte täcken eller sånt så de tjänar man på ;)

ingen aning om försäkringar och veterinär, inte min "del", har däremot en väldigt duktig stallägare, hon ser ifall veterinär är näödvändigt eller inte, så inte mer än nödvändigt ;) Än så länge har jag inte behövt veterinär mer än till besiktning å vaccinering, ta i trä ;) Inga reskostnader heller, stallet ligger nära så man kanalltid gå :)
 
Sv: månadskostnader?

Hej!
Jag vet att det finns massa trådar angående. detta. Men det står bara lite i varje. Skulle vilja att ni som har egen eller foderhäst skriver vad varje sak kostar i månaden. Så som stallplats, foder, strö, hovslagare, träningar, avmaskning, vaccination, tandkontroll mm.

Vad är det ägaren betalar själv om man är fodervärd?

Jag och min syster funderar nämligen på att skaffa foderhäst, men skulle vilja få ett hum om kostnaderna:D

Tacksam för svar!

Kallhyra: 1000 kr/mån
Spån: ca 300 kr/mån
Foder: ca 400 kr/mån (islandshäst)
Försäkring: ca 450 kr/mån
Träning: 600-800 kr/mån
Hovis: 400-550 kr/mån (beroende på årstid)
vaccination: ca 600 kr/år = 50 kr/mån

= ungefär 3300 kr/mån
 
Sv: månadskostnader?

Jag räknar med 5000 i månaden, ibland mer ibland mindre. Har visserligen aldrig räknat ut det mer exakt - då skulle jag nog inte ha råd längre :crazy:

Stallhyra 2500 kr inkl i princip allt.
Kraftfoder/mineraler ca 100-150 kr per månad
Skoning var 7:e vecka 1100 kr = ca 600/månad
Försäkring ca 2000 per år = knappt 200/månad

Sen träning, vaccinationer, alla saker, veterinärvård, transport - tja, det kostar att ligga på topp säger man väl ;)

Fatta vad pengar man skulle ha om man lade ner hästarna...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: Karoliten
·
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
2 842
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 925
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp