Ärligt talat så har jag inte hört jätte positiva saker i bemötandet/jargongen mot kvinnor inom den yrkesroll du nämner en bit ner i tråden.
Vilken yrkesroll? Hänger inte med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ärligt talat så har jag inte hört jätte positiva saker i bemötandet/jargongen mot kvinnor inom den yrkesroll du nämner en bit ner i tråden.
Det senaste 10 åren har varit mansdominerade arbetsplatser. Samtliga med blandade upplevelser. Aldrig med sexuella trakasserier. Det har mest varit hur man skämtar och använder könsord som svärord. Jag själv skämtar gärna om kön och sex (på hemma plan). Min första arbetsplats upptäckte jag tyvärr för sent att "vara med i gänget" och dra fräckisar var som att prata godis med femåringar. Det kunde ibland dra iväg och bli rätt galet faktiskt. På något sätt landade det på mitt ansvar över "hur fräckt" det fick vara. Jag var inte bekväm med det. Med den vetskapen så på nästa arbetsplats var jag strikt redan från början. Deltog inte fräckis snacket och uppmuntrade inte något genom skratt -även om något kunde vara rätt kul. Jag har antagit den approachen för då blir det inga frågetecknen. Måste bara få delge en händelse på nuvarande jobb. Min kollega har en liten tik och chefen har en lika liten hane. Han blev helt tokkär i den lilla söta tiken och ville para sig med henne. Han sket i att hon inte löpte. Han fjäskade och slickade i öron och mungipor, och ville leka och hon var lite lagom kär i honom också, men han fick absolut inte "sticka in den". Det hela slutade med att min kollega inte tog in tiken eftersom det blev så stimmit då. Hannen så kär i min kollega och ville bara lukta och sitta i hans knä så då fick han vara instängd på kontoret i stället. När kollegan varit på kontoret var det ett väldigt sniffande på hannen efteråt. En dag kom tiken in och chefen hade inte sina hundar med sig, så det var ett fasligt sniffande på henne ochså. Hon for runt överallt och blev väldig förtjust i hanhundarnas bäddar där de dom ligger. Några kommenterade det lite skämtsamt och jag drämmer j-Ja fan vad det luktar kuk där. Det blev helt knäpptyst och jag höll på att sjunka genom bordet....Efter sommaren byter jag jobb, och från att ha arbetat i en kvinnodominerad bransch hela mitt liv (utbildning) så kommer jag att börja arbeta i en mansdominerad (bygg). Nu ramlade jag över en artikel på LinkedIn om en kvinna som berättar om sexuella trakasserier i byggbranschen. Hon och jag har olika tjänster och arbetsplatser, och jag tror att hennes tjänst är betydligt mer utsatt, men det gjorde mig såklart nyfiken på hur det egentligen ser ut ute på dessa tungt mansdominerade arbetsplatser. Framför allt med tanke på att jag kommer att arbeta lite med arbetsmiljöfrågor. Visst har vi en del bukefalister som arbetar i mansdominerade yrken? Hur upplever ni det, har vi kommit en bit på vägen eller är det fortfarande "kvinnor borde kedjas vid spisen höhöhö?"
Här är artikeln:
https://www.byggnadsarbetaren.se/be...CFWuVcGLAafXpe2uUSsYbKNDnCJZ0W4ZQB6TY4Rz-3xBc
Vilken yrkesroll? Hänger inte med.
Mot de kvinnor som jobbar med dessa områden "arbetsmiljö och kompetensförsörjning (mao bland annat fler kvinnor in i branschen) är ett par utan dem. Andra är hållbarhet och miljö, sund konkurrens mm."
Efter sommaren byter jag jobb, och från att ha arbetat i en kvinnodominerad bransch hela mitt liv (utbildning) så kommer jag att börja arbeta i en mansdominerad (bygg). Nu ramlade jag över en artikel på LinkedIn om en kvinna som berättar om sexuella trakasserier i byggbranschen. Hon och jag har olika tjänster och arbetsplatser, och jag tror att hennes tjänst är betydligt mer utsatt, men det gjorde mig såklart nyfiken på hur det egentligen ser ut ute på dessa tungt mansdominerade arbetsplatser. Framför allt med tanke på att jag kommer att arbeta lite med arbetsmiljöfrågor. Visst har vi en del bukefalister som arbetar i mansdominerade yrken? Hur upplever ni det, har vi kommit en bit på vägen eller är det fortfarande "kvinnor borde kedjas vid spisen höhöhö?"
Här är artikeln:
https://www.byggnadsarbetaren.se/be...CFWuVcGLAafXpe2uUSsYbKNDnCJZ0W4ZQB6TY4Rz-3xBc
Min syster är byggingenjör och hon har inte alls stött på samma motstånd som jag gjorde inom transport, inte ens ute på byggen. Jag hade det nästan värre på golvet på terminalen än på kontoret, och du vet ju att jag inte direkt är någon ömtålig typ ändåAh, då är jag med! Jag får det nog lite enklare delvis för att jag inte kommer att vara ute på bygge utan enbart kontor, men även eftersom de kontakter jag kommer att ha med byggföretagen är med personer som själva tagit kontakt med oss gällande dessa frågor. Så de som sitter och tjurar i hörnet på en byggarbetsplats över jämställdhetsfrågor kommer jag nog aldrig att komma i kontakt med. Även om det kanske är ju de vi behöver komma åtMen det får bli deras chefers problem.
Fick det nog att låta värre än vad det är, mycket är bra, man jobbar massor med jämställdhet, men ville bara visa på att det förekommer på min arbetsplats. Inte dagligen, men lite titt som tätt. 100 procent jämställt är det inte, och det märks..Helt sjukt ju![]()
Jag jobbar inom en mansdominerad bransch - lastbilschaufförer. Är fortfarande flest män även om det blir och mer tjejer i branschen.Visst har vi en del bukefalister som arbetar i mansdominerade yrken? Hur upplever ni det, har vi kommit en bit på vägen eller är det fortfarande "kvinnor borde kedjas vid spisen höhöhö?"