Många problem, långt!

F

fean

Efter att min häst gick omkull i januari har allt fler och fler problem kommit upp. Jag har ägt honom i över ett år nu och innan jag köpte honom gick han som voltiga häst på ridskola i sex år. Vet att han har haft en knäskada innan men det ultraljud man och det fanns inga pålagringar eller något annat. Jag har haft lite problem med honom i ridningen då han har varit dåligt riden och väldigt stel, har tränat för tränare som har hjälpt mig.

Nu till problemen, han gick omkull i hagen i januari ordentligt och haltade högerbak och var rejält öm på höger höft. jag åkte iväg till min praktik och tog honom med mig då jag ville ha uppsikt över honom då jag skulle bo på praktiken. Hon jag hade praktik hos kollade genom honom och sa att jag skulle låta honom vila sedan ta ut kiropraktor när han inte var så öm i musklerna. han stod helt i en månad men gick inte helt rent ändå. kom hem och tog ut kiropraktor som nu har behandlat honom två ggr. Han har alltid varit sne i korset så länge jag har haft honom. Första gången hittade hon väldigt mycket låsningar, gammla och att han var öm i musklerna vid höften. han hade låsningar i bogen, v.ljumske och halsen samt bröstkorgen. typ hela hästen med andra ord. Hon behandlade honom och mycket lossnade direkt, så som bogen bröstkorgen. Halsen var han väldigt stel och hon skulle behandla den mer nästa gång. Han var surare och otrevligare än vanligt under de två veckor som gick innan hon kom igen. Jag gick med honom några dagar efter behandlingen sen fick jag börja skritta honom uppsutten, skrittade honom 7 ggr på två veckor sen kom hon igen och skulle behandla honom.

Tyckte att han hade fått bättre gång bak men var mycket surare och tung att rida. Hon behandla honom igen och halsen kunde hon inte få loss helt och han har nu blivit rejält öm under magen, vid armbågen och vid ryggen. Fick inte ens ta på honom där utan att han högg och sparkade så hon kunde inte behandla honom. han har troligtvis problem med en tand och är därför stel i käken/halsen har bokat tid på atg klinik för att få detta undersökt. Kiropraktorn trodde att han eventuellt hade spatt bak då hästar som hon har behandlat innan med samma symtom då ömhet vid armbåge och hela sidan hade haft detta. Nu en vecka senare efter att kiropraktorn var här sist har jag gått med honom två ggr denna veckan men eftersom han blev ännu ömare så får han bara gå i hagen nu. han har blivit positivare under den här veckan och är inte lika tjurig längre. Men har nu upptäckt att han har fått mer gallor bak,haserna. han har alltid haft gallor men inget som har stört honom och dom har alltid varit mjuka. men nu har dom blivit hårdare och större samt att det börjar komma på andra sidan hasen också. Stora som golfbollar ungefär.

han har under tiden jag har haft honom hostat efter att han har ätit kraftfoder och haft lätt näsblod då och då men absolut inga mängder, kolik en gång. Nu vet jag inte om jag ska ringa atg kliniken och be dom gå egenom honom, ben, rygg och hals. Eller om jag ska vänta tills kiropraktorn kommer igen. Oroar mig för gallorna då de växer fort och blir bara hårdare.
Någon som varit med om liknande eller har något förslag på vad jag ska göra?

Hoppas någon orkar läsa och kan hjälpa mig.
 
Sv: Många problem, långt!

Jag tycker att du ska kontakta veterinär omedelbart och få hästen uppkollad. Kiropraktor och massör ska användas som komplement i samråd med veterinär - inte istället för veterinär. Det har gått ett bra tag sedan januari, och som jag förstår av din text har ingen veterinär tittat på hästen?

Det är omöjligt att veta vad det är för fel på hästen utan en riktig undersökning på klinik, ingen människa har röntgensyn vad jag vet. En häst som hugger och sparkar när man tar på den har ont och ska ha vård.

Angående hostan ligger det närmast till hands att tro att kraftfodret är för torrt och dammigt och kanske borde blötas innan fodring. Gallorna vill jag inte ge mig på att gissa något om.
 
Sv: Många problem, långt!

Varför jag inte har kontaktat veterinär innan är för att hon som jag hade praktik hos sa att veterinären inte kunde göra något, visste inte att han hade så här mycket låsningar då. Ska ringa atg kliniken och höra med dom om dom kan kolla honom den dagen jag ska in.

Nu är han inte lika känslig vid sidan då jag inte har gått med honom, kan det ha något med att göra låsningar släpper på andra ställen och att han är öm i hela kroppen? kiropraktorn sa att den eventuellt kunde vara så. har inte hört det innan nämnligen.

Han får betfor, loppfrö, mineraler och havre. har alltid mycket vatten i betforn som jag blöter havren i så att allt blir blött. inte dammigt med andra ord. kan det då bero på något annat? Är så kluven .
 
Sv: Många problem, långt!

Oj, det var mkt på en gång. Viktigt att du åker till klinik då det är mkt som måste kollas.
1. Eftersom han var stel redan innan han gick omkull och redan då var sned i korset så undrar jag om det är utrett av veterinär? Viktigt att veta OM och isåfall HUR han ska ridas för att må bra.
2. Eftersom det var så längesedan han gick omkull och inte är bra så är det ju inte bara sträckning, muskel skada el dylikt, så detta är viktigt att kolla, obs, röntga.
3. Troligtvis har han skadat sig då han gick omkull, haft mkt ont, avbelastat den skadan, viket leder till ont någon annanstans, som han sen oxå försöker avbelasta vilket gör att han har många låsningar överallt. Så det är viktigt att när du tror att allt är hittat och löst så kan det alltså vara sk sekundärproblem och första skadan kvar, så det är viktigt att du tar dig tid att hitta alla problem/skador/låsningar av veterinär innan du funderar på att börja rida igen. En duktig kiropraktor SKA rekomendera dig att tillkalla veterinär då hästen har skadat sig tycker jag.
4. Hosta, näsblod fråga veterinär
5. gallorna är säkert pga att han ej rör sig, eller rör sig fel, ingen ide att fundera över så länge han har så mkt andra problem som måste lösas först.

Hur gammal är hästen?

Lycka till, och ring veterinär omgående!!
 
Sv: Många problem, långt!

Tack för ditt svar. Han är 14 år, ska ringa klinik och fråga angående gallorna då de växer och har nu gått genom hasen samt är hårda. Han är ute ca 13 timmar om dagen i stor hage så rör på sig lite gör han ju, men han har förändrat sitt steg nu och sätter ner vänster bakben mycket hårdare och mer rakt ner än höger. är lite fundersam på kiropraktorn då hon säger att hon kan lösa allt. Men när hon var här sist kunde hon inte få bort låsningen i halsen och kunde inte påbörja behandling på sidan, magen, ryggen då han var så öm så att hon inte fick röra honom. Dock är han inte lika öm nu när jag inte går med honom.

Kan man ringa jourtid till klinik och fråga angående gallorna?
 
Sv: Många problem, långt!

Tycker det är dåligt av kiropraktorn att behandla utan att hästen vart hos vet. först, kiropraktorn jag har till min häst behandlar inte någonting om hästen inte fått problemet utrett av vet. först eftersom det kan förvärra om man inte vet vad det är.
Lite dåligt tycker jag..och oseriöst.

Enda jag tycker du ska göra är att ta hästen till klinik så den kan bli utredd ordentligt.
 
Sv: Många problem, långt!

Ska kolla med kliniken och hoppas jag få en tid snart. Nu är mina funderingar på vilken klinik, atg klinik eller helsingborg. Får se vilken som kan snabbast kanske. Hon jag hade praktik hos sa att en vet inte kunde göra ngt eftersom han var öm och så.
 
Sv: Många problem, långt!

Hon jag hade praktik hos sa att en vet inte kunde göra ngt eftersom han var öm och så.

En sak har jag lärt mej när det gäller ens djur och det är att lyssna mer på sej själv och mindre på andra när man känner att nåt är fel. Känner man att nåt är galet så ringer man vet. och frågar vad dom tycker är bäst att göra, antingen rekomenderar dom att åka in eller så avaktar man lite. Men att lyssna på andra i stallet ska man inte göra hur duktiga dom än verkar vara.

Ett telefonsamtal är inte så dyrt och ringer man vet. så har man iallafall gjort vad man kan just då.
 
Sv: Många problem, långt!

Det är sant. ångrar så klart det idag och önskar att ja hade åkt in tidigare.
 
Sv: Många problem, långt!

Jag hade valt Stenestad alt Helsingborg direkt. Detta för att jag fått bäst bemötande och grundligaste genomgångarna där.

Tyvärr litar vi ofta för mycket på vad människor runt omkring oss säger. Åk du och kolla upp hästen snarast möjligt - det mår både du och din fyrbenta kompis bäst av.

;) Krocket
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 802
Senast: Unhappy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp