Mares of Macha

Tar tillbaka det, har kollat upp 3 ston nu och alla tre ägs av MoM så kan mycket väl vara så att dom faktiskt köper alla sina ston. Någon annan kanske har annan info
Intrycket man fått är att de säljs dit, så det skulle ju stämma. När ryttarna berättat om att stoet ska dit så har det aldrig varit ”Ha några fina år i Italien innan du kommer tillbaka till oss igen!” utan ”Hejdå, och tack för den här tiden! Tack till hästägare X som var med oss på resan!”. Mer som att kapitlet är avslutat och hästen såld.
 
Intrycket man fått är att de säljs dit, så det skulle ju stämma. När ryttarna berättat om att stoet ska dit så har det aldrig varit ”Ha några fina år i Italien innan du kommer tillbaka till oss igen!” utan ”Hejdå, och tack för den här tiden! Tack till hästägare X som var med oss på resan!”. Mer som att kapitlet är avslutat och hästen såld.
Fast att de inte kommer tillbaka till ryttaren är väl ganska självklart ändå? Om de inte äger hästen? Det känns rimligare att hästägaren leasar ut stoet för äggplock på MoM och när den karriären är slut så kommer hästen antingen avlivas eller hamna som hagprydnad någonstans.
 
Intrycket man fått är att de säljs dit, så det skulle ju stämma. När ryttarna berättat om att stoet ska dit så har det aldrig varit ”Ha några fina år i Italien innan du kommer tillbaka till oss igen!” utan ”Hejdå, och tack för den här tiden! Tack till hästägare X som var med oss på resan!”. Mer som att kapitlet är avslutat och hästen såld.
Ja, dom verkar äga en hel del toppston om listan på hippimundo stämmer.

https://www.hippomundo.com/en/userlink/1892-mares-of-macha
 
Enligt en artikel i Ridsport i höstas så äger MoM de flesta stona själva med några enstaka undantag som tex Mary Lou där man istället har ett samarbete med ägaren (Toveks).

Det besvarar dock inte @Mabuse s inledande fråga om vad som händer efter avslutad avelskarriär men de har ju inte hållit på så länge än så frågan har väl inte uppkommit än.
 
Fast att de inte kommer tillbaka till ryttaren är väl ganska självklart ändå? Om de inte äger hästen? Det känns rimligare att hästägaren leasar ut stoet för äggplock på MoM och när den karriären är slut så kommer hästen antingen avlivas eller hamna som hagprydnad någonstans.
Det är väl inte självklart? När det gäller Sparven t ex så är det ju knappast så att Astrid Ohlin tänker ha henne hemma i villan eller var hon nu bor, och det förekommer ju faktiskt att ryttare har sina gamla tävlingshästar som hagprydnader hemma. Inte alla hästar och alla ryttare givetvis, men om de har ett stall där det lämpar sig. Just MoM gör ju en grej av att deras ston är inga dussinhästar, de är just de där exceptionella "Once in a lifetime"-hästarna. Alltså just den kategorin hästar som det inte är helt ovanligt att ryttarna behåller när de är pensionärer. Eller åtminstone ser till att de får gå i pension nånstans, snarare än att skicka dem till slakt för att de inte drar in några pengar längre.

Tyska ridsportförbundet har t ex en hel serie med filmer om "Gamla hjältar", alltså gamla tävlingshästar där ryttaren definitivt har varit involverad i vad som hänt efter pensionen, och där det tvärtom vad du skriver inte alls självklart varit så att hästen inte kommit tillbaka: https://youtu.be/LoiZKuxxXQY

Givetvis så har inte ryttarna kvar alla gamla pensionärer, då skulle stallet bli fullt, men de där "Once in a lifetime"-hästarna verkar inte helt sällan faktiskt bli kvar, om man har plats och möjlighet.
 
Vad som händer med hästarna när de har "slut på ägg" är inte särskilt intressant jämfört med problematiken med OPU och ICSI tycker jag. Den har liksom så många bottnar och inte minst ur ett djurvälfärdshänseende.
 
Vad som händer med hästarna när de har "slut på ägg" är inte särskilt intressant jämfört med problematiken med OPU och ICSI tycker jag. Den har liksom så många bottnar och inte minst ur ett djurvälfärdshänseende.
Tja, det är väl olika vilken aspekt man är intresserad av. Även om du inte tycker det är intressant vad som blir av stona, så kan väl andra vara intresserade av det? Om inte annat de som haft hästen länge.

När det gäller OPU har jag själv gjort det, och jag kan inte säga att det är något större lidande. Definitivt inte jämfört med alternativet för hästen, att genomgå en dräktighet med de risker det innebär. När det gäller ICSI görs väl det på människor också, och vad jag har sett av studier så har man inte kunnat se att människor som blir till genom ICSI skulle ha högre sjuklighet än människor som blir till genom vanlig befruktning.
 
Tja, det är väl olika vilken aspekt man är intresserad av. När det gäller OPU har jag själv gjort det, och jag kan inte säga att det är något större lidande. Definitivt inte jämfört med alternativet för hästen, att genomgå en dräktighet med de risker det innebär. När det gäller ICSI görs väl det på människor också, och vad jag har sett av studier så har man inte kunnat se att människor som blir till genom ICSI skulle ha högre sjuklighet än människor som blir till genom vanlig befruktning.
Man kan se olika på det såklart. Men det finns kanske orsaker till varför det inte är tillåtet i Sverige. Och det finns massor av fler orsaker till att det inte är självklart för mig.

Gör man ICSI på människor, jag trodde det var IVF som gällde (alltså "enkelt provrör")?
 
Man kan se olika på det såklart. Men det finns kanske orsaker till varför det inte är tillåtet i Sverige. Och det finns massor av fler orsaker till att det inte är självklart för mig.

Gör man ICSI på människor, jag trodde det var IVF som gällde (alltså "enkelt provrör")?
Ja, det gör man. Om du har spermier med dålig motilitet, så kan det vara så att "provrör" inte funkar, utan då får man göra ICSI.

Här är en artikel ur läkartidningen om det. Det anses vad jag vet inte kontroversiellt på människa, utan det är en normal behandlingsmetod vid infertilitet.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...nfertila-man-att-fa-biologiska-barn-ar-manga/
 
På senare tid har det stått en del om Mares of Macha i ridsportnyheterna, eftersom först Henrik von Eckermans MaryLou och nu senast Flip's Little Sparrow gått dit efter avslutad sportkarriär. Deras affärsidé är som jag förstår det att sälja embryon efter ston som gjort goda resultat i sporten. Men, jag blir lite nyfiken, hur fungerar det egentligen? Köper de stona, eller leasas de?

Om de köper stona, vad blir det av dem efter avslutad avelskarriär, alltså när de blir för gamla för att lämna bra embryon och/eller efterfrågan på just det stoets embryon minskar? Eftersom de flesta av deras ston är fd sporthästar, så är det ju en lite äldre samling ston de har, så om de äger stona borde de rätt snart bli sittande på en ansenlig samling pensionärer som inte drar in några pengar. Vad händer då?

Jag tänker att "speciella" tävlingshästar ibland kan få gå i pension hos sina tidigare tävlingsryttare/ägare/skötare när de inte längre har något ekonomiskt värde, men här är det ju mer en affärsverksamhet, de samlar väl knappast på pensionärer. Blir det några fina år som embryoproducent, och sen slakt, eller vad?
Undrans hur det är att producera embryon. Hormonbehandlingarna i IVF är ju ganska jobbigt för människa och ge ägg också vad jag förstått?
 
Vad som händer med hästarna när de har "slut på ägg" är inte särskilt intressant jämfört med problematiken med OPU och ICSI tycker jag. Den har liksom så många bottnar och inte minst ur ett djurvälfärdshänseende.
Tycker nog att flera saker kan vara intressant samtidigt.
 
När det gäller OPU har jag själv gjort det, och jag kan inte säga att det är något större lidande. Definitivt inte jämfört med alternativet för hästen, att genomgå en dräktighet med de risker det innebär. När det gäller ICSI görs väl det på människor också, och vad jag har sett av studier så har man inte kunnat se att människor som blir till genom ICSI skulle ha högre sjuklighet än människor som blir till genom vanlig befruktning.
Jag tycker ditt inlägg är lite läskigt faktiskt, och väldigt tidstypiskt.

OPU innebär kanske att Stoet slipper "att genomgå en dräktighet med de risker det innebär. " Men det innebär samtidigt att något annat sto måste "genomgå en dräktighet med de risker det innebär." :meh:

I så många situationer i vår moderna värld delas populationer upp i grupper som betyder något, som ges en identitet och skyddas och grupper som inte betyder något. Och jag upplever också att botten har gått ur det man kan utsätta de som inte betyder något för. Detta skrämmer mig. Jag tror att ett sätt att bromsa den här utvecklingen är att inte glömma de djur som hamnar på tallriken eller i hundens matskål, den som cyklar åt Foodora eller de ston eller kvinnor vars jobb det är att ständigt vara dräktig/gravid med någon annans föl/barn. Att minnas att allt har ett pris även om man själv och ens nära och kära slipper betala hela.
 
Undrans hur det är att producera embryon. Hormonbehandlingarna i IVF är ju ganska jobbigt för människa och ge ägg också vad jag förstått?
På hemsidan står det iallafall att hästarna inte hormonbehandlas, men vad som står och vad som egentligen sker bakom stängda dörrar när det rör sig om så mycket pengar är ju ibland två olika saker.


Klaas explains: “Our vet checks each horse weekly and if they’re ready, they go in and if they’re not, they go back in the field. We don’t use any hormones. You can do OPU every three weeks, but we do a maximum of six OPU sessions per winter – that’s roughly the same as you could with embryo transfer.”
The successfully fertilised eggs are frozen before being shipped to a reproduction facility in Belgium, where they can begin their journey to their new owners.
 
Undrans hur det är att producera embryon. Hormonbehandlingarna i IVF är ju ganska jobbigt för människa och ge ägg också vad jag förstått?
Anledningen till att det är jobbigt för människor är främst psykiskt. För att man hemskt gärna vill ha barn, och hoppas på att allt ska gå bra, för i varje steg kan det vara så att det inte funkar. Och sen är det förstås rätt jobbigt med alla läkarbesök, att man måste rensa sin kalender och i flera veckor lägga allt åt sidan.

Om man inte brydde sig om det blev barn eller inte, och läkaren kom hem till en och man inte behövde bekymra sig om hur det skulle gå ihop med jobb etc, så är det betydligt enklare att göra ett äggplock än att vara gravid, skulle jag säga. Så om man ska prata om hästvälfärd så är det mycket större negativ påverkan att bli dräktig, ha ett tungt foster att bära på, föda fram fölungen, och så vidare. Äggplock för människa åtminstone är typ som en normal ägglossning på steroider. Inga problem att jobba samtidigt, t ex.
 
På hemsidan står det iallafall att hästarna inte hormonbehandlas, men vad som står och vad som egentligen sker bakom stängda dörrar när det rör sig om så mycket pengar är ju ibland två olika saker.


Klaas explains: “Our vet checks each horse weekly and if they’re ready, they go in and if they’re not, they go back in the field. We don’t use any hormones. You can do OPU every three weeks, but we do a maximum of six OPU sessions per winter – that’s roughly the same as you could with embryo transfer.”
The successfully fertilised eggs are frozen before being shipped to a reproduction facility in Belgium, where they can begin their journey to their new owners.
Gör de inte ens en hormonbehandling, utan bara plockar de ägg som mognar naturligt när hästen brunstar, så är det ju ännu mindre påverkan.

Jag tänker att folk har lite överdrivna skräckbilder av hur hemskt ett äggplock är. Det är typ som en vanlig gynekologisk undersökning, ingen stor grej. Som sagt gör man det ju utan att blinka på människor, utan att nån tycker det är kontroversiellt ens.
 
Gör de inte ens en hormonbehandling, utan bara plockar de ägg som mognar naturligt när hästen brunstar, så är det ju ännu mindre påverkan.

Jag tänker att folk har lite överdrivna skräckbilder av hur hemskt ett äggplock är. Det är typ som en vanlig gynekologisk undersökning, ingen stor grej. Som sagt gör man det ju utan att blinka på människor, utan att nån tycker det är kontroversiellt ens.
Jag har gjort OPU/ICSI på mitt sto. Hon blev inte hormonbehandlad, äggen plockades mellan brunsterna.
 
Anledningen till att det är jobbigt för människor är främst psykiskt. För att man hemskt gärna vill ha barn, och hoppas på att allt ska gå bra, för i varje steg kan det vara så att det inte funkar. Och sen är det förstås rätt jobbigt med alla läkarbesök, att man måste rensa sin kalender och i flera veckor lägga allt åt sidan.

Om man inte brydde sig om det blev barn eller inte, och läkaren kom hem till en och man inte behövde bekymra sig om hur det skulle gå ihop med jobb etc, så är det betydligt enklare att göra ett äggplock än att vara gravid, skulle jag säga. Så om man ska prata om hästvälfärd så är det mycket större negativ påverkan att bli dräktig, ha ett tungt foster att bära på, föda fram fölungen, och så vidare. Äggplock för människa åtminstone är typ som en normal ägglossning på steroider. Inga problem att jobba samtidigt, t ex.
Alltså det var inte psykiskt jobbigt jag menade, de två som gjort IVF eller äggplock, donation, jag känt mådde oerhört dåligt av hormonerna. I ena fallet nära sjukhus dåligt och i det andra fallet rent uselt dåligt. Fysiskt dåligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp