Mapp som öppnar sig själv

E

Egonson

Varje gång jag startar datorn öppnar sig mappen "Program" utan att jag har ändrat på några inställningar.
Hur får jag bort det?
Irriterande, och det gör datorn extra seg i starten.. :smirk: :cool:
 
Sv: Mapp som öppnar sig själv

Det är något nyinstallerat program som har installerat sig i mappen "Program Files".
Det kan göra att mappen "Program" öppnas vid start.

Avinstallera programmet och ominstallera det i mappen "Program".
 
Sv: Mapp som öppnar sig själv

Hm.. ska klura lite på det.
Få se om jag lyckas :D
 
Sv: Mapp som öppnar sig själv

Gå in på startmenyn, välj kör, skriv msconfig, välj flik autostart och avmarkera de program som du inte vill ska starta automatiskt varje gång du startar datorn.
 
Sv: Mapp som öppnar sig själv

Att det blir så beror ju på att vissa inte kan programmera ordentligt, utan hårdkodar in installations foldern till "c:\program files" (vilken är standardkatalogen för amerikansk windowsutgåva) i stället för att använda %programfiles parametern% (prova med att klistra in den blåmarkerade texten i kör, så får du din katalog, denna kan ändras och du kan lägga den vart du vill, t.ex. "Q:\proggs"). I en svensk windowsutgåva är ju standardkatalogen "c:\program".
Till exempel tidiga Norton Anti-virus hade denna felaktiga inställning, i och med att programmet autostartar så finns ju den under "run" i registret. Ett annat fel är ju att man inte lagrar sökvägen i registret med fnuttar " kring strängen. När programmet försöker autostarta så hittar windows inte rätt katalog, eftersom det finns både "c:\program" och "c:\program files" och då startar windows med det som står innan första mellanslaget i söksträngen dvs c:\program files\Norton\antivirus\av.exe", och då öppnar den c:\program.

Gå in i registereditorn

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion

Titta efter om det finns några strängar som har värden som börjar med ¨c:\program files¨ i mapparna ¨Run¨, ¨Runonce¨, ¨RunService¨, ¨RunServiceOnce¨.

Är det så ska du ändra värdena så de börjar med
¨c:\program~1¨ istället.

Avsluta regedit och starta om


enklast är dock fortfarande att köra programmappsfixaren som gör det hela åt dig.
http://www.pekspro.com/
 
Sv: Mapp som öppnar sig själv

Registereditorn = farligt!! :eek:
Dvs. om man inte VET vad man håller på med!
 
Sv: Mapp som öppnar sig själv

Jag hade gjort den enkla vägen som jag blivit rekommenderad:

Gå in på startmenyn, välj kör, skriv msconfig.
I fliken Autostart avmarkerar du allt utom virusskyddet och ev brandvägg om du har det.

Min dator har blivit betydligt snabbare och det har inte varit några "errors" på den sedan dess.

Bra sätt eller dåligt, vet inte, men min burk verkar må betydligt bättre nu.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
964
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Red_Chili
·
Fritid Jag har just börjat måla lite i datorn med Krita. Jag har nyss gjort en målning i flera olika lager. Trots att jag sparat bilden är nu...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Hjälp! Vad fasen sker? Jag uppdaterade min Microsoft Surface, som datorn bad om. Nu går det inte att starta skiten. Jag får bara upp en...
Svar
18
· Visningar
666
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp