Marita ser inga hinder

Sv: Marita ser inga hinder

Alltså... Förlåt, men jag uppriktigt nyfiken.

Hur kommunicerar man med någon som är både döv och blind? Denne kan givetvis göra sig förstådd... men hur får människan kontakt med andra??

Vad jag sett på TV, så kommunicerar man med dövblinda genom en typ av teckenspråk som man utför på handen/handleden.
Det jag aldrig förstått är HUR de kan lära in det utan att den man pratar med kan höra eller se? Jag är mäkta imponerad över de som lyckas.
Det gick ett avsnitt på Dr Phil för längesedan om trillingar som var just dövblinda och där visade man hur de utförde detta teckenspråk. Det var oerhört fascinerande att se hur dessa dövblinda och mycket upprörda barn som inte kunde göra sig förstådda, blev som förbytta när de märkte att omvärlden förstod vad de ville...
Dövblindhet måste vara bland det grymmaste som kan hända en människa. Så *totalt* instängd i sig själv... *ryser*

kl

Googla Dövblindteamet. Om du vill veta hur man arbetar med habilitering coh rehabilitering i Sverige idag...

Du kan även googla dövblindtolk eller teckenspråk för dövblinda.

Funderar vidare...

Själva teckenspråket existerar ju, det svåra kan vara att hitta bra tolkar i vissa landsändar.

Däremot var jag lite fascinerad av kommunikationen på distans som de skrev om i Ridsport, ryttaren hade ju någonslags elektroder som gav en respons när instruktören ville att hon skulle göra något särskilt. Hur den funkade exakt hade jag gärna läst lite mer om.

Tänker att något liknande borde kunna hjälpa blinda vid banhoppning, det ger ju en snabbare respons än när det står folk och skriker - sväng vänster...inte sååå mycket vänster...fast ändå lite meerrrr.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång har Billdals ridklubb fått äran att anordna det svenska mästerskapet i hoppning och det är rekordmånga anmälda för start. ...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Närmar sig 200 segerlopp. Vunnit inför 40 000 åskådare. Tävlat i 13 länder. Skandinaviens främste professionelle hinderjockey Niklas...
Svar
0
· Visningar
471
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Forskningen vid Örebro universitet ger Marita Rantanen Peterson möjlighet att fortsätta rida. Att hon varken ser eller hör är inte något...
Svar
0
· Visningar
717
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) SKIVED Tänk att du sitter på hästryggen. Tryck in öronproppar och slut ögonen. Sedan ber du hästen om galopp...
Svar
0
· Visningar
664
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka