Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har ni för erfarenheter och fördomar eller åsikter om manliga förskolelärare?![]()
Jag har inga erfarenheter så jag kan bara bidra med fördomar! Och sådana hade jag uppenbarligen för när jag läste frågan ploppade en solklar bild av den "typiske () manlige förskoleläraren upp i min fantasi! Han spelar givetvis gitarr och skriver kanske t o m egna barnvisor som han sjunger med barnen. Han är väldigt rolig och entusiastisk och framåt, och det är inte helt omöjligt att han är gay.
Som sagt, detta är bara fördomar byggt på den ende manlige förskoleläraren jag har träffat (som för mig representerar hela släktet hehe).![]()
Men skulle erfarenheterna och åsikterna och fördomarna vara annorlunda för män än för kvinnor?
Åsikt och fördom, vet jag inte, men man kan ju säga att valet att bli förskollärare matchar ganska väl med kvinnliga könsroller, medan det inte direkt matchar med manliga könsroller att välja samma yrke. Nog tycker jag att det säger något, både om manliga och kvinnliga förskollärare i den meningen att det väcker lite olika förväntningar på dem.
Ja, jag tänker också att folk som gör otypiska val, faktiskt väljer något de verkligen vill och förhoppningsvis passar för. Så på det viset har jag också positiva förväntningar och fördomar när det gäller manliga förskollärare.![]()
Sen tror jag att det är bra för barnen, kanske särskilt för de barn som inte har någon pappa, att få manliga förebilder som vårdar barn. Jag tror/hoppas att det ökar chansen att pojkarna tar hand om sina barn i framtiden, och att flickorna i framtiden väljer män som vill ta hand om barn.