Mandelmjöl?

Sv: Mandelmjöl?

Jag vill göra de ört och fetaostbollar i tomatsås som fanns med i senaste numret av Coops tidning MerSmak :)

Vad tror du om kikärtsmjöl? Nötigt i smaken och bevisligen bra till bollar(falafel). Annars kanske man kan mixa solrosfrön? Eller hälften av varje?

Jag googlade receptet och det innehåller redan en del ströbröd och mandelmjölet var liksom utöver det. Tror att det skulle vara två deciliter mandelmjöl och misstänker att det blir väl mycket ströbröd om man byter till det.

Nu ska du få ett äkta buke-svar:

Dumpa, och skaffa ny sambo som inte är allergisk. :devil: :p

Sambon är nötallergiker, så vad kan jag byta ut mandelmjölet mot?

Jag som är nötallergiker skulle bara skippa mandelmjölet alternativt ersätta med grahamsmjöl. Numer är mandelmjöl något hippt som fan och hans moster och alla matmagasin stoppar i alla recept - bara för att man kan typ.

Precis som koltrast skriver - det är en sak man stoppat ner bara:
Jag googlade receptet och det innehåller redan en del ströbröd och mandelmjölet var liksom utöver det. Tror att det skulle vara två deciliter mandelmjöl och misstänker att det blir väl mycket ströbröd om man byter till det.

Kikärtsmjöl kanske är hyfsat proteinrikt också så det skulle jag kanske kunna prova :). Jag tror han är allergisk mot solrosfrön också tyvärr.

Senast ändrad:

Ja jag har också sett det och fattar inte alls varför. Mandelmjöl är för mig något man har i vissa kakor? Provar med kikärtsmjöl och om det inte funkar så tar jag aningen mer ströbröd bara så konsistensen inte blir för lös.

Det har jag redan gjort en gång :o. Men det var ingen bra idé så nu tror jag jag stannar där jag är ;)

Ja jag har också sett det och fattar inte alls varför. Mandelmjöl är för mig något man har i vissa kakor? Provar med kikärtsmjöl och om det inte funkar så tar jag aningen mer ströbröd bara så konsistensen inte blir för lös.

Jag vet inte hur allergisk han är då, men jag själv skulle uppskatta att inte bli utsatt för kikärtsmjöl heller. Kikärtan är egentligen en böna - garbanzoböna och den har typ samma allergen som tex jordnöten.

Kokosmjöl binder mer vätska än mandelmjöl, så det funkar nog inte så bra att ersätta med det.

till TS:
Havremjöl kanske? Mal havregryn till mjöl i matberedare helt enkelt.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
844
Senast: MJLee
·
Mat Letar recept på en valnöttstårta från 50-60 talet. Bottnar bakade på malda valnötter med grädde emellan och sedan någon typ av...
Svar
5
· Visningar
509
Tjatter Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 129
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka