Många fodersorter?

majola

Trådstartare
Hej alla!

Är det så att det är bra/lämpligt/rekommenderat att ge flera olika fodersorter? Det verkar ju rimligt att man på så sätt täcker upp hästens behov av olika ämnen (utöver dem som man räknar på alltså), att den får olika typer av proteiner osv.

Finns det några nackdelar med att ge olika fodersorter, förutsatt att de passar ihop, annat än att det blir pytsigt?

Finns det vissa fodersorter (tänker främst på "rena" fodersorter såsom havre, kli, betfor etc) som passar extra bra tillsammans?

/Den frågvisa :p

Ja, använder man flera olika fodersorter är det lättare att få med allt hästen behöver. Några nackdelar kan jag inte tänka mig.
Det enda man brukar undvika (som jag kan komma på för tillfället) är att om du ger mycket spannmål bör du inte ge vetekli p.g.a. fosforinnehållet. Ger man 3 kg spannmål eller mer/dag bör man inte ge vetekli.

Det beror väl helt på höet? Om du har jättemycket kalcium i höet så gör det ju inget om man ger vetekli också (som ju är fosforrikt), kvoten kan ju bli vettig i alla fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 055
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 653
Senast: Cilva
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 588
Senast: Corax
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka