Val av hundras

Jag tror att det är lättare att hitta en "allround-sport-avlad" golden än labbe då framför allt jaktlabbarna är väldigt hårt avlade mot just jakt medan arbetande golden är just mer allroundavlade på jakt, bruks, lydnad med mera.
Jag kanske har fördomar mot min egen ras men mitt intryck är att de flesta dp-labbar mest är lite lättare (eller mindre grova) showlabbar som är Viltspårchampions, kanske någon titel i rallylydnad... Det är i alla fall vad jag hittar när jag tittar på de kennlar och pratar med de ägare som har dp-labbe.
(Inget ont om SeVch, men vilken labbe som helst borde klara det med förbundna ögon och nos.)
Dock är nog utställningsframgångar att glömma om du väljer en allroundavlad golden/labbe :).

Curlyn är oftast inte så mycket fart i, den heller. De flesta tränings- och tävlingsintresserade curlyägare jag träffat har övergått till en ras med mer motor. Annars tror jag nog att de är trevliga hundar!

Förutom raser som nämnts så tänkte jag även på schapendoes (går att klippa ner i "sportfrisyr" fast då kan du förstås inte ställa ut), kanske Chodsky pes (rätt osäkert kort i nuläget), lancashire heeler (för liten?), vit herdehund, borderterrier (för liten?) och lagotto (har dock blivit lite väl poppis för fort vilket märks på mentaliteten på en del).

Sen angående det där med "gilla barn" så om man skall generalisera grovt så hänger det nog ofta ihop med den allmänna tillgängligheten. Vissa raser är oftare gladare i barn - och folk - än andra även om det givetvis finns undantag. Cairnterrier är till exempel kända för att älska ungar och skall jag gå efter de jag träffat - inklusive min egen - så stämmer det verkligen.
Viktigast är väl dock att barnen är hundvänliga men det verkar du ju ha koll på :up: . Och, som sagt, att man har extra uppsikt när de börjar komma i den åldern att kompisar hälsar på.
Uppspelta lekar och låtsasbråk kan lätt missuppfattas av en hund även om en del är väldigt bra på att sortera och att tyda situationen :).
 
Haha! Roligt med fler förslag, tack för tipset om kromfohrländer @Madick !

Vi har kollat lite på storpudel men hur är mentaliteten? Med rädslor och så? Något du känner till @NadjaW ?

@Åsa A Tack för ditt svar! Det är en väldigt intressant ras.. Vad gjorde att du gick ifrån dina tidigare raser? Såg en beauceron på Veterinärerna på tv4 i veckan, vilken underbaring! Har du sett det? Är han representativ för rasen isf?

@machafuko Menade inte att verka negativ, är absolut intresserad! Det står ju på SKK att "Den kan ge ifrån sig en rad olika ljud.".. Så jag tänkte mest om dom rent generellt har lätt till skall.. :)

Nej, jag förstod vad du menade!
Jo det skulle jag väl säga att den har. Men mycket ligger hos individen! :)
 
Det finns "bruksavlade" amstaffs såväl som staffar där hälsa är ett ledord, kan tipsa via PM om du är intresserad. Det är väl mest staffar som benämns "nannydog." Har du kollat på tollare? De tillhör kategorin "för vackra för sitt eget bästa" så där finns många med sämre psyke.
För ovanlighetens skull kan jag tipsa om min egen ras, Berger des Pyrenées à face rase, de är oxå för vackra för sitt eget bästa, men det går att hitta mentalt bra hundar. Men jag kan tänka mig att de är för flamsiga för att bo tillsammans med mindre barn.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 436
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 277
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 665
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 898
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp