Sv: många som vänjer av 5mån föl varför?
*KL*
När K var liten så min 'plan' var att vänja av nattetid vid 7 månader och helt vid 8 månader.
I verkligheten blev det nattetid vid 5 månader och helt vid 6 månader, och om inte fölisen vid 4månaders ålder fått en luftvägsinfektion, så hade hon vants av nattetid vid 4 månader och helt vid 5 månader.
Helt enkelt för att stoet mjölkade åt helsike för bra, och fölet växte för fort, och fick problem med det. Vilket gjorde att det enda vettiga var att såfort anständigheten tillät (citat veterinär) vänja av fölet, för att få bort hennes från mammas mjölk och kunna kontrollera hennes utfodring.
Så, det blir tyvärr inte alltid som man önskat, och det som i teorin är idealiskt kan sen i verkligheten vara långt från idealiskt.
Utan hälsoskäl hade jag dock inte vant av så tidigt, frågan är dock om inte STOET vant av fölet innan 8 månader iaf. Fölet var ordentligt självständigt vid avvänjning (hade bara mamma som mathak), och stoet var ganska less på sin illbatting till unge redan vid 5 månader, och drog en DJUP suck av lättnad över att få boxen för sig själv nattetid
Fölet klarade för övrigt avvänjningen utan minsta problem. Vid 5 månaders ålder fick hon börja sova själv som sagt. Fick då en 'kvällsslurk' mjölk, och sen bo själv, och fick sen gå med mamma dagtid. Efter två veckor togs 'kvällsfikat' bort. Och vid 6 månader så en morgon lastades stoet och åkte helt enkelt.
Fölet fick stå inne tills jag kom hem, och när jag sen släppte ut henne och min valack som hon gått med sen hon var liten, så hon sprang ett varv runt hagen, ropade två ggr och tyckte sen 'jaha, ingen morsa, jaja' och ställde sig och åt.
Fölet var inte ens som litet föl speciellt mammigt, stannade gärna (för gärna) kvar i hagen när mamma togs in. Och hon hade ju en stor trygghet i valacken, som varit hennes lekkompis, mentor och plastpappa sen hon var liten.
Hon fick inga problem med magen, åt bra för egen maskin långt innan avvänjning, och tappade inte synbart för ögat i vikt vid avskiljningen heller. När mamma åkte så fölisen åt precis lika bra som hon gjort innan. Enda under hela avvänjningen som 'märktes' var första nätterna i egen box, då hon åt lite krattigt.
Hade aldrig minsta problem med magen som sagt, riktig plåtmage iaf fram till 4 års ålder då hon tyvärr togs bort.