många som vänjer av 5mån föl varför?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 088
Sv: många som vänjer av 5mån föl varför?

. Det är dessutom både shettisar och halvblod tillsammans och jag gamblar inte med risken att ett shettissto skulle bli betäckt av en halvblodshingstunge...
Skull aldrig ta ifrån en hingstunge från sin mamma för tidigt för att shettisstoet i samma hage imöjligtvis kan bli dräktigt. Ta bort shettisen.

Det är DU det... ;)
JAG gör på det sätt som passar mig bäst och hittills har jag inte haft några problem med det.
Sen beror det på vad man anser vara "för tidigt" och jag anser INTE att 6 månader är för tidigt.

Men jag ser att du vet att du har det enda rätta svaret, så jag ska inte argumentera mer med dig. Jag löser det på det sätt som passar mig och hästarna har hittills mått utmärkt av det.

Jag kan bara hålla med dig. 6 månader är ganska lagon ålder.

*KL*

När K var liten så min 'plan' var att vänja av nattetid vid 7 månader och helt vid 8 månader.

I verkligheten blev det nattetid vid 5 månader och helt vid 6 månader, och om inte fölisen vid 4månaders ålder fått en luftvägsinfektion, så hade hon vants av nattetid vid 4 månader och helt vid 5 månader.

Helt enkelt för att stoet mjölkade åt helsike för bra, och fölet växte för fort, och fick problem med det. Vilket gjorde att det enda vettiga var att såfort anständigheten tillät (citat veterinär) vänja av fölet, för att få bort hennes från mammas mjölk och kunna kontrollera hennes utfodring.

Så, det blir tyvärr inte alltid som man önskat, och det som i teorin är idealiskt kan sen i verkligheten vara långt från idealiskt.

Utan hälsoskäl hade jag dock inte vant av så tidigt, frågan är dock om inte STOET vant av fölet innan 8 månader iaf. Fölet var ordentligt självständigt vid avvänjning (hade bara mamma som mathak), och stoet var ganska less på sin illbatting till unge redan vid 5 månader, och drog en DJUP suck av lättnad över att få boxen för sig själv nattetid ;)

Fölet klarade för övrigt avvänjningen utan minsta problem. Vid 5 månaders ålder fick hon börja sova själv som sagt. Fick då en 'kvällsslurk' mjölk, och sen bo själv, och fick sen gå med mamma dagtid. Efter två veckor togs 'kvällsfikat' bort. Och vid 6 månader så en morgon lastades stoet och åkte helt enkelt.

Fölet fick stå inne tills jag kom hem, och när jag sen släppte ut henne och min valack som hon gått med sen hon var liten, så hon sprang ett varv runt hagen, ropade två ggr och tyckte sen 'jaha, ingen morsa, jaja' och ställde sig och åt.

Fölet var inte ens som litet föl speciellt mammigt, stannade gärna (för gärna) kvar i hagen när mamma togs in. Och hon hade ju en stor trygghet i valacken, som varit hennes lekkompis, mentor och plastpappa sen hon var liten.

Hon fick inga problem med magen, åt bra för egen maskin långt innan avvänjning, och tappade inte synbart för ögat i vikt vid avskiljningen heller. När mamma åkte så fölisen åt precis lika bra som hon gjort innan. Enda under hela avvänjningen som 'märktes' var första nätterna i egen box, då hon åt lite krattigt.

Hade aldrig minsta problem med magen som sagt, riktig plåtmage iaf fram till 4 års ålder då hon tyvärr togs bort.

Skull aldrig ta ifrån en hingstunge från sin mamma för tidigt för att shettisstoet i samma hage imöjligtvis kan bli dräktigt. Ta bort shettisen.

En bra egenskap är att kämpa för det " man vet", och tro på det
man "tror på":)

En betydligt sämre egenskap är att inte ta åt sig av andra människors tro och vetskap. att hela tiden försöka "omvända" sina medmänniskor att tro som en själv...:angel:

Om det funkar för dig...okey fine.
Men om det fungerar annorlunda hos många av oss andra, låt det vara så då!

Jag skulle vilja veta hur många föl du avvant, och hur lång avelserfarenhet du egentligen har. Om du inte har ngt emot den frågan menar jag;)

Hej! Jag jobbade på ett stuteri i Wales i 9 mån och fick vara med att vänja av fölen. Där gjorde man så att vid ca 3mån ålder fick fölen börja äta kraftfoder tillsammans med sin mamma.

Fölen vandes av olika allihopa. Men vet en som vi var tvugna att vänja av extra tidigt för hans mamma var så glupsk och åt all mat.

En annan fick gå med mamma in i slutet av november för att han fått lunginflammation tidigare på hösten. Men där såg man att stoet ville bli av med honom tillslut.

Det jag tänkte på vara att när grannen (hemma i sverige) vande av sitt föl så fick det vara borta från mamma längre och längre perioder. I wales separerade dom den och sen sågs dom inte igen.

Det är så olika syn på saker i olika länder.

Nu får jag väl halva svenska folket som håller på med avel på mig...

Det hoppas jag inte du får, för du har ju så rätt så;)

Utom tråden - dansar oxå magdans:o
För att betrakta hästar/föl, de är lika varierande både till utseende och personlighet som vi människor. Det är oerhört stor skillnad från en individ till en annan hur de dessutom utvecklas.
Fick ett stoföl som hade utvecklat kindtänder till födelsen trots att hon var född 14 dgr för tidigt. Hon kopierade sin mor och vid 4 dagars ålder plockade hon grova strån ur höet som hon stod och tuggade i sig. Trodde först att det var en råtta i boxen när jag inte såg hennes mor i närheten av höhögen, men när jag tittade över kanten såg jag vad som lät. Det har jag aldrig hört någon rapport om tidigare.

Utom tråden - dansar oxå magdans:o
För att betrakta hästar/föl, de är lika varierande både till utseende och personlighet som vi människor. Det är oerhört stor skillnad från en individ till en annan hur de dessutom utvecklas.
Fick ett stoföl som hade utvecklat kindtänder till födelsen trots att hon var född 14 dgr för tidigt. Hon kopierade sin mor och vid 4 dagars ålder plockade hon grova strån ur höet som hon stod och tuggade i sig. Trodde först att det var en råtta i boxen när jag inte såg hennes mor i närheten av höhögen, men när jag tittade över kanten såg jag vad som lät. Det har jag aldrig hört någon rapport om tidigare.

Alla föl jag träffat på har 'provsmakat' mammas mat redan vid några dagars ålder, även om de inte får i sig så mycket.

Kopierar mamma gör de från första början. Min lilla härmade mammas betande andra dygnet. Gick inte så bra att nå ner dock, varvid hon helt sonika gick ned på knä fram, då nådde man bra, och 'betade' precis som mamma gjorde.

I det här fallet handlade det inte om att provsmaka. Det var ett regelrätt malande så det lät som en vuxen häst. Hon betade bredvid sin mamma från 3e dan. Hade lång hals så hon behövde inte gå ner på knä utan stod på full benlängd;). Som sagt, alla är olika!

I det här fallet handlade det inte om att provsmaka. Det var ett regelrätt malande så det lät som en vuxen häst. Hon betade bredvid sin mamma från 3e dan. Hade lång hals så hon behövde inte gå ner på knä utan stod på full benlängd;). Som sagt, alla är olika!

Som sagt, det du beskriver, att 'beta' brevid mamma, och att 'äta' hö bredvid mamma har alla föl jag sett genom åren gjort, så jag ser det inte som något speciellt.

På det stuteri, där jag hämtat mina erfarenheter från, vandes alla fölen av samtidigt oavsett ålder. Det blev i regel mitt i oktober, så ´fölen var allt mellan 5 - 7 månader. Alla hade gått tillsammans i flocken, och sedan sattes dom ihop 2 eller 3 kompisar tillsammans i stora boxar. På dagarna gick dom ute alla föl tillsammans 4 - 6 timmar, med någon slags "nanny" = en äldre häst, ofta ett gallsto, som höll ordning på alla dagisbarnen och lär dom hur en flock fungerar. Stona fick gå kvar ute på det magra höstbetet 2 veckor till, och då sinade dom helt utan komplikationer. Man hade väldigt bra uppsikt över varje enskild fölunges aptit och fodermängder. Dom låg ofta och sov långa tupplurar i den tjocka halmen, något som det kan bli dåligt med ute i hösthagen, där det ofta är kallt och fuktigt i backen. Alla verkade må väldigt bra av den här hanteringen. Friska, blanka, starka unghästar, där många vuxit upp till högpresterande djur, och blivit mycket gamla. Även stona var alltid i gott skick.
Motiveringen till det här systemet var dels att det var arbetsmässigt smidigt och väl fungerande för både folk och hästar, och dels var det att den moderna hästhållningen inte går att jämföra med hur det sker "i det vilda". Där fölar stona inte oftare än vartannat år, och har råd att ha föl vid sidan längre. På vintern är det ofta magert med mat, och hullet på dessa vildhästar liknar inte hur vi vill att våra växande unghästar ska se ut.

Jag skulle vilja veta hur många föl du avvant, och hur lång avelserfarenhet du egentligen har. Om du inte har ngt emot den frågan menar jag;)
Jag får nog tänka på mer hur jag skriver, försöker alltid fatta mig så kort som möjligt, bilr en viss skillnad om man lägger till: Jag skulle.
Övrig fråga, måste man bli så informativ? Privat, hu. Men kan om du vill skicka PM om du har samma policy som jag att aldrig under några omständigheter avslöja PM och hålla isär PM och tråd.

off topic...:angel:

Hur funkar det att ha halvblodsföl och shettisar ihop? Kan fölen bli tuffa mot dem? Hur gör du med betet, dvs kan dina shettisar beta lika näringsrikt som digivande halvbloden behöver?

Frågar eftersom det dräktiga stoet går med två icke dräktiga minishettisar och hade varit bra att kunna ha dem ihop även när fölet kommit, eftersom resten av stallet består av valacker som tävlar....

Det funkar bra att ha halvblodsföl och shettisar ihop.
Men det är inte idealiskt med samma bete till ett digivande halvblodssto och två minishettisar utan föl... Ska det funka bra så får du nog ha halvbra bete och ge en massa tillskottsfoder till stoet.

*lånar*

Läser här i tråden och funderar lite för mig själv...

I de bästa av världar så sköter naturen detta själv... Mamma är ombetäckt och dessutom finns det en hingst i flocken som håller ungherrar på plats... Normalt sett inga problem alltså...

Men de flesta av dagen hästar växer inte upp i en sådan flockkonstelation... Alltså måste vi människor gå in och på ett eller annat sätt vänja av... Tidigt eller sent... är nog högst individuellt.

Det kan ske på ett plötslig och traumatiskt vis för den unga hästen... eller stegvis på ett mycket lugnare vis. Vilken metod som används är ju upp till var och en av uppfödarna.. I slutändan tror jag de flesta hästar klara detta utan att få allt för kraftiga psykiska problem. En mamma kan plötsligt ryckas undan för en ung individ även i naturen..

Avvänjningen behöver ju dock inte alltid innebära att det är unghästen/fölet som måste byta miljö.
Vi kommer att vänja av vid 6 månader.

Vi har valt denna lösningen.... ston och föl går i flock. Mamma tas mellan varven ur hagen och försvinner en stund. Korta stunder från början. Fölet går under tiden kvar i hagen med resten av flocken. Mamma tas sedan oftare och oftare bort från hagen längre och längre stunder.
Sedan när fölen är runt 6 månader tas mamma bort ur hagen en vacker dag för att inte komma tillbaka alls.... Traumatiskt???

Inte enligt mig. Fölen har fram till den dagen mamma försvinner för gott fått en grundtrygghet i flocken. Miljön är invand.. De har lärt sig att äta både hö och annat som just den individen behöver...
Kvar i hagen går de gamla kloka ston som är ombetäckta... och som inte skall sättas igång... som uppfostrare och ledare.

*KL*

OM det nu skulle vara så att för tidigt avvanda föl får magsås så bör de flesta av våra ridhästar idag ha magsår, iaf de som är en 10+

Förr vande man av tidigare än vad man gör idag och det kan bli intressant att se om magsårproblemet i sådana fall skulle vara borta om tio år?

Bara en fundering...

Men just magsår kan ju uppstå av så många olika saker så ju äldre de är desto mindre betydelse för magsårets uppkomst har ju avvänjningen. Den studien skulle gjorts när de som är 10 år idag var 1-2 år när de inte ska/bör ha utsatts för några andra typer av utlösande orsaker.

Det räcker tex med att hästen står utan grovfoder ~10 tim en natt för att påbörjan till magsår ska kunna ses. De läker dock oftast snabbt av sig själv om tiden utan mat är en engångsföreteelse.

Sen kan det kanske vara så (spekulerar vilt, av rent av intresse :) ) att 10-åringar idag som avvandes för tidigt har LÄTTARE för att få magsår men inget som uppstår om den sköts och rids rätt medan de kanske tillhör de där som lätt får magsår vid längre tider utan grovfoder. Men det är ju något som är svårt att göra studier kring.

Det va ungefär dessa tankar jag villa ha fram ang magsår o tidig avvänjning. Finns ju jättemånga anledningar att få magsår så jag tror aldrig att det går att spåra till för tidig avvänjning...

Liknande trådar

Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och... 2
Svar
22
· Visningar
2 914
Senast: vallhund
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 991
Senast: Fenestra
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka