Många blunders kring eldningsförbudet

Det råder eldningsförbud i stora delarna av landet men trots det har många försökt grilla. I helgen uppmärksammades en händelse i Örebro där tre män började grilla men trots att förbipasserande personer sa åt de så vägrade männen sluta.

Det råder eldningsförbud i stora delarna av landet men trots det har många försökt grilla. I helgen uppmärksammades en händelse i Örebro där tre män började grilla men trots att förbipasserande personer sa åt de så vägrade männen sluta.
Hur svårt kan det va att fatta? :rage:

Hur svårt kan det va att fatta? :rage:

Fast eldningsförbud är inte alltid samma som grillningsförbud. Det kan vara eldningsförbud men tillåtet att grilla på godkända fasta grillplatser och grilla i sin egen trädgård. Det finns alltså ingen klar definition på vad eldningsförbud innebär så var kommun måste definiera det själv.

Fast eldningsförbud är inte alltid samma som grillningsförbud. Det kan vara eldningsförbud men tillåtet att grilla på godkända fasta grillplatser och grilla i sin egen trädgård. Det finns alltså ingen klar definition på vad eldningsförbud innebär så var kommun måste definiera det själv.
Eftersom min andra hälft jobbar inom räddningstjänsten så har jag ganska god insyn i hur många gånger de har behövt åka ut och släcka småbränder som uppstått för att de som grillade trodde att de hade koll. Under rådande omständigheter så kan jag inte fatta hur vissa människor tänker. Eld ska man alltid ha mycket stor respekt för och speciellt nu.

Men det relevanta i sammanhanget är väl att det artikeln refererar till är personer som bryter det förbud som gäller på den platsen de är. Oavsett hur det i detalj är utformat. Bristen på respekt för de riskbedömningar som myndigheterna gjort och de faror som alla utsätts för av ett antal puckons dumhet.

Fast här är det nog folk som fattar, och har klart för sig vad som gäller..... :mad:

"Det råder eldningsförbud i stora delarna av landet men trots det har många försökt grilla. I helgen uppmärksammades en händelse i Örebro där tre män började grilla men trots att förbipasserande personer sa åt de så vägrade männen sluta.
”De som sa till fick svaret ‘vi ska bara grilla klart’”, säger Fredrik Bäcker, inre befäl på Örebropolisen till SVT Örebro.
Det slutade med att polisen fick rycka ut till platsen. Men problemet med grillningen löstes snabbt.
”Min poliskollega tog helt enkelt en hink med vatten och hällde över både mat och grill utan några vidare diskussioner. Det var snabbt åtgärdat.”, säger Fredrik Bäcker."

Eftersom min andra hälft jobbar inom räddningstjänsten så har jag ganska god insyn i hur många gånger de har behövt åka ut och släcka småbränder som uppstått för att de som grillade trodde att de hade koll. Under rådande omständigheter så kan jag inte fatta hur vissa människor tänker. Eld ska man alltid ha mycket stor respekt för och speciellt nu.

Nä, jag fattar inte heller hur de tänker. Så jäkla nödvändigt är det inte att grilla att det är värt att riskera en brand...

Min kommentar var mest ett uttryck för en frustration hos mig att ordet eldningsförbud inte faktiskt innebär ett eldningsförbud.

Nä, jag fattar inte heller hur de tänker. Så jäkla nödvändigt är det inte att grilla att det är värt att riskera en brand...

Min kommentar var mest ett uttryck för en frustration hos mig att ordet eldningsförbud inte faktiskt innebär ett eldningsförbud.
Eldningsförbud = restriktioner (dvs. förbud) som rör om, hur och var du får använda eld utomhus.

Fler och fler kommuner inför ett totalt grill och eldningsförbud, jag hoppas att det är tydligt nog för att folk ska respektera rådande läge.
http://www.skd.se/2018/07/23/total-grill-och-eldningsforbud-i-skane/
Jag tror det är enda vägen att gå. Är det totalt förbud så försvinner alla möjligheter att diskutera ifall man kanske får osv. Alldeles för många verkar vara totala idioter som inte fattar hur farligt det är och de som inte är det kannog tänka sig att skippa trädgårdsgrillen för att bli av med risken från dessa samhällsfarliga element.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 474
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?