Många fodersorter?

majola

Trådstartare
Hej alla!

Är det så att det är bra/lämpligt/rekommenderat att ge flera olika fodersorter? Det verkar ju rimligt att man på så sätt täcker upp hästens behov av olika ämnen (utöver dem som man räknar på alltså), att den får olika typer av proteiner osv.

Finns det några nackdelar med att ge olika fodersorter, förutsatt att de passar ihop, annat än att det blir pytsigt?

Finns det vissa fodersorter (tänker främst på "rena" fodersorter såsom havre, kli, betfor etc) som passar extra bra tillsammans?

/Den frågvisa :p
 
Ja, använder man flera olika fodersorter är det lättare att få med allt hästen behöver. Några nackdelar kan jag inte tänka mig.
Det enda man brukar undvika (som jag kan komma på för tillfället) är att om du ger mycket spannmål bör du inte ge vetekli p.g.a. fosforinnehållet. Ger man 3 kg spannmål eller mer/dag bör man inte ge vetekli.
 
Det beror väl helt på höet? Om du har jättemycket kalcium i höet så gör det ju inget om man ger vetekli också (som ju är fosforrikt), kvoten kan ju bli vettig i alla fall.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 286
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 619
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp