Mardröms ritt!!!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fritzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 308
F

fritzo

En olycka händer så lätt.

I kväll var jag o en kompis o red, vi skulle som vanligt gallopera upp för skogs vägen, hon släpper hästen i full galopp, hästen tar tyglarna o skenar. hästen är på väg mot höger in på en stig, min kompis drar i vänster tygel för att hindra han.

i stället så springer han in bland träden, hon krockar rakt in i en stor tall med ansiktet före, o slungas bakåt ca 3 m o hamnar livlös på baken, min första tanke var att hon dog omedelbart då hon inte svara när ja försökte tala med henne. det lät så högt när hon träffade trädet, att min lilla syster som befann sig ca 1 km bort hörde smällen, tydligt o klart.

min kompis låg avsvimmad en stund, sen kvickna hon till. men hela hennes ansikte var blodigt, läpparna blåa ögonen röd spränga, fyllda m blod. och hon kunde bara röra vänster ben lite o huvudet, hade svårt att andas.

när ambulansen kom, så skickades hon m ambulans helikopter i väg, de var illa m rygg, nacke arm o ansikte.

oroar mig dödligt sjuk hur de är me henne nu. pratade m hennes sambo nyss, men han visste inte så mkt. mer, får först reda på i morgon hur de är med henne.

jag tackar gudarna att ja tog m mobilen, hade tänkt lämna den hemma.
tur var att ja inte gjorde då vi befann oss mitt i skogen ca. 3-4 km från närmaste hus.

råd till alla som rider ute! ta med mobil telefon!

Sv: Mardröms ritt!!!!

Usch usch usch :cry:
Riktig tur du hade mobilen med dig iaf :bow:

Var med om omkullridning när jag red ut med min kompis. Tacka vet jag mobiltelefoner.....

Fy vad fruktansvärt!!!!!!!!!!
Håller tummarna för att hon klarar sig utan framtida men.

Hallå!

Jag håller alla tummar att det går bra! Hur mår du nu? Ring om du vill, jag e hemma å vaken..

Jag gjorde en tråd om olyckan på "gnägg" också, hoppas det inte gör ngt!

kram!

Jag lider med er alla och hoppas att allt blir bra igen.

Så fruktansvärt!!! Lider verkligen med dig/ din kompis! Hoppas att allt går väl och att din kompis blir frisk och kry!

hej alla.

pratade m min kompis sambo i morse. de slutade med en käk fraktur, 2 frakturer i vä. arm, o rejält blå slagen.

tur i oturen så blev de inge värre!

fritzo skrev:
En olycka händer så lätt.

I kväll var jag o en kompis o red, vi skulle som vanligt gallopera upp för skogs vägen, hon släpper hästen i full galopp, hästen tar tyglarna o skenar. hästen är på väg mot höger in på en stig, min kompis drar i vänster tygel för att hindra han.

i stället så springer han in bland träden, hon krockar rakt in i en stor tall med ansiktet före, o slungas bakåt ca 3 m o hamnar livlös på baken, min första tanke var att hon dog omedelbart då hon inte svara när ja försökte tala med henne. det lät så högt när hon träffade trädet, att min lilla syster som befann sig ca 1 km bort hörde smällen, tydligt o klart.

min kompis låg avsvimmad en stund, sen kvickna hon till. men hela hennes ansikte var blodigt, läpparna blåa ögonen röd spränga, fyllda m blod. och hon kunde bara röra vänster ben lite o huvudet, hade svårt att andas.

när ambulansen kom, så skickades hon m ambulans helikopter i väg, de var illa m rygg, nacke arm o ansikte.

oroar mig dödligt sjuk hur de är me henne nu. pratade m hennes sambo nyss, men han visste inte så mkt. mer, får först reda på i morgon hur de är med henne.

jag tackar gudarna att ja tog m mobilen, hade tänkt lämna den hemma.
tur var att ja inte gjorde då vi befann oss mitt i skogen ca. 3-4 km från närmaste hus.

råd till alla som rider ute! ta med mobil telefon!

Men gud stackars henne . Hoppas hon blir bra.

Skickar en cyberbukett blommor.

0006.gif

Och hoppas hon kryar på sig.

Usch vad hemskt! Ja telefonen är verkligen ett måste!

Min dotter glömmer ibland att ta med telefonen hemifrån när vi kör till stallet och hon tänker rida ut. Men då tillåter jag helt enkelt henne inte att rida ut (vilket inte alltid är så populärt hos en 16 åring) men jag är benhård där! :devil: :devil:

Visserligen kanske man inte kan ringa när man är ensam och har slagit sig medvetslös men man har i alla fall en chans (förhoppningsvis) :crazy:

Hoppas din kompis kryar på sig utan några men och att du får chans till att verkligen prata med någon om det här? För det behöver du säkert, måste vara en mycket skrämmande upplevelse! :eek:

Hemskt när det händer olyckor.
Tur att din kompis klarade sig så bra.
Hur gick det med hästen??

otroligt tur hon hade ändå!
jo mobilen är ovärderlig o såna situationer, om den skadade inte kan hittas går det ibland att spåra var mobilerna är...

Fy så hemskt!! Hoppas hon kryar på sig!

Kommer nog aldrig mer slarva med mobilen efter att ja läst detta... Själv har jag bara haft "användning" av den en gång men då blev jag bara avslängd på fältet bortanför stallet. Ungponnyn började bocka som en tok o knockade mig så jag ringde mamma och sa bara "kom och ta kräket NU!" så fick hon hålla henne tills det slutat blöda och jag kunde stå upp igen. Var dock skönt att ha ngn där som höll koll på ponnyn när man var lite virrig...

fritzo skrev:
hej alla.

pratade m min kompis sambo i morse. de slutade med en käk fraktur, 2 frakturer i vä. arm, o rejält blå slagen.

tur i oturen så blev de inge värre!

Gud så skönt att det gick så pass bra trots allt. Jag tyckte att det lät så mkt värre igår när vi pratade. Hoppas hon är uppe på benen snart igen!

giffan skrev:
Hemskt när det händer olyckor.
Tur att din kompis klarade sig så bra.
Hur gick det med hästen??

Som jag förstod det så fick hästen inga skador men däremot är tränset sönder på v. sida och sadeln ordentligt repad på samma sida.

Man måste känna hästen mkt väl för att göra som ni.

När jag var ung så lät vi hästarna springa so fort de ville om vi sa: yiihoo, men bara då.
Den ena var snabb som en galoppör o sänkte hela kroppen.

Berättade det för en duktig dressyrryttare som bara skakade på huvudet o sa att det inte fanns ngn som helst anledning att hästarna skulle få göra så.

Har inte gjort det efter det. Fort, ja, men kontrollerat.

Mobiler o helikoptrar är en välsignelse när olyckan är framme.

*inte bara svar till axel*

Det behöver inte gå så himlans fort för att man ska skada sig ordentligt. En kompis lånade för många år sedan min dåvarnade foderhäst. Jag hade talat om att hon var ganska pigg och att hon var tvungen att kräva att hon tog halter/avsaktningar hela tiden och inte ge sig. Sagt och gjort, jag tror inte hon riktigt följde mina råd och insåg säkert inte vikten av det hela heller eftersom hon var van vid lite lungare hästar.....

I galopp (eller var det trav...kommer inte i håg) på en av våra vanliga vägar får hästen plötsligt för sig att slänga sig in på en liten stig (närmare hem) och börjar galoppera. Så hade hon aldrig gjort med mig! Inte minsta tendens...Min kompis får ner henne i trav på stigen som är full med ris och där träden står tätt och är låga. Eftersom hon tycker hon har koll slappnar hon av lite och så drar hon ingen....I alla fall var det vad hon trodde hände.Min kompis vaknar upp av att hästen står bredvid henne och tittar på henne...när hon senare försöker uppskatta hur länge hon har varit avsvimmad saknas ungefär 45 minuter....Hon tror hon slog i en gren när hästen ökade tempot igen...

Som tur var klarade hon sig med en kraftig hjärnskakning.

Även om den olyckan inte alls var lika hemsk som ovanstående och farten så klart spelar roll, men det är inte bara farten som är problemet.

Jag har tom lyckats gå omkull i skritt, hållit kvar hästen i tygeln så att denna "snurrade runt", vinterbroddad på min ena ankel... Ett par centimeterlånga hål/snitt i chapsen bevisar precis var han stod . (Jag har försökt lära mig att släppa tyglarna eftersom "håll kvar i tygel reflexen" orsakat mig en del skador genom åren...)

Så ja, ta med mobilen ut! Och det är alltid trevlig om någon börjar sakna en efter tillräckligt lång tid, eller skriv upp i stallet var och när du gav dig av.Självklart tycker jag också att hjälm och skyddsväst är på sin plats.

OCH SÅ KLART: HOPPAS DIN KOMPIS KRYAR PÅ SIG SNABBT!!!!!!

Ingen trevlig historia det där men tur att det gick så pass "bra" för din kompis. Hoppas hon repar sig så snart som möjligt!

Har alltid med mej mobilen ut och har haft nytta av den en gång när jag trillade av unghästens mamma som tycker buskar är läskiga när det blåser :smirk: Men när jag verkligen hade behövt den så var där ingen mottagning, fast tur i oturen så hände det på gården där hon stod så det var bara att springa in och ringa mamma o pappa, säga att de måste komma för vi hade en häst att leta upp....

Om man skulle trilla av o slå sej medvetslös o nån anna hittar en kan de alltid ringa upp någon med hjälp av mobilen o fråga var personen hör hemma samtidigt som dom säger vad som har hänt. Därför ska man ha mobilen laddad, både med batteri och pengar :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 364
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 192
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II